fbpx

שתיית אלכוהול בגיל ההתבגרות

על הסיבות לעלייה בצריכת האלכוהול במהלך גיל ההתבגרות, הסיכונים שבצריכת אלכוהול בגיל ההתבגרות, וכיצד תוכלו לצמצם את הסיכוי שילדכם יצרוך אלכוהול לאורך שנות ההתבגרות שלו

גיל ההתבגרות הוא תקופה של חקר, גילוי עצמי ועצמאות חדשה. עם זאת, שלב זה מציג גם אתגרים, במיוחד כשמדובר בהתנהגויות מסוכנות כמו צריכת אלכוהול. העלייה בצריכת אלכוהול בקרב מתבגרים היא מגמה מדאיגה הדורשת תשומת לב. 

בסקר הלאומי המקיף, שבוצע בשנת 2019 במימון המדינה, נמצא כי צריכת אלכוהול בקרב בני נוער וילדים בישראל נמצאת במגמת עלייה, ושיעורה נע בין 50 ל- 60 אחוזים. עוד נמצא, כי גיל התחלת הצריכה יורד. לפי ממצאי הסקר, 19% מכלל הבנים ו- 8% מכלל הבנות בגיל 11 דיווחו על צריכת אלכוהול שבועית.

מאמר זה מתעמק בסיבות לעלייה בצריכת אלכוהול בגיל ההתבגרות ושופך אור על הסיכונים הפוטנציאליים הקשורים לשימוש מוקדם באלכוהול.

הסיבות לעלייה בצריכת האלכוהול במהלך גיל ההתבגרות

מספר גורמים תורמים לשכיחות המוגברת של צריכת אלכוהול בקרב מתבגרים:

  • לחץ חברתי – גיל ההתבגרות הוא תקופה של השפעה חברתית. מתבגרים עשויים להרגיש שהם נאלצים להתאים את עצמם להתנהגותם של בני גילם, כולל צריכת אלכוהול, במטרה להשתלב ולהשיג קבלה חברתית.
  • סקרנות וניסוי – הרצון לחקור חוויות חדשות ולהתנסות בחומרים הוא היבט טבעי של תהליך ההתבגרות. לעתים קרובות מתבגרים רואים בצריכת אלכוהול דרך לעצמאות ולבגרות.
  • השפעה תקשורתית – תיאורים של צריכת אלכוהול בתקשורת, לרבות סרטים, תוכניות טלוויזיה ופרסומות, יכולים לעשות רומנטיזציה ולנרמל את פעולת השתייה, ולהשפיע בשוגג על תפיסותיהם של מתבגרים.
  • רצון לברוח – גיל ההתבגרות מביא את חלקו בגורמי לחץ, כולל לחצים לימודיים, מערכות יחסים משתנות ומאבקי זהות. חלק מבני הנוער פונים לאלכוהול כאמצעי לברוח מהלחצים הללו באופן זמני.
  • חוסר מודעות – הבנה מוגבלת של ההשלכות הפוטנציאליות של צריכת אלכוהול או האמונה של המתבגרים ביכולת האישית שלו לעמוד בפניהן יכולות לגרום להם להמעיט בהערכת הסיכונים הכרוכים בשתייה.

הסיכונים שבשתיית אלכוהול בגיל ההתבגרות

ההחלטה לצרוך אלכוהול בגיל ההתבגרות טומנת בחובה סיכונים משמעותיים שיכולים להשפיע על רווחתם ובריאותם של המתבגרים בטווח הקצר והארוך. נזקי שתיית אלכוהול מתפרסים על פני רבדים שונים, ועלולים לפגוע באספקטים שונים של חיי המתבגרים.

ראשית, מבחינה בריאותית, גופם של המתבגרים עדיין מתפתח, ולאלכוהול יכולה להיות השפעה עמוקה על בריאותם הגופנית. שתיית אלכוהול בגיל ההתבגרות עלולה לפגוע בהתפתחות המוח, לשבש את האיזון ההורמונלי ולגרום לנזק לכבד.

כמו כן, מבחינה קוגניטיבית, שתיית אלכוהול בגיל ההתבגרות משפיעה על תפקודים שונים כמו זיכרון, קבלת החלטות ושליטה בדחפים. היא יכולה להוביל לפגיעה בשיפוט ולהתנהגויות מסוכנות, כולל תאונות, פציעות ופעילות מינית לא מוגנת.

בנוסף, מבחינה לימודית, צריכה קבועה של אלכוהול בקרב בני נוער עלולה להוביל לביצועים אקדמיים לקויים עקב פגיעה בריכוז, ליקויים בזיכרון והיעדרויות.

בשל השינויים שמאפיינים את גיל ההתבגרות, המתבגרים נמצאים במצב רגיש מבחינה רגשית ונפשית. פעמים רבות המצב הזה מכונה בשם “משבר גיל ההתבגרות”. בשל כך, אם קיימות בעיות כלשהן, האלכוהול עלול להחמיר אותן. צריכת אלכוהול יכולה לתרום לשינויים במצב הרוח, דיכאון, חרדה, ואפילו להגביר את הסיכון לפתח הפרעות נפשיות או שימוש בחומרים ממכרים בשלב מאוחר יותר בחיים.

לשתיית אלכוהול בגיל ההתבגרות עלולה להיות השפעה גם על מערכות היחסים של המתבגרים. התנהגויות הקשורות לאלכוהול עלולות להכניס מתחים למערכות היחסים עם משפחה, חברים ומורים, וכן להשלכות משפטיות של שתיית קטינים, כגון מעצרים וקנסות, להן יכולות להיות השלכות מתמשכות.

ולבסוף, אי אפשר להתעלם מסיכונים ארוכי טווח שנלווים לשימוש מוקדם באלכוהול, הקשור בסבירות גבוהה יותר לפתח תלות באלכוהול בבגרות. בנוסף, הוא עשוי לשמש שער להתנסות עם חומרים אחרים.

הדרכת מתבגרים ומניעת  צריכת אלכוהול בקרב בני נוער

לאור הסיכונים הפוטנציאליים הקשורים לשימוש מוקדם באלכוהול, מניעת אלכוהול בגיל ההתבגרות צריכה לעמוד לנגד עיניהם של ההורים. אמנם שליטה מלאה על בחירותיו של מתבגר אינה אפשרית, אך ישנן אסטרטגיות יעילות שהורים יכולים להשתמש בהן כדי להנחות ולהשפיע על המתבגרים שלהם לקראת קבלת החלטות אחראיות. להלן כמה גישות יזומות למניעת צריכת אלכוהול מבני נוער:

  1. תקשורת פתוחה וכנה – יצירת ערוצי תקשורת פתוחים עם המתבגר שלכם היא דבר חשוב ביותר. צרו סביבה שבה הם מרגישים בנוח לדון במחשבות, בחששות ובשאלות שלהם לגבי אלכוהול. עודדו אותם לשתף בחוויותיהם ולהקשיב ללא שיפוטיות. גישה זו מטפחת אמון ומאפשרת לכם לספק מידע מדויק על הסיכונים הכרוכים בשתיית אלכוהול בגיל ההתבגרות.
  2. ספקו ידע – ציידו את המתבגר שלכם במידע מדויק ומקיף על ההשלכות האפשריות של צריכת אלכוהול. שתפו עובדות על הסיכונים הפיזיים, הקוגניטיביים והרגשיים הכרוכים בכך. השתמשו בדוגמאות וסטטיסטיקות מהחיים האמיתיים כדי להמחיש את הסכנות. ידע מעצים בני נוער לקבל החלטות מושכלות על סמך עובדות ולא על פי לחץ חברתי או מידע מוטעה.
  3. הגדירו ציפיות ברורות – קבעו כללים וציפיות ברורים לגבי שימוש באלכוהול. תנו למתבגר שלכם לדעת את עמדתכם לגבי שתייה של קטינים ואת ההשלכות של הפרת הכללים הללו. היו תקיפים אך הביעו חמלה בדרך שבה אתם מתקשרים את הציפיות שלכם, תוך הדגשת חשיבות הבריאות והרווחה של המתבגר שלכם.
  4. היו מודל לחיקוי – תנו לילדכם דוגמה אישית. הפגנת התנהגות אחראית סביב אלכוהול מהווה תקדים רב עוצמה עבור המתבגר שלכם. אם הוא רואה אתכם עושים בחירות מושכלות ונמנעים משתייה מופרזת, סביר יותר שהם יפנימו התנהגויות אלו.
  5. דונו בלחץ חברתי – שוחחו עם המתבגר שלכם על ההתמודדות עם לחץ חברתי וכיצד עליו להגיב בסיטואציות שבהן אלכוהול עשוי להיות נוכח. למדו אותו אסטרטגיות שבאמצעותן יוכלו לדחות בחן הצעות מבלי להרגיש מבודדים או נבוכים. תרחישים של משחק תפקידים יכולים לעזור לו לתרגל אסרטיביות וביטחון עצמי.
  6. עסקו בפעילויות משפחתיות – טפחו קשרים משפחתיים באמצעות פעילויות וחוויות משותפות. השתתפות בטיולים משפחתיים קבועים, תחביבים ודיונים יוצרת רשת תמיכה חזקה שיכולה לאזן את ההשפעה של בני גילו של המתבגר שלכם. פעילויות אלו גם מספקות הזדמנויות לחזק את הערכים והציפיות של המשפחה.
  7. עודדו מנגנוני התמודדות בריאה – עזרו למתבגר שלכם לפתח דרכים בריאות להתמודדות עם מתח ואתגרים. עודדו פעילויות כמו ספורט, אמנות, מוזיקה או טכניקות מיינדפולנס המספקות חלופות לפנייה לאלכוהול כאמצעי בריחה.
  8. מעקב אחר המעגלים החברתיים של ילדכם – הישארו מעודכנים לגבי האינטראקציות החברתיות של המתבגר שלכם. עודדו אותו להכיר לכם את החברים שלו ולהיות קשובים לכל שינוי במעגל החברתי שלו. הידיעה עם מי הוא מבלה את זמנו יכולה לעזור לכם לזהות השפעות שליליות אפשריות.
  9. היו תומכים – גיל ההתבגרות, אצל בנים ובנות כאחד, מתאפיין במגוון לחצים ואתגרים שהמתבגרים מתמודדים איתם. היו תומכים באשר לצרכים הרגשיים שלו וצרו אווירה שבה הם ירגישו אהובים ומוערכים. זכרו, קשר חזק בין הורה לילד יכול להשפיע על תהליך קבלת ההחלטות של המתבגר שלכם.
  10. חפשו עזרה מקצועית במידת הצורך – אם אתם חושדים שהמתבגר שלכם נאבק בשימוש באלכוהול או מראה סימנים של התנהגות מסוכנת, אל תהססו לפנות לעזרה מקצועית. יועץ, מטפל או מומחה להתמכרויות יכולים להציע הדרכה ותמיכה המותאמים לצרכיו של המתבגר שלכם.

חשוב לזכור, מניעת שתיית אלכוהול בגיל ההתבגרות כרוכה בשילוב של חינוך, תקשורת, הצבת גבולות וטיפוח סביבה מטפחת. בניית בסיס חזק של אמון והבנה עם המתבגר שלכם יכולה להשפיע לטובה על הבחירות שלו ולתרום לרווחתו הכללית. 

עוד בנושא

commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.