fbpx

קרי לילה בגיל ההתבגרות

האם קרי לילה צריך להדאיג את המתבגר שלכם? למרות שזו תופעה טבעית שמאפיינת את גיל ההתבגרות ואת ההתפתחות המינית התקינה, נערים עשויים למצוא את זה מביך או לחשוב שמשהו לא בסדר. במאמר נסביר את התופעה והסיבות לה, ניתן אסטרטגיות להתמודדות איתה, וכן ניתן מענה לשאלות נפוצות, שהמתבגר שלכם עשוי להעלות בפניכם בנושא.

קרי לילה בגיל ההתבגרות הוא מצב שבו מתרחשת שפיכת זרע ספונטנית בלתי נשלטת, בדרך כלל במהלך השינה. במונחים רפואיים זה נקרא פליטה לילית, הנובעת לעיתים מחלומות על מין, אך לא רק. קרי לילה שכיח יותר אצל בנים מתבגרים או גברים בוגרים צעירים. בתרבויות רבות משווים את הופעתו של קרי הלילה להופעת הווסת אצל נערות, אשר מסמנים את גיל ההתבגרות. אולם, קרי לילה עשוי להתרחש בכל נקודת זמן לאחר גיל ההתבגרות, כשחלק מהנערים עשויים להתעורר מחלום מיני, וחלקם עשויים פשוט להמשיך לישון מבלי להיות מודעים לכך במהלך השינה.

למה זה קורה בלילה?

שפיכה לילית מתייחסת לשחרור בלתי רצוני של זרע במהלך השינה, בדרך כלל במהלך חלומות הכוללים תוכן מיני. זה מתרחש בדרך כלל במהלך שנת REM (תנועת עיניים מהירה), שהוא שלב השינה הקשור לחלום חי. עבור בנים רבים, פליטות אלו מתחילות במהלך ההתבגרות, לרוב בסביבות הגילאים 12 עד 14, ועשויות להימשך לסירוגין במהלך שנות בגרות.

הגורמים לשפיכה לילית בקרב מתבגרים

נערים עוברים שינויים פיזיולוגיים בגיל ההתבגרות, הכוללים גם שינויים הורמונליים, המביאים לכך שהאשכים שלהם מתחילים לייצר זרע. עקב עלייה בהפרשת הורמון המין טסטוסטרון הם מתחילים לחלום חלומות בעלי תוכן מיני ולחוות גירוי מיני במהלך השינה שגורם לשפיכה לילית לא נשלטת. סיבות נוספות לשפיכה הלילית הזו יכולות להיות חיכוך שגרם לגירוי באיבר המין, הצטברות של נוזל הזרע באיבר המין שמביא לפליטת עודפים במהלך הלילה, צפייה מרובה בתוכן מיני או פורנו לבני נוער, גירוי מוגזם של איבר המין, שפיכה לא מספקת, שלפוחית שתן מלאה בזמן השינה, השמנה, לחץ, חוסר פעילות גופנית, נטילת תוספי הורמוני מין או שרירים חלשים.

מה הרופאים אומרים על קרי לילה בקרב מתבגרים?

אף על פי שהתופעה טבעית ומאפיינת את ההתבגרות המינית, במקרים שבהם קרי לילה מטריד את המתבגר, רופאים עשויים להציע אמצעים רבים שיכולים לסייע בהפחתת קרי לילה. חלק מהם כוללים הימנעות ממזונות חריפים, תזונה נכונה ופעילות גופנית כמו ריצה, מתן שתן לפני השינה, הימנעות מפורנו, הימנעות מעצירות, קריאת ספרים טובים והאזנה למוזיקה מרגיעה לפני השינה.  

ההשפעות של קרי לילה על המתבגר

בעוד שפליטות ליליות בדרך כלל אינן מזיקות ומהוות חלק נורמלי מההתפתחות המינית, יכולות להיות להן השפעות שונות על נערים מתבגרים, בין ההשפעות הללו נמנות

  1. השפעה רגשית – חלק מהמתבגרים עלולים לחוות רגשות של מבוכה, אשמה או בושה בעקבות פליטה לילית, במיוחד אם הם לא מודעים לנורמליות שלה. תקשורת פתוחה וחינוך לגבי בריאות מינית יכולים לעזור להקל על הרגשות השליליים הללו.
  2. חרדה ומתח – עבור חלק מהמתבגרים, פליטות לילה עלולות לגרום לחרדה או מתח, במיוחד אם הן מתרחשות לעתים קרובות או אם האדם תופס אותן כלא נורמליות. שוב, חינוך ותקשורת פתוחה בנושא הם חיוניים לטיפול בחששות הללו.
  3. הפרעה לשינה – בעוד שקרי לילה מתרחש בדרך כלל במהלך השינה, פליטות ליליות יכולות לפעמים לשבש את דפוסי השינה, מה שמוביל לעייפות או לנמנום בשעות היום. קביעת נוהלