fbpx

דיסלקציה וחופש גדול

ילדים רבים בעלי דיסלקציה סובלים ממתחים מועצמים במהלך שנת הלימודים. החופש הגדול הוא הזמן שלהם להשתחרר מהעול הזה. ובכל זאת, ניצול נכון של הזמן בחופש עשוי לתת להם נקודת זינוק טובה יותר לשנה הבאה. קבלו 5 טיפים שעוזרים

החופש הגדול נועד לאפשר לקיחה של פסק זמן והתנתקות משגרת הלימודים, המבחנים, מהמתח והלחץ המתלווים להם. הוא מאפשר זמן לבילויים ולשגרה משוחררת יותר עם החברים והמשפחה ולכן מומלץ למצות אותו עד תום. עם זאת, החופש הגדול הוא גם זמן אידיאלי לתרגול וחיזוק המיומנויות ולצמצום פערים לקראת שנת הלימודים הבאה, במיוחד לתלמידים עם דיסלקציה המתקשים בקריאה, איות ופיענוח של טקסטים.

כיצד לשלב בין חופשה משוחררת ממטלות לבין צמצום פערים לימודיים?

 אם נמצא את האיזון הנכון ונייצר מסגרת של זמן המתחשבת ברצונו של הילד ובד בבד נהפוך את התרגול לחווייתי, נוכל לנצל את החופש גם לבילויים וגם לצמצום פערים. לפניכם חמישה טיפים לחיזוק הקשר עם הילד, לשיפור מיומנויות הקריאה ולצמצום פערים שמומלץ לשלב בחופש הגדול בין בילוי למנוחה.

העמיקו את הקשר עם הילד – העצימו אותו

החופש הגדול הוא הזדמנות להעמיק את הקשר ולבלות ביחד זמן איכות. להורים יש תפקיד חשוב במתן תמיכה רגשית ובעידוד המוטיבציה במיוחד עבור ילדים עם דיסלקציה שחווים קשיים רגשיים לצד הקשיים הלימודיים. זוהי נקודת מוצא הכרחית כדי להמשיך לתרגול מעשי. היו קשובים למצוקות של הילד, נצלו את ההזדמנות להסביר לו מהי דיסלקציה ומדוע הוא מתקשה. תארו לו מהי הדרך בה יוכל  להתגבר על הלקות ועשו כמיטב יכולתכם כדי לשכנע כי ניצול החופשה לשיפור הקריאה תיתן לו נקודת פתיחה טובה יותר בתחילת שנת הלימודים הקרובה.

חזקו את החוזקות של הילד

חזקו את החוזקות של הילד, עיזרו לו למצוא אותן ועודדו אותו לפתח את הכישרונות הטבעיים שלו בתחומים שבהם הוא נהנה ומצליח להתבטא ללא קושי. בזכות החוויות החיוביות שיחווה הוא יוכל להתחשל ולהתגבר על הקשיים שאיתם הוא מתמודד.

“שעת סיפור” – חוויה אישית של הילד עם ההורה המוקדשת לקריאה

הקדישו כמה דקות בכל יום להקראת סיפור לילד, גם הוא כבר גדול לזה. יכול להיות שדי מהר תגלו שהטקס הפרטי של שניכם הוא חוויה מחברת ומחזקת ועל הדרך מעשירה את אוצר המילים. היא גם עשויה לחבר אותו לקריאה. תנו לילד לבחור איזה ספר הוא רוצה שיקריאו לו, כך גם תקבלו הצצה לעולמו הפנימי, לתחושות ולחוויות שלו. צרו סקרנות סביב הספרים שבבית, דאגו שיהיו נגישים ובנושאים שמעניינים את הילד.

צרו הזדמנויות למפגשים חברתיים ושיחות

דיסלקציה מתבססת על מיומנויות השפה ולכן חשוב לחזק אותן על ידי יצירת הזדמנויות לשיחות עם חברים, בני משפחה ובכלל כדי להעשיר את השפה ולתרגל את הדיבור. השיחה מאפשרת להיחשף למילים חדשות, להקשיב, להתבטא ולהגיב. נצלו את הטכנולוגיה שמאפשרת לנו להאזין בכל זמן ומקום לפודקאסטים בנושאים שמעניינים את הילד, האזינו לשירים ובעיקר תיהנו. ככל שהשפה עשירה יותר, הדבר יקל על פיענוח המילה והבנת הנקרא וגם על דרך הביטוי.

זמן לאבחונים מקצועיים ולסיוע מאנשי מקצוע

יש גורמים המנבאים דיסלקציה, ביניהם רקע משפחתי, קושי בזיהוי הצלילים המרכיבים את המילה, קושי לחרוז מילים, קריאה מאומצת בקול שמתאפיינת בחוסר דיוק, החלפה או השמטת אותיות ושגיאות כתיב רבות. אם לפחות שלושה גורמים מתוך אלה קיימים, מומלץ לעשות בדיקה מעמיקה לזיהוי הסיכוי לדיסלקציה ולאבחון מקצועי בהתאם. כלי האבחון בודקים מגוון היבטים של הלקות ואליהם מתווסף שיפוט קליני. אם נבצע את האבחונים במהלך חופשת הקיץ אפשר יהיה להתחיל את הטיפול וההתערבות כבר בתחילת שנת הלימודים הקרובה. במקרה שלילד כבר נעשה אבחון ניתן לנצל את החופש הגדול לקבלת עזרה מקצועית, בין אם מדובר בשיעורי עזר במקצועות הלימוד השונים על ידי הוראה מתקנת ובין אם מדובר בגורמים פרה-רפואיים כמו קלינאי תקשורת, מרפאים בעיסוק ופסיכולוגים כדי לעזור לילד להתגבר על הלקות ולחזק את הביטחון העצמי שלו.

נצלו את החופש הגדול לבילויים ולחיזוק הקשר עם הילדים, העלו את הביטחון העצמי שלהם כדי שיוכלו להתמודד ביתר קלות עם הדיסלקציה ולהצליח בכל תחומי החיים.

הכותבת היא פסיכולוגית קלינית מומחית, מנהלת מקצועית ומייסדת עמותת “קול קורא” למען ילדים עם דיסלקציה ולקויות למידה

אולי יעניין אתכם גם: הורות בצל הפרעות קשב | איך לזהות ילדים שעברו פגיעה מינית

עוד בנושא

commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.