fbpx

“גרעיני אודי” למען אחדות בעם

מאות בני נוער חילונים ודתיים, נפגשו באירוע למען קירוב לבבות ועידוד האחדות במסגרת “גרעיני אודי”. במהלך האירוע הם קיימו מפגשים ושיחות ואף יצרו מיצג אמנותי מלא תקווה ברוח ימי הלחימה

לאחרונה התקיים מסע מיוחד של מאות בני נוער דתיים וחילונים, חברי “גרעיני אודי”, לטובת איחוד ומניעת הקרע בעם.

“גרעיני אודי” היא תנועת נוער מבית עמותת “בנתיבי אודי”, המפגישה בין בני נוער ממקומות ומגזרים שונים דרך תרומה לקהילה בכוונה לצמצם את הפערים והשסעים בחברה. מסע האחדות השנתי שלה התקיים בפעם ה-28 ברצף, הפעם במציאות מורכבת של מלחמה, בסימן “לא יפרידו בינינו יותר”. יחד, התכנסו במהלך חנוכה מאות בנות ובני נוער דתיים וחילוניים מרחבי הארץ לסדרת סדנאות משותפות והדלקת נרות מרגשת.

כ-150 בנות ובני נוער מירושלים, באר שבע וערים נוספות בארץ התכנסו יחד למפגש מאחד שכלל הרצאות, מעגלי שיח ופעילויות משותפות, בהן יצירות אומנות של נוער ירושלמי ונוער מפונה. נוכח מגבלות התקופה, המסע המסורתי שהחל כפעולת ההנצחה הראשונה לזכרו של סגן אודי אלגרבלי שנפל בלבנון בשנת 1994, עבר למפגש של יום שלם בירושלים בנוכחות מייסדי העמותה – מרדכי וג’ורג’ט אלגרבלי, תת אלוף במילואים, ארנון זו-ארץ, יו”ר מרכז אודי ואישים נוספים. 

ריפוי, איחוי ומבט אל העתיד

חברי “גרעיני אודי” שהשתתפו במסע האחדות יצרו פרויקט מלא תקוה בשם “מלחמה, החלמה, חלום” בהובלת האומנית הירושלמית אביגיל אוחנה. המיצג בנוי מציפורים התלויות על קורי עכביש ונוצר מתוך התפיסה שדווקא בעת הזאת יש להגביר את הקריאה לאחדות בעם, ולאיחוי הקרע ביננו. קורי הברזל האיתנים, המייצגים את המלחמה מהווים תשובת נגד לקורי העכביש הרפויים והמתפוררים. הגבס שעוטף אותם מייצג אקט של ריפוי, איחוי והחלמה. ולבסוף, ציפורי הנייר, פורשות כנפיים אל עבר העתיד, ונושאות איתן חלומות.

המיצג שיצרו בני הנוער של “גרעיני אודי” הוצג במוזיאון הסובלנות ירושלים בתערוכה יחודית: “אור בשולי הענן” בו הוצגו יצירות אומנות של נוער ירושלמי ונוער שמתארח מיישובים מפונים.

תוכנית “גרעיני אודי” פועלת ברחבי הארץ ליצירת חיבור בין בני ובנות נוער דתיים, חילונים ומסורתיים בכיתות י’ עד י”ב על ידי עשיית טוב וסיוע לנזקקים. עמותת “בנתיבי אודי”,  הוקמה לזכרו של סגן אודי אלגרבלי ז”ל, שנפל בלבנון בשנת 1994. העמותה פועלת בהתאם לערכים על פיהם נהג אודי בחייו, ערכי האחריות החברתית והאחדות, שבירת מחיצות בין מגזרים ואוכלוסיות בישראל.

מסורת מסע האחדות נולדה כשנה לאחר נפילתו של אודי. המסע נוצר מתוך רצון להקים מפעל המשלב בין אהבתו העזה של אודי לארץ, ובין אהבת האדם והרעות שאודי התברך בהם בחייו. ב-28 שנים האחרונות היווה המסע פריצת דרך משמעותית ביצירת קשר אמיץ וייחודי בין בני נוער דתיים וחילוניים מכל רחבי הארץ.

מקשיבים גם אם לא מסכימים

ירדן צוובנר מגרעין בקעה בירושלים התוודעה לראשונה לגרעיני אודי בבית הספר, במסגרת תכנית מחויבות אישית.

“ברגע ששמעתי מה עושים שם ישר ידעתי שזה המקום המושלם בשבילי!  גם אני מאמינה באותם הערכים של גרעיני אודי, שהם: אחדות, הקשבה, עזרה לזולת, שיתוף פעולה, שייכות והתמודדות עם אתגרים.  

עכשיו כשאני כבר כמה חודשים בגרעיני אודי, אני מרגישה שזה הרבה יותר מערכים.  אני מכירה אנשים חדשים ומדהימים שגורמים לי להסתכל על הדברים מזוויות שונות על הדברים, גם אם אנחנו לא מחזיקים באותן הדעות. אני מקשיבה. וגם אם לא שיניתי את דעתי, אני לא חושבת ישר שאני לא יכולה להתחבר אליהם בגלל שאין לנו אותן הדעות. להפך, אני מבינה שאני יכולה להתחבר אליהם דווקא כי אין לנו אותן דעות. כך יש יותר על מה לדבר גם אם בסוף אנחנו לא מסכימים.”

לא יפרידו ביננו יותר

נטע כהן, גם היא מגרעין בקעה, הצטרפה לגרעיני אודי עם פרוץ המלחמה, בעקבות חברתה ירדן. “השבעה באוקטובר היה מכה קשה לכל הארץ אבל הוא היה הכי קשה לכל היישובים בעוטף. כששמעתי את האזעקה הראשונה בבוקר השבת השחורה הייתי בהלם, לא האמנתי שזו אזעקה. לא ידענו שפרצו מחבלים לארץ, הייתי בטוחה שזה מבצע. לא תיארתי לעצמי שזאת מלחמה. אחרי זמן קצר ירדן ואני הצטרפנו לצוות מוביל של גרעיני אודי שיש בו נציגים מכל הגרעינים שיש בירושלים והתחלנו לתכנן את מסע האחדות שהיה אמור להיות בחנוכה. בגלל המצב הביטחוני לא יכולנו לקיים אותו אז עשינו אירוע לכל הגרעינים בארץ – באר שבע, מודיעין וירושלים – וביחד עם תנועת תרבות יצרנו את המיצב דרכו הבענו את מה שרצינו להגיד בנושא האחדות של החברה הישראלית ושל המדינה.”

"גרעיני אודי" למען אחדות בעם

בני הנוער לצד חלק ממיצב “מלחמה. החלמה. חלום”

“יומיים אחרי שסיימנו את בניית המיצג עם בני נוער מכל רחבי הארץ, דתיים, מסורתיים וחילוניים, הצגנו אותו במוזאון הסובלנות במעמד ראש העיר ירושלים. היה לנו חשוב לבוא להציג את היצירה במוזאון,  גם כי חשבנו שזאת תהיה חוויה מעניינת וגם כי היה לנו חשוב להעביר את המסרים שעומדים מאחורי המיצג. חשוב שאנשים ידעו מה זאת היצירה הזאת ולמה עשינו אותה ויותר מכל שהאחדות היא לא סיסמה – היא צו השעה. לא יפרידו בינינו יותר!” 

עוד בנושא

commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.