fbpx

אי של ודאות: כלים להתמודדות עם חרדה בשעת מלחמה

כל-כך הרבה עצב, פחד וחרדה סובבים אותנו. קבלו כמה כלים יומיומיים שתוכלו לאמץ ובעזרתם גם לעזור לילדים שבבית

בתקופה שמעוררת הרבה כאב וכל-כך הרבה עצב, פחד וחרדה סובבים אותנו. קבלו כמה כלים יומיומיים שתוכלו לאמץ ובעזרתם גם לעזור לילדים שבבית. נתחיל בצעדים קטנים כדי להחזיר לעצמנו וליקרים לנו את תחושת המסוגלות, ובעיקר את התקווה. ההתמודדות היא יומיומית ועשויה להיות ממושכת, יהיו בה עליות ומורדות. יצרתי כאן רשימה של פעולות והתכוונות שנוכל לעשות בעצמנו כדי להתמודד עם הקושי ולעזור גם למתבגרים שבבית לעכל, להבריא ולמצוא מחדש טעם ותקווה. ובמידת הצורך מומלץ גם לפנות לעזרה מקצועית.

  • בין זיכרון רגשי לזיכרון קוגניטיבי: חשוב לעשות את המעבר בין התחושות למחשבות, ולתת שם למה שקורה לנו – לנסות לתמלל את התחושה כדי להחזיר תחושת שליטה ומסוגלות.
  • יצירת נרטיב: ננסה להפוך את האירוע לסיפור עם התחלה, אמצע וסוף, כדי להגביר את תחושת הביטחון. מה קרה קודם, מה עשיתי אחר כך, מה עזר לי. חשוב לא להתמקד במה שהיינו יכולים לעשות, אלא רק במה שעשינו, בכוחות ובחוזקות שלנו. 
  • הגברת חווית הביטחון והשייכות: חשוב לבלות זמן במעגלים שנותנים לנו תחושת ביטחון, נוחות וקהילתיות – ובעיקר עוזרים לנו לדעת שאנחנו לא לבד.
  • יצירת תחושת תקווה: נחזור לעשייה במידה שמתאימה לנו, כל אחד בקצב שלו. מה שחשוב הוא לנסות.
  • ניסיון לנהל שגרה: מומלץ לנסות ולחזור לדברים שהיינו עושים לפני האירוע הטראומטי. לצפות בסדרה שאנחנו אוהבים, לסדר את הבית. אם אנחנו עובדים מהבית, להתלבש ולהתארגן בבוקר. מותר ואף רצוי לאכול אוכל טעים ולשמוע מוסיקה שאנחנו אוהבים.
  • בין החיובי לשלילי: נשים דגש על הכוחות והחוזקות שלנו ונזכיר לעצמנו במה אנחנו טובים. מצד שני, נמנע מצריכת תכנים שליליים וקשים, ונגביל את הזמן מול החדשות והרשתות החברתיות.
  • קשובים לעצמנו: נעצור לרגע ונאמר לעצמנו מה אנחנו מרגישים, מה אנחנו צריכים, נמצא עוגנים פנימיים וחיצוניים, נגלה מה עוזר לנו – להיות ביחד, להיות לבד, לשמור על סדר יום ושגרה, להרבות בפעולות שעושות לנו טוב ולהימנע ממה שגורם לנו לתחושה לא טובה. ננסה להתמקד בכאן ובעכשיו ככל שניתן.  
  • גוף ונפש – נעזור לנפש דרך הגוף: נקפיד על אכילה מסודרת, שינה, פעילות ספורטיבית מתונה, ונשימות – מומלץ לעצור לנשימות מספר פעמים ביום. בכל עצירה מומלץ לבצע בין 3-6 מחזורי נשימה של שאיפה, החזקה ונשיפה ארוכה ואיטית של האוויר. הנשימה מסייעת לנו לווסת את המתח והחרדה המלווים אותנו בימים אלו.  

במידה ואתם או הסובבים אתכם ממשיכים להרגיש את תחושות הלחץ והחרדה, פנו לעזרה ובקשו תמיכה, לנו באנוש יש את הקו האנושי עבור הקהל הרחב בו המומחים שלנו יכולים לעזור לכם בימים א’ עד ה’ בין השעות 19:00-08:00 במספר 074-7556155.

הכותבת היא עו”ס קלינית, מומחית לטראומה ומנהלת אשכול אשדוד אשקלון בעמותת אנוש.

עוד בנושא

commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.