fbpx

הילד לא מפסיק לאכול 

עם השינויים של גיל ההתבגרות, גם התיאבון של המתבגרים עשוי להשתנות. מה גורם לתיאבון מוגבר? כיצד ניתן למתן אכילה מוגברת? ומתי אתם צריכים להתחיל לדאוג?

הצרכים התזונתיים של ילדינו משתנים בגיל ההתבגרות, ויש לכך מגוון סיבות. בהעדר התאמה של התזונה לצרכי המתבגרים, עלולות להופיע תופעות שונות, החל מאכילה לילית ועד אכילה רגשית. אך אחד השינויים הראשונים שבו הורים מבחינים הוא תיאבון מוגבר, שלכאורה לא יודע שובע. צמיחה מהירה, יחד עם הוצאת אנרגיה מוגברת, מובילות לרוב לרצון מוגבר לאוכל. חשוב שההורים יבינו שהתיאבון המוגבר הזה הוא חלק טבעי מגיל ההתבגרות ויש להתייחס אליו עם אפשרויות מזינות לתמיכה בהתפתחות בריאה. כדי לעשות זאת, נבחן את השינויים הנוספים שבני נוער עוברים, ההרגלים שהם עשויים לסגל בגיל ההתבגרות, הסיבות לכך, ההשלכות ודרכי ההתמודדות.

העדפה לנוחות

בני נוער חיים חיים עמוסים. הם נדרשים לאזן בין לימודים, פעילויות מחוץ לבית הספר ומעורבות חברתית. כתוצאה מכך, הם נוטים לעתים קרובות להעדיף ארוחות נוחות ומהירות. כהורים, אתם  יכולים להתמודד עם זה על ידי הצעת חטיפי אנרגיה מזינים וארוחות מאזנות זמינות לאכילה, כמו פירות וירקות חתוכים מראש, חטיפי גרנולה מלאים ושייקים תוצרת בית, כדי להבטיח שהם  שלהם יקבלו את הרכיבים התזונתיים הדרושים להם גם כשהם לחוצים בזמן.

השפעה חברתית

בגיל ההתבגרות, ההשפעה החברתית הופכת לגורם משמעותי בעיצוב הרגלי האכילה. בני נוער נוטים יותר לחקות את הבחירות התזונתיות של חבריהם, מה שעלול להוביל לתוצאות חיוביות ושליליות כאחד. עודדו את המתבגרים שלכם להקיף את עצמם בחברים שמתעדפים אכילה בריאה, תוך טיפוח סביבה לא שיפוטית שבה הם יכולים לעשות את הבחירות המושכלות שלהם.

דרישות תזונתיות

לבני נוער יש צרכים תזונתיים מוגברים, שנועדו לתמוך בגדילתם ובהתפתחותם. סידן, ברזל, אבץ, ויטמין D וחומצה פולית חשובים במיוחד בשלב זה. הכללת מוצרי חלב, בשר רזה, דגנים מלאים, פירות וירקות בתזונה שלהם יכולה לסייע במילוי הדרישות הללו. עודדו את המתבגר שלכם לצרוך מגוון מזונות מקבוצות מזון שונות כדי להבטיח צריכה מאוזנת של רכיבי תזונה חיוניים.

הידרציה

בני נוער ומבוגרים כאחד לעיתים קרובות מתעלמים מהידרציה נכונה, אך היא חיונית במיוחד לרווחתם הכללית של המתבגרים. עודדו את המתבגרים שלכם לשתות כמות מספקת של מים לאורך היום והגבילו את צריכת המשקאות הממותקים. נשיאת בקבוק מים והגדרת תזכורות יכולות להיות אסטרטגיות מועילות כדי להבטיח שהם שומרים על הידרציה נאותה.

מודל לחיקוי

להורים יש תפקיד חיוני בעיצוב הרגלי האכילה של המתבגרים שלהם. תנו דוגמה חיובית על ידי אימוץ תזונה מאוזנת ומזינה בעצמכם. הכינו יחד ארוחות, שתפו את המתבגר בקניות מצרכים ובתכנון ארוחות, וערכו שיחות פתוחות על החשיבות של אכילה בריאה ומסודרת. על ידי טיפוח סביבה תומכת וחינוכית, אתם יכולים להעצים את המתבגרים שלכם לעשות בחירות מושכלות לגבי התזונה שלהם.

עידוד בחירות בריאות

למרות שחשוב להציע הדרכה, חשוב לא פחות לתת לבני נוער אוטונומיה מסוימת בבחירת המזון שלהם. אפשרו להם לחקור מאכלים, טעמים ומרקמים שונים, תוך שמירה על התמקדות בתזונה מאוזנת. עודדו אותם להיות מודעים לגודל המנות ולהקשיב לרמזי הרעב והשובע של גופם.

בהתחשב בכל העצות שניתנו, למה הילד לא מפסיק לאכול?

