fbpx

הילד לא מקשיב- למה? מרד ואנטי בגיל ההתבגרות

גורמים רבים עלולים לגרום לקונפליקטים בין הורים לילדים מתבגרים, ותופעת מרד בגיל ההתבגרות היא דבר שכיח, ואף נורמטיבי. אם אתם שואלים את עצמכם למה הילד לא מקשיב, דעו, שיש לכך סיבות שנועדו לשרת אותו בתקופת הנעורים המאתגרת. בואו נבחן חלק מהן.

למה הילד לא מקשיב?

קיים מגוון רחב של מערכות יחסים בין הורים למתבגרים. גורמים רבים עלולים להשפיע עליהן ולגרום לקונפליקטים, ובדרך כלל, כשההורים מבקשים מבני נוער להקשיב, חלקם מתעלמים מהם בעוד שעם אחרים עלול להתפתח ויכוח נפיץ.

אם אתם מתקשים לגרום לבני הנוער שלכם להקשיב, הטיפים הבאים עשויים לעזור לכם עם בעיות התנהגות טיפוסיות של מתבגרים, אך תחילה, עליכם להבין מה הסיבות שבגללן מתבגר לא מקשיב להוריו. 

  • המתבגר לא מקשיב כי לא מקשיבים לו

בני נוער יקשיבו לכל מי שיקשיב להם. כמו שזה יכול לעודד אתכם, זה מעיד גם על הסכנות שטמונות בזה, אך הסיבה הזו לבדה צריכה להיות מספיק טובה כדי שהורי המתבגר יקשיבו לו. לכן חשוב שהילד ימצא אוזן קשבת בביתו, כך שתהיה לכם אפשרות להשפיע עליו ולצמצם כמה שיותר השפעות חיצוניות, שאינן בשליטתכם.

משמעות הדבר היא, שאם אתם רוצים שהמתבגר שלכם יקשיב לכם, כל מה שעליכם לעשות הוא להקשיב לו. בזאת אתם לא רק רותמים את הקשב של ילדכם, אלא מגדילים את הסיכוי, שאם יש למתבגר שלכם משהו חשוב לספר לכם, הוא ידע שהוא יכול לפנות אליכם, כי יש לו אוזן קשבת.

  • המתבגר לא מקשיב כי הוא מפקפק במקור הידע

למרות ניסיון החיים שההורים מביאים עימם והרצון להנחיל לילדיהם ידע ולספק להם הגנה, כאשר ההורים לא משמשים דוגמה וחיים בהתאם למה שהם מלמדים את ילדיהם, אלו יפקפקו בדבריהם ככל שיתבגרו.

זכרו, דוגמה אישית יכולה להעביר מסר חזק יותר מאלף מילים. לכן, אם אתם רוצים שהמתבגרים שלכם יקשיבו לכם, לעולם אל תבקשו מהם לעשות משהו שאינכם מוכנים לעשות בעצמכם. ילדים לא שומעים את מה שההורים אומרים, אבל הם צופים במה שהם עושים. אם תראו להם מה אתם עושים מספיק פעמים, ויבחינו בכך שמעשיכם מיטיבים איתכם, בסופו של דבר, הם יסכימו להקשיב לכם וייקחו מכם דוגמה.

  • המתבגר לא מקשיב כי הוא מפחד שתשפטו אותו או שהוא יאכזב אתכם

הדחף לתקן ולפתור כל בעיה שיש לילד הוא טבעי, אך ילד מתבגר צריך להתנסות בדברים בעצמו. עליכם להניח לו לטעות לפעמים, וגם להבין בעצמו כיצד לתקן את הטעויות. למעשה, ככל שתנסו לפתור את הבעיות של המתבגר שלכם פחות, כך הסיכוי שהוא יפנה אליכם כדי לקבל עצות יגדל. 

המפתח לכך שהילדים המתבגרים שלכם יבטחו בכם ויקשיבו לכם הוא לעולם לא להיות מופתעים ממה שהמתבגר אומר לכם. זכרו, אתם לא יכולים לשנות את התוצאה או לבטל אותה בכל מקרה, אז במקום זאת, שאלו שאלות לא שיפוטיות, והרוגע שתקרינו יפתיע אותם ויגרום להם להיפתח ולספר לכם יותר.

