fbpx

בריונות – אסטרטגיות מניעה וטיפול

בריונות בקרב ילדים עלולה לגרום לפגיעה טראומטית קשה בעלת השלכות חמורות לנפגעים והיא קיימת לא רק במסגרות אלא גם בזמן החופש הגדול. מהן אסטרטגיות המניעה וההתערבות היעילות וכיצד מטפלים בנפגעים?

בכיתה א’, מלכת הכיתה ,דרשה ממני בסוף יום הלימודים “לבוא מהדרך שלה”, הדרך שלה כללה חציית כביש ראשי שהורי אסרו עלי לחצות. “אסור לי” עניתי בחצי גמגום. “את חייבת לבוא. אם לא אף אחד לא ידבר איתך מחר בבוקר”, ענתה המלכה בבריונות ושובל הבנות שנשרכו אחריה הנהנו בהסכמה ובפחד.

התחלתי לצעוד אחריה מפוחדת, מרגישה שמשהו רע הולך לקרות, הדרך בת הדקות נראתה כמו שעות והפחד התגבר. כשהגענו לכביש הראשי אמרתי שאני לא יודעת לחצות. היא ענתה לי “אל תדאגי, אני אעזור לך” ודחפה אותי לכביש הסואן. מכאן, תאונת דרכים, בית חולים, אבא דומע מעל מיטתי.

הסיפור האישי שלי שהתרחש לפני 40 שנים, עדיין חי ובועט בתוכי. הוא זה שהוליד בי תחושת שליחות חזקה להעלות את המודעות בנושא. התקרית שארעה לאחרונה ופורסמה בהרחבה, בה נערים דחפו נער לכביש, אירוע שהסתיים בדריסה למוות והוגדר כרצח, עורר בי שוב את הכאב, כמו גם תקריות בריונות רבות העולות לכותרות ומציפות תופעה חברתית קשה.

לבריונות צורות ביטוי רבות

בריונות בקרב ילדים היא תופעה נפוצה המתייחסת להתנהגות תוקפנית חוזרת ונשנית שנועדה לגרום נזק, פיזי או רגשי, לאדם הנתפס כפגיע או חלש יותר. היא יכולה לבוא לידי ביטוי בצורות שונות, כמו בריונות פיזית (מכות, בעיטות), בריונות מילולית (הקנטה, קריאת שמות), בריונות ביחסים (הפצת שמועות), ובריונות ברשת (שימוש בטכנולוגיה כדי להטריד או להפחיד).

לבריונות יכולה להיות השלכות חמורות על הרווחה הכללית של הילד, בריאותו הנפשית וביצועיו הלימודיים. קורבנות הבריונות חווים לרוב תחושות של פחד, חרדה והערכה עצמית נמוכה. הם עלולים לסגת מאינטראקציות חברתיות, להפגין שינויים בהתנהגות, ואף לפתח דיכאון או מחשבות אובדניות. יתרה מכך, בריונות יכולה להשפיע לרעה על ההתקדמות האקדמית של הילד, להוביל לירידה במוטיבציה ולירידה בתוצאות הלמידה.

מה הן אסטרטגיות המניעה וההתערבות?

1. חינוך ומודעות

יצירת מודעות לבריונות היא חיונית. הורים, מורים וקהילות צריכים ללמד את הילדים לזהות את הסימנים של בריונות על סוגיה השונים ולעודד אותם לדווח על כל תקרית שהם עדים לה. במקביל יש להדגיש את החשיבות של טוב לב, אמפתיה וכבוד לזולת.

2. תקשורת פתוחה

יצירת קווי תקשורת פתוחים היא חיונית בטיפול בבריונות. עודדו את הילדים לבטא את רגשותיהם ודאגותיהם בחופשיות. הורים צריכים ליצור מרחב בטוח שבו ילדיהם מרגישים בנוח לשתף את החוויות שלהם. בתי ספר יכולים ליישם תוכניות המקדמות דיאלוג ומעודדות תלמידים לדווח על מקרי בריונות ללא חשש מנקמה.

3. פיתוח אמפתיה ואינטליגנציה רגשית

קידום אמפתיה ואינטליגנציה רגשית יכול לעזור בטיפוח סביבה תומכת. למדו את הילדים להבין ולכבד נקודות מבט, רגשות וחוויות שונות. עודדו אותם לתרגל אמפתיה על ידי הכנסת עצמם לנעליים של אחרים, טיפוח חסד וחמלה.

4. יצירת תרבות בית ספרית חיובית

לבתי הספר יש תפקיד מכריע במניעה ובטיפול בבריונות. יישום מדיניות נגד בריונות המגדירה בבירור התנהגות בלתי מקובלת ומתווה השלכות. יש לטפח תרבות בית ספרית חיובית ומכילה שבה המגוון נחגג, והבריונות אינה נסבלת. יש לעודד מעורבות מורים, מנהלים ותלמידים ביצירת סביבה בטוחה ומכבדת.

5. מערכות תמיכה והתערבות

חשוב להקים מערכות תמיכה לילדים שחוו בריונות, לספק שירותי ייעוץ או גישה לאנשי מקצוע מיומנים שיכולים לעזור לקורבנות להתמודד עם ההשפעה הרגשית של בריונות.