אם בני נוער מפסיקים לאכול או מראים ירידה משמעותית בתיאבון, זה יכול להיות סימן לבעיה בסיסית הדורשת תשומת לב. בעוד שתנודות מזדמנות בתיאבון הן נורמליות, אין להתעלם משינויים מתמשכים או קיצוניים. הנה כמה סיבות אפשריות לכך שהילד לא מפסיק לאכול:

  • דאגות בריאותיות גופניות – מצבים רפואיים מסוימים, כגון בעיות במערכת העיכול, חוסר איזון הורמונלי, זיהומים או מחלות כרוניות, עלולים להשפיע על התיאבון של המתבגרים ולהוביל לעלייה (או לירידה) בצריכת המזון. אם אתם מבחינים בתיאבון מוגבר ועלייה במשקל, חיוני להתייעץ עם איש מקצוע רפואי כדי לשלול כל מצב בריאותי בסיסי.
  • רווחה רגשית ונפשית – לרווחה רגשית ונפשית יכולה להיות השפעה עמוקה על התיאבון של המתבגרים. גורמים כמו מתח, חרדה או דיכאון עלולים לגרום לאכילה רגשית, המתבטאת באכילה מוגברת. יש להתייחס לנושאים אלו ברגישות, ולחפש אחר תמיכה מאיש מקצוע בתחום הבריאות או מומחה לבריאות הנפש שיסייעו לילדכם לנווט את האתגרים הללו.
  • הפרעות אכילה – הפרעות אכילה, כמו בולימיה או אכילה כפייתית, יכולות להתפתח במהלך שנות העשרה. הפרעות אלו מורכבות ויכולות להיות להן השלכות חמורות על הבריאות הגופנית והנפשית. אם אתם חושדים שילדכם סובל מהפרעת אכילה, חיוני לפנות לעזרה מקצועית באופן מיידי. התערבות מוקדמת וטיפול נכון הם חיוניים להחלמה.
  • תרופות – תרופות מסוימות יכולות להשפיע על התיאבון כתופעת לוואי. אם המתבגר שלכם נוטל תרופות כלשהן שנקבעו ואתם מבחין בתיאבון מוגבר, התייעצו עם הרופא שלו כדי לקבוע אם התרופה יכולה להיות הסיבה לכך.
  • השפעה חברתית – לחץ חברתי או גורמים חברתיים יכולים להשפיע על הרגלי האכילה של המתבגרים. הם עשויים להרגיש שהם נאלצים לעסוק בהתנהגויות אכילה לא בריאות כדי להשתלב. חשוב לטפח תקשורת פתוחה עם ילדכם וליצור סביבה שבה הם מרגישים בנוח לדון בכל האתגרים העומדים בפניהם.

הבנת השינויים בהרגלי האכילה והצרכים התזונתיים של בני נוער יכולה לעזור להורים לתמוך בגדילה ובהתפתחות של בני הנוער שלהם בשלב הטרנספורמטיבי הזה. על ידי טיפוח סביבה חיובית ופתוחה סביב מזון, מתן אפשרויות מאוזנות ונוחות והובלת דוגמה, הורים יכולים להעצים את המתבגרים שלהם לעשות בחירות בריאות שיתרמו לרווחתם הכללית גם עכשיו וגם בעתיד. זכרו, טיפוח מערכת יחסים בריאה עם אוכל היא מתנה לכל החיים שתוכלו לתת לילדכם.

כמו כן, כל ילד הוא שונה, ואין הסבר אחד שמתאים לכולם מדוע ילד לא מפסיק לאכול. אם אתם מודאגים מהרגלי האכילה של ילדכם או מבחינים בשינויים משמעותיים כלשהם, בין אם מדובר באכילת יתר או בירידה משמעותית בתיאבון, עדיף להתייעץ עם איש מקצוע בתחום הבריאות שיוכל להעריך את המצב ולספק הדרכה ותמיכה מתאימות.

לסיום, המלצות לשמירה על בריאות ותזונה בריאה בקרב בני נוער

  1. הקפידו לתת להם ארוחת בוקר קלה ומזינה. חטיף דגנים ואפילו פרי הם דרך נפלאה להתחיל את היום.
  2. צמצמו את צריכת המשקאות הקלים לסוף השבוע. הזכירו להם לשתות מים. כדי להטמיע את ההרגל, אפשר להזכיר להם לשתות כוס מים לפני ואחרי כל ארוחה.
  3. עודדו אותם לשלב פעילות גופנית. זו יכולה להיות טיול רגלי עם הכלב, ריקוד, רכיבה על אופניים, משחק כדורגל, חדר כושר או כל דבר שיגרום להם לזוז יותר.
  4. הכינו ארוחות מאוזנות, שכוללות סלטים טריים, חלבונים ושומנים בריאים ופחמימות מורכבות. אלו ישביעו את המתבגרים שלכם (ואתכם) לאורך זמן וימנעו חשקים.
  5. רכשו חטיפים בריאים ופירות יבשים. למרות שהם מכילים כמות סוכר גבוהה יחסית, הם נשנוש בריא יותר מכל חטיף או ממתק שהמתבגרים שלכם יחטפו בהיסח דעת.

אולי יעניין אתכם גם: דור העתיד דורש חינוך | להתחסן או לא – מי מחליט על הילדים

עוד בנושא

commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.