fbpx

בעיות חברתיות בגיל ההתבגרות

על האתגרים החברתיים שעומדים בפני בני נוער במהלך גיל ההתבגרות, הגורמים השונים להם, וכיצד אנו המבוגרים יכולים לסייע להם להתמודד עמם

גיל ההתבגרות, הגשר המדהים הזה בין ילדות לבגרות, כולל מערבולת של שינויים פיזיים, רגשיים ונפשיים. בתוך המסע הפרוע הזה, בני נוער נתקלים במגוון רחב של מכשולים חברתיים שיכולים להשפיע על רווחתם וקשריהם החברתיים. אתגרים אלו הם שילוב של לחצים חברתיים, השפעות ופגיעות אישיות. בואו נבחן מקרוב את המאבקים והאתגרים שהבגרות מביאה לסצנה החברתית ונגלה אסטרטגיות שבאמצעותן יוכלו המתבגרים לנווט ביניהם בחן.

בריונות

בריונות מתרחשת לעיתים קרובות במסדרונות בית הספר. היא נעה בין הצקות שניתן לזהות בקלות, דרך התעללות והתקפות רגשיות שקשה להבחין בהן ועד להתנהגויות אלימות שפוגעות פיזית במתבגר. בריונות מכל סוג שהוא יכולה להוביל למגוון רחב של בעיות, ביניהן לחץ, מצוקה רגשית, פחד, הימנעות מפעילויות רגילות שבהן המתבגר עלול להיתקל בבריון, ירידה בדימוי העצמי, כאבי ראש, מחלות בטן ובעיות גופניות אחרות, ואפילו לדיכאון. 

אי אפשר שלא להזכיר את הבריונות ברשת, שחצתה את גבולות בית הספר והחלה רודפת את בני הנוער ביום ובלילה, בכל אשר יפנו. אין ספק כי האנונימיות של האינטרנט מחמירה את בריונות הרשת, ואף מקשה את ההתמודדות עמה, הן למתבגר והן לגורמים המטפלים, מה שהופך אותה לנושא מדאיג במיוחד.

לחץ חברתי

על בסיס יומיומי, בני נוער משפיעים על בני גילם בכל דבר, מהדרך שבה הם מתלבשים ועד לפעילויות שהם משתתפים בהן. מתבגרים עלולים להיסחף אחרי בני גילם מתוך הצורך להשתלב ולהימנע מהתגרות. אף אחד לא רוצה להיות בחוץ, והצורך בקבלה חברתית גובר על ההיגיון הבריא, מה שעלול לגרום לבני נוער לפעול בדרך שאינה אופיינית להם, גם אם היא מנוגדת לערכים או לאמונות שלהם. פרט לכך, בני נוער סקרנים מטבעם. הם רוצים להתנסות ולהחליט בעצמם מה נכון או לא נכון עבורם, במיוחד אם הם חושבים שכולם עושים “את זה”. שתיית אלכוהול או עישון במסיבה הם דוגמה טובה. 

לחץ חברתי מוביל להחלטות גרועות בקרב בני נוער. מתבגר שמתלבט באשר לעיסוק בהתנהגויות מסוכנות, עלול להיגרר ולזנוח את כושר השיפוט שלו. גם בני נוער שסירבו להשתתף בפעילות מסוימת בעבר עלולים בסופו של דבר להיכנע ללחץ חברתי. בחירות שליליות מתרחשות לעיתים קרובות בגיל ההתבגרות, אצל בנות ובנים כאחד, הנפוצות שבהן כוללות רכילות, חרמות, בריונות פיזית או מילולית, כפי שהוזכר לעיל, הברזות מבית הספר, גניבה, עיסוק בפעילות מינית, חציית גבולות וצריכת אלכוהול וסמים.

ראוי לציין, שבעוד לחץ חברתי קשור בדרך כלל להתנהגות שלילית, לחץ חברתי מסוים עשוי להוביל לתוצאות חיוביות. לבני נוער יש את הכוח להשתמש בלחץ חברתי באופן חיובי על ידי עידוד חבריהם להימנע מהשתתפות בפעילויות מסוכנות או אסורות ולהתייצב למען קורבנות בריונות והצקות.