6. שיתוף פעולה עם הורים וקהילות

מניעת בריונות מחייבת שיתוף פעולה בין בתי ספר, הורים וקהילות. על ההורים להיות שותפים בדיונים על בריונות ולפעול יחד עם הנהלת בית הסםר ליישום תוכניות מניעה, ארגון סדנאות והעלאת המודעות בקהילה. במקביל יש לעודד העומדים מהצד להתייצב נגד בריונות ולקדם תרבות של תמיכה וסולידריות.

שיטות טיפוליות

בעוד שאסטרטגיות מניעה והתערבות הן חיוניות, חשוב לא פחות לחקור שיטות טיפול ייחודיות שיכולות לסייע ביעילות לילדים להחלים מהטראומה של בריונות. להלן כמה גישות טיפוליות חדשניות המעצימות את הילדים ומציידות אותם במיומנויות הנדרשות להתגברות על חוויות בריונות ובניית חוסן.

1. טיפול באמנות

טיפול באמנות רותם את כוח הביטוי היצירתי כדי לעזור לילדים לעבד ולתקשר את רגשותיהם. באמצעות צורות אמנות שונות כמו ציור, ציור או פיסול, ילדים יכולים לחקור את הרגשות, החוויות והקונפליקטים הפנימיים שלהם הקשורים לבריונות. מטפלים באמנות מספקים מרחב בטוח לילדים לבטא את עצמם ולעבד רגשות, תוך טיפוח מודעות עצמית, העצמה וריפוי רגשי.

2. דרמה תרפיה

טיפול בדרמה הוא תחום טיפולי העוסק בפעילויות דרמטיות, משחקי תפקידים וסיפורים כדי לחקור את חוויותיהם של הנפגעים מבריונות. זה מאפשר לילדים להיכנס לתפקידים ולנקודות מבט שונות, ומאפשר להם להבין טוב יותר את הדינמיקה של בריונות ולפתח אמפתיה לאחרים. טיפול בדרמה בונה ביטחון עצמי, אסרטיביות ומיומנויות חברתיות, מצייד את הילדים בכלים להגיב ביעילות למצבי בריונות.

3. טיפול בעזרת בעלי חיים

טיפול בעזרת בעלי חיים כולל אינטראקציות עם בעלי חיים מאומנים, כגון כלבי טיפול או סוסים, כדי לקדם רווחה רגשית וריפוי. בעלי חיים מספקים קבלה ותמיכה ללא תנאי, ויוצרים מרחב בטוח ולא שיפוטי לילדים לחלוק את חוויותיהם. טיפול בעזרת בעלי חיים יכול לעזור להפחית חרדה, להגביר את ההערכה העצמית ולפתח אמפתיה וחמלה אצל ילדים שחוו בריונות.

4. מיינדפולנס ומדיטציה

תרגילי מיינדפולנס ומדיטציה מלמדים ילדים להיות נוכחים ברגע, להתבונן במחשבותיהם וברגשותיהם ללא שיפוט, ולטפח מודעות עצמית. שיטות אלו יכולות לעזור לילדים להתמודד עם מתח, חרדה ורגשות שליליים הנובעים מבריונות. טכניקות מיינדפולנס מאפשרות לילדים לפתח חוסן, ויסות עצמי ותחושת רוגע פנימי, ומעצימות אותם לנווט במצבי בריונות עם חשיבה ברורה וממוקדת יותר.

5. אימון מיומנויות חברתיות

אימון מיומנויות חברתיות מתמקד ללמד ילדים את המיומנויות הבינאישיות הנחוצות כדי לנווט אינטראקציות חברתיות ולנהל קונפליקטים בצורה יעילה. מטפלים משתמשים בתרגילים במשחקי תפקידים, דוגמנות ותרגילים אינטראקטיביים כדי לעזור לילדים לפתח אסרטיביות, אמפתיה, הקשבה פעילה וכישורי פתרון בעיות. על ידי שיפור היכולת החברתית שלהם, ילדים מצוידים טוב יותר להתמודד עם מצבי בריונות וליצור קשרים חיוביים.

6. טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT)

CBT היא גישה טיפולית מוכרת רחבה המסייעת לילדים לזהות ולאתגר מחשבות, אמונות והתנהגויות שליליות הקשורות לבריונות. מטפלים עובדים עם ילדים כדי לפתח אסטרטגיות התמודדות, כישורי פתרון בעיות והערכה עצמית. CBT מעצים ילדים ומאפשר להם למסגר מחדש את חוויותיהם, לבנות חוסן ולפתח דימוי עצמי חיובי יותר, וכך להתגבר על ההשפעות של בריונות.

שימו לב- בריונות מתקיימת לא רק במסגרות. החופש הגדול כבר כאן ועלינו לפקוח עיניים. אנו יכולים לצייד את הילדים בכלים הדרושים להתגבר על השפעות הבריונות, לטפח את רווחתם הרגשית ולאפשר להם לשגשג. הבה נמשיך לחקור וליישם גישות טיפוליות חדשניות כדי להבטיח שאף ילד לא סובל בשתיקה ושניתן לו את התמיכה הדרושה לו כדי להירפא ולצמוח.

הכותבת היא מטפלת רגשית זוגית ומשפחתית, חוקרת ומרצה בתחום הפסיכולוגיה

אולי יעניין אתכם גם:

עוד בנושא

commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.