  • המתבגר לא מקשיב כי כואב לו

בני נוער שנפגעים עלולים בסופו של דבר לפגוע בעצמם ובאחרים. לפעמים הסיבה היחידה שהילד לא מקשיב להורים היא שהוא כואב וסובל בשתיקה ופשוט לא יודע איך להביע זאת. לכן, אם תבחרו להתעלם מהכאב של המתבגר שלכם, הוא יבחר להתעלם מכם.

אתם לא צריכים תמיד לספק תשובות, אבל אם תהיו מוכנים לתת למתבגר שלכם מקום לחלוק עמכם את כאביו ולהכיל אותם, סביר להניח שהוא יחשוף אותם בפניכם, וזה לכשעצמו יכול לרפא אותם, או לפחות להשיל חלק מהעול שהוא סוחב עמו.

אז איך גורמים לילד להקשיב?

לפי רון שמעוני, יועץ ומדריך הורים, המפתח לכך שתגרמו לילדכם להקשיב טמון בטיפוח יחסי הורה ילד. לדבריו, מערכת יחסים שקופה, בריאה ומכילה היא שמאפשרת למתבגרים לחשוף בפני ההורים את עולמם, מה שחשוב במיוחד עבור ההורים, שזקוקים לכך בכדי לעמוד במחויבותם ההורית להגן על ילדם ולהיות שם בשבילם בכל אתגר בכל עת. עוד הוא מוסיף, שאף על פי שיחסי הורה ילד יודעים עליות ומורדות, חשוב לזכור, שנכון הדבר לגבי כל מערכת יחסים, מה שמנרמל את הדבר ומקל על 2 הצדדים להתמודד עם אתגרים במערכת היחסים כאשר הם צצים.

באופן כללי, מבהיר שמעוני, שחשוב להרחיב את השיחות עם הילד, הרבה מעבר למתן הוראות מתי ללכת לישון או לחזור מבילוי, וכן מעבר לשאילת שאלות כמו האם הכין את שיעורי הבית או למה הילד לא רוצה ללמוד. לשם כך, נדרשים ההורים למצוא את המקומות בהם ניתן לפתח שיחות מרחיבות דעת עם הילדים ולהתקרב אליהם במגוון דרכים שיאפשרו למתבגרים להיפתח, לשתף, וגם הקשיב.

איך מטפחים יחסי הורה ילד עם מתבגרים?

  • בילוי משותף במסגרת שגרת היומיום

לא תוכלו לחייב את ילדכם לעשות עמכם שום דבר, אך אם תציעו לו בקלילות לראות עימו פרק בסדרה שהוא אוהב או לצאת איתכם לטיול עם הכלב ולהתפנק בגלידה, יכול להיות שהוא יסכים. 

זה לא צריך למנוע מכם להציע לילד לעשות דברים קצת יותר מעמיקים, כמו משחק משותף או אפילו פעילות התנדבותית. למעשה, תופתעו לגלות, שמתבגרים רבים צמאים מידי פעם לזמן איכות ולפעילות ערכית, וכמו שתופתעו מהסכמתו של הילד, הוא עשוי להיות מופתע מההצעה שלכם.

  • נסו ליזום פעילויות שתואמות את תחומי העניין של ילדכם

אם הילד מתעניין ברכבים, נסו תערוכת מכוניות, אם הוא נהנה מאוכל משובח, צאו יחד ליריד אוכל, ואם ילדכם חובב ענף ספורט, תוכלו לצפות יחד במשחק. גם אם תחומי העניין של ילדכם פחות מושכים אתכם, אל תוותרו, זה יהיה הפתח שלכם אל עולמו הפנימי, וככל שתתנו לילדכם להרגיש טוב עם התשוקות שלהם, כך הם ייפתחו אליכם יותר, אתם תכירו אותם טוב יותר, ומערכת היחסים שלכם תשתפר באופן פלאי. 