הערכה עצמית

הערכה עצמית היא הערך שאדם מייחס לעצמו, וכיצד הוא רואה את עצמו. מתבגרת עם הערכה עצמית נמוכה עלולה להרגיש לא בנוח עם המראה שלה או לא מספיק טובה או חכמה בהשוואה לחבריה, מה שיגרום לה להרגיש מבודדת או פחות ראויה בהשוואה לבני גילה, שנתפסים בעיניה כיפים, חכמים, פופולריים או מוכשרים יותר. 

ההשפעות של ההערכה העצמית של המתבגרים יכולות לנבוע ממקורות שונים, ביניהם שינויים פיזיולוגיים בגיל ההתבגרות, מודלים שמטופחים באמצעי המדיה והתקשורת, בריונות ואף חיי המשפחה.

הערכה עצמית מתפתחת לאורך חייו של המתבגר על סמך החוויות שלו, והיא עשויה להשפיע עליו במובנים רבים. הערכה עצמית גבוהה מאפשרת לאדם לשמור על גישה בריאה לחיים. לעומת זאת, הערכה עצמית נמוכה עלולה לגרום למתבגר להימנע ממפגשים חברתיים ומהתרועעות עם בני גילו, להחמיץ חוויות ולהוביל לבעיות רגשיות.

שיפור הערכה עצמית של מתבגר דורש הבנה שההערכה מגיעה מבפנים, ורק המתבגר בעצמו יכול לשפר את הדרך שבה הוא תופס את עצמו. ניתן לסייע לו בכך, אך התהליך הוא אישי. במסגרת התהליך הוא יכול לנקוט במספר פעולות:

  •  לזהות את הדברים שביכולתו לשנות, ואת אלו שלא.
  • להגדיר יעדים לשינוי הדברים שבכוחו לשנות תוך שימוש בצעדים קטנים להשגת המטרה הכוללת.
  • לערוך רשימה של מאפיינים והישגים חיוביים במקום להתמקד בשליליות.
  • להשתתף בפעילויות שמעניקות תחושת הישג או שמחה ומאפשרות תרגול מיומנויות חברתיות בסביבה חיובית.
  • לבקש עזרה ממבוגר.

הגורמים לבעיות החברתיות בקרב בני נוער

  • לחץ חברתי – מתבגרים מושפעים מאוד מחבריהם, ולעתים קרובות הם נכנעים ללחץ חברתי כדי להתאים את עצמם להתנהגויות מסוימות, גם אם התנהגויות אלו מזיקות.
  • מדיה ותרבות – תיאורי תקשורת של סגנונות חיים, דימויי גוף ומערכות יחסים אידיאלים יכולים ליצור ציפיות לא מציאותיות, להוביל להערכה עצמית נמוכה וחוסר שביעות רצון.
  • חוסר תמיכה – תמיכה רגשית לא מספקת מהמשפחה, החברים או הקהילה עלולה להחריף את תחושות הבידוד ולתרום לבעיות חברתיות בגיל ההתבגרות.
  • מתח אקדמי – ציפיות אקדמיות גבוהות ולחץ להצטיין עלולים להוביל ללחץ, חרדה ואפילו חוסר יושר אקדמי בקרב מתבגרים.
  • חקירת זהות – תהליך גילוי הזהות של המתבגר, כולל היבטים של מגדר, מיניות ורקע תרבותי, עלול לגרום לבלבול ולפגיעות לאפליה.

עזרה ממבוגרים

הורים, מורים או מבוגרים אחרים בחייו של המתבגר משמשים כמערכת תמיכה, ועליהם להבין את הגורמים לבעיות חברתיות בגיל ההתבגרות עמן מתמודדים בני נוער, כמו גם ההשפעות שלהן על חייו והערך העצמי שלו. שמועה בבית הספר או תחושת חוסר חשיבות עשויות להיראות כמו בעיה חסרת משמעות לאדם מבוגר, אך עבור מתבגר, זו עשויה להיות בעיה קשה ומהותית שמעצימה את משבר גיל ההתבגרות. חשוב לקבל ולהבין, שהבעיות האלו, קטנות כגדולות, אמיתיות מאוד עבור המתבגרים שמתמודדים איתן, ולכן מתן אמפתיה וסביבה תומכת ומכילה חיוניים. להלן מספר דרכים בהן ניתן לפעול בכדי לזהות ולסייע למתבגרים המתמודדים עם בעיות חברתיות שונות:

פתרונות ואסטרטגיות פעולה

  • חינוך ומודעות – מתן חינוך מקיף בנושאים כמו בריונות והעלאת המודעות של המתבגרים לתנודות הרגשיות שהם חווים כמו גם האתגרים החברתיים הניצבים בפניהם עשויה לסייע בפיתוח מודעות גבוהה וחיזוק היכולת לקבל החלטות מושכלות.
  • קידום מערכות יחסים בריאות – הנחייה ולימוד של מיומנויות מערכת יחסים בריאה יכולה להעצים מתבגרים לתקשר ביעילות, לפתור קונפליקטים ולהציב גבולות.
  • תמיכה רגשית – בתי ספר וקהילות צריכים לתעדף משאבים לבריאותם הרגשית של בני הנוער, להציע שירותי ייעוץ ולקדם דיאלוג פתוח על רווחה נפשית.
  • מעורבות משפחתית – עידוד תקשורת פתוחה, הכלה והבנה בתוך המשפחות מסייע בהקלת קונפליקטים ותומך בהתפתחות בריאה.
  • אוריינות תקשורת – לימוד מתבגרים לנתח באופן ביקורתי מסרים תקשורתיים עוזר להם לפתח פרספקטיבה מציאותית ולהתנגד להשפעות שליליות.
  • מעורבות קהילתית – שיתוף מתבגרים בפעילויות קהילתיות ובעבודה התנדבותית מטפח תחושת שייכות ומטרה.
  • התערבות מוקדמת – זיהוי מוקדם של בעיות חברתיות בגיל ההתבגרות ומתן התערבויות בזמן יכולים למנוע את ההסלמה של הבעיות החברתיות עימן מתמודדים בני נוער.

לסיום,

קשיים חברתיים בגיל ההתבגרות הם מורכבים ורבי פנים. בעיות חברתיות שונות נובעות משילוב של גורמים פנימיים וחיצוניים. אולם, הכרה באתגרים עמם מתמודדים בני הנוער והתמודדות איתם באמצעות חינוך, מערכות תמיכה ותקשורת פתוחה יכולים להעצים מתבגרים לנווט את השלב הקריטי הזה בחוסן ובביטחון. על ידי טיפוח סביבות המקדמות הערכה עצמית חיובית, רווחה נפשית ומערכות יחסים בריאות, נוכל לעזור למתבגרים להתגבר על בעיות חברתיות בגיל ההתבגרות ולהתפתח למבוגרים משגשגים.

עוד בנושא

commentIcon

תגובה אחת

  1. שלום, שמי נירה שלום, ואני רוצה לחלוק את הבשורה על איך החזרתי את האהבה לשעבר שלי לעולם. הייתי הרוסה כשאהבתי עזבה אותי עבור בחורה אחרת בחודש שעבר. עם זאת, חבר הכיר לי את באבא ווייל דה ויסמן, השליח הגדול. סיפרתי על הבעיה שלי לבאבא ווייל, והסברתי איך אהבתי לשעבר עזבה אותי ואיך אני צריך עבודה בחברה גדולה. הוא הבטיח לי שהגעתי למקום הנכון, בו אקבל את משאלת ליבי ללא תופעות לוואי. הוא אמר לי מה לעשות, ואחרי שמילאתי את ההוראות שלו, אהבתי התקשרה אליי ביומיים הבאים, והתנצלה על שעזבתי אותי קודם. שבוע לאחר מכן, החברה הרצויה שלי זימנה אותי לראיון לתפקיד המפקח. אני נרגש לשתף את העולם כיצד באבא וייל עזר לי להגשים את משאלת ליבי. באבא וייל הוא מומחה לכל מיני לחשים וקסמים טובים. אם אתה צריך עזרה כלשהי, אנא צור קשר עם באבא ווייל בכתובת [email protected] Whatsapp: +2348136951551
    תודה לי אחר כך!

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.