fbpx

המצב בארץ מורכב, איך נתווך אותו למתבגרים?

התקופה האחרונה לא קלה לאף אחד מאתנו, הורים ומתבגרים. ובכל זאת, תפקידנו ההורי הוא להיות שם עבורם, לעזור להם לגבש דעה מבוססת ידע ולהתגבר על חרדות. 5 טיפים שיכוונו אתכם לדרך הנכונה

אני נשאלת רבות לאחרונה איך מתווכים למתבגרים את המצב המדיני המורכב. מה אומרים להם והאם יש דברים שכדאי שלא לדבר עליהם?

כהורים תפקידנו להיות למתבגרים סלע איתן בים סוער. בתקופה האחרונה הרחובות והמדיה מוצפים במראות לא קלים לעיכול, בשיח מפלג, ובאלימות במקום בו נגמרות המילים. לא רק לנו אלו ימים קשים, גם למתבגרים שבין הצמיחה והגדילה האישית, בניית הזהות והניסיון להבין מי הם כאן בעולם, עולות אולי גם לא מעט שאלות על העתיד – מה כל זה אומר לגביהם? מה יהיו ההשלכות עליהם?

ללמוד לרקוד בגשם

האחריות שלנו היא להיות שם עבורם, בין אם הם מביעים חרדה, חששות או שאלות קשות ונוקבות שלא תמיד יש לנו עליהן תשובות. כמו שאמר טוני רובינס “החיים זה לא לחכות שהסערה תחלוף, אלא ללמוד לרקוד בגשם.”

לפניכם 5  טיפים, שיעזרו לכם במציאת הדרך הנכונה לעבור את התקופה הזו בטוב, עם יותר ידע, ותחושת שליטה על מה שאפשר לעשות בבית ובמשפחה לחיזוק החוסן הרגשי.

  1. שיחה. תמיד עדיף שישמעו מאתנו את הסיפור ואת העמדה שלנו, גם בעניין הזה, ולא יקפצו למסקנות מסרטון בטיקטוק או משיחה עם חבר שיכולים לגרום לחרדה ומחשבות קיצוניות.  בכל זאת, בל נשכח, הם בגיל ההתבגרות והמוח שלהם עושה הכללת יתר והם לעיתים מסיקים מסקנות מוטעות ממקרה בודד. פעמים רבות הם גם חושבים בשחור לבן – ללא אמצע, ומכאן מהר מאד אפשר להגיע ללחץ נפשי גדול וחרדה. דברו איתם בפתיחות וכנות, בלי דרמה והפחדה. יש לכם אפשרות להשפיע ולהיות שם ברגעים האלה שהם צריכים קול הורי רציונאלי ומאזן.
  2. תזמון והקשבה. כשאנחנו פותחים בשיחה עם המתבגרים חשוב שהתזמון יהיה מתאים להם, לכן כדאי לשאול ולתאם איתם מראש. נבוא לשוחח – אבל בעיקר להקשיב. להקשיב למה? לקולות שעולים מהם. להקשיב עם הלב, בין המילים, להרגיש אותם.  לשאול איך הם עוברים את הימים האלה, מה הם קולטים, מה מפחיד אותם,  איך הם מרגישים בתקופה הזו, ומה הם צריכים מכם. אחרי שהקשבתם להם, הם יהיו פנויים יותר להקשיב לכם ויהיה לכם זמן גם לומר את עמדתכם.
  3. אופטימיות. לא לשכוח לסיים את השיחה במסר אופטימי. המתבגרים מסתכלים עלינו, אנחנו העוגן והבטחון שלהם. כל בני האדם צריכים ודאות שחסרה מאד בתקופה האחרונה ולכן קשה לכולם, אבל כהורים התפקיד שלנו הוא לגדל ולהגדיל את הילדים שלנו, לדאוג לרווחה שלהם – בעיקר זו הרגשית, ולעזור להם לפתח חוסן שעוזר להתמודד עם תקופות של שינוי וחוסר ודאות. לכן מסרים חיובים וראיה עתידית חיובית עוזרת לנו להרגיש טוב יותר ומעבירה למתבגרים מסר בטחון והרגעה שהם מאד זקוקים לו.
  4. דוגמה אישית.  מילים לחוד מעשים לחוד. למילים יש כוח אבל למעשים שלנו יותר. שם אנחנו יותר עקביים. תעצרו רגע לחשוב מה הילדים שלכם רואים בבית, איך אתם מתנהגים? מדברים/ מתווכחים? ובאיזה מינונים? כמה אתם פעילים או מדוכאים? לא ישנים/ אוכלים? ועוד שאלות מסוג זה. המתבגרים מסתכלים עלינו כל הזמן. המודלינג ההורי הוא קריטי בחינוך ילדים, ולכן לצד הקושי מומלץ לזכור את הגם וגם. מצד אחד הדאגה מהלא נודע ברורה ויש לה מקום אך במקביל שמירה על תפקוד גבוה ויצירת איים של צחוק ושמחה וחוויה משפחתית מאוזנת שעוזרת לשמור בבית על שגרה משפחתית עוטפת ונעימה, ורווחה נפשית.
  5. אווירה נקיה. איזה אוויר נושמים אצלכם בבית? כן גם בימים האלה. כמה לחץ, מתח, חוסר סבלנות, צעקות ורגשנות יש אצלכם באוויר? חשוב לשמור על אוויר נקי ומזין בבית, עד כמה שניתן, ולזכור שהבית זו תחנת העגינה של המתבגרים – רגע לפני שהם יוצאים לעולם הקשוח ולהתמודדויות שלהם. אווירה טובה בבית משפיעה על איכות החיים שלנו. זכרו לאהוב אפילו יותר בתקופה הזו, להרגיש את העוצמה של המשפחה והביחד, לפרגן ולהגיד מילה טובה.

לחפש מעבר למילים

 לסיכום – בעיקר בימים מורכבים המתבגרים נושאים אלינו את העיניים, בוחנים אותנו ומחפשים הרגעה וסימנים חיוביים. אם הם רואים שאנחנו ירודים באנרגיה, קצרים ועמוסים, הם אולי לא ירצו להעמיס עלינו ולא יפתחו מולנו מצוקות ופחדים. תדאגו להיות בטוב ולחפש את העיניים שלהם. כשאתם תהיו בטוב תוכלו להעביר כל מסרים, או להכיל כל קושי שהם מביאים.

הכותבת היא מדריכת הורים למתבגריםלעמוד הפייסבוק

עוד בנושא

commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.