סביר להניח שלא תתלהבו מכל מה שמלהיב את ילדכם. לפעמים משחק מחשב יכול לרגש את הילד, ואתם לא תבינו כלל על מה כל הבאז. הניחו לילדכם ליהנות מבלי לשפוט אותו, ופשוט היו שם יחד אתו מבלי להקטין אותו או לזלזל בתשוקות שלו.

איך גורמים לילד להקשיב?

טיפוח יחסי הורה ילד יכול לתרום רבות, אך בשעת משבר ביחסים או כאשר כל צד מתבצר בעמדותיו, נראה שקשה לרתום את הקשב של המתבגר. הנה כמה טיפים שיעזרו לכם לפתוח את האוזניים ואת הלב של המתבגר שלכם. רמז קטן, זה תלוי בכם הרבה יותר משזה תלוי בו.

  1. נשמו עמוק. שימו את עצמכם בנעליו של המתבגר

כאשר הילד לא מקשיב להורים, יש לעצור ולבחון מספר נושאים שדורשים התבוננות עצמית וכנות. בחנו את היחס שלכם. האם הוא נוקשה, מזלזל או מעליב, איך אתם נשמעים ואילו רגשות אתם מביעים. שימו לב שאתם מדברים עם הילד, ולא אליו, שאתם משתפים אותו בקבלת החלטות, ושאתם מכבדים אותו גם כשהוא לא מסכים איתכם. שאלו את עצמכם בכנות, האם הייתם רוצים שיתייחסו אליכם כמו שאתם מתייחסים לילדכם המתבגר?

  1. הבחינו היכן מסתיים המאבק

כשהילד לא מקשיב להורים חשוב להפסיק את המאבק. זכרו, כדי להיאבק, צריך את 2 הצדדים. אם אתם תרפו, לא יהיה לילד עם מי להיאבק. תוכלו לקחת זמן כדי לקרר את האווירה ולשוב לדון בנושא בצורה רגועה יותר במועד שתקבעו מראש. מכיוון שאתם המבוגר האחראי בחדר, עליכם מוטלת החובה ליזום זאת. אם ילדכם ביקש זמן להירגע, היו גאים בו, ואל תתעקשו, תנו לו זמן להירגע, ונצלו אותו גם לעצמכם.

  1. פרטו את הסיבות שלכם

לפעמים הילד לא מקשיב להורים כי הוא לא מבין את הרציונל שמאחורי ההחלטות שלהם. כל החלטה שתקבלו צריכה להיות מגובה בהסבר רציונלי, אחרת הילד יתנגד לכך או יתמרמר בשל כך. כדי לרתום את ההקשבה של הילד, עליכם לתת לו סיבות שיסבירו למה הצדק עמכם, כך שלא תהיה לו סיבה לערער עליהן.

  1. לפעמים הילד צודק

לפעמים לא מספיק רק להקשיב לילד, אלא גם להודות בצדקתו. אם טעיתם, הודו בכך, והתנצלו. זו תהיה דרך נפלאה לשמש לו דוגמה, וסביר שהוא יעריך זאת מאוד. 

לסיכום,

ילדים מתבגרים לא אמורים להנהן ולהסכים עם כל מה שההורים אומרים ומחליטים. עם בגרותם, הם הופכים להיות עצמאים ודעתנים, וחלק מההתפתחות הטבעית והבריאה שלהם כוללת גם ערעור על סמכות. אין זה אומר שהילד יכול לעשות כל העולה על רוחו, ועדיין, גם כאדם בוגר, עליו לדעת להקשיב ולהיות אמפטי כלפי הסביבה. אם הילד לא מקשיב, יש לכך סיבות, וחלקן עשויות להיות מוצדקות, אך בכל מקרה, המפתח לליבו ולתשומת הלב שלו נמצא בידיים של ההורים. זה מצריך השתדלות, איפוק ופרספקטיבה חדשה, אך אפשרי, ועם כל צעד קטן שיצלח, תוכלו לטפוח לעצמכם על השכם, כי כהורים, עשיתם את הטוב ביותר, וזה הכי טוב שתוכלו לדרוש מעצמכם.

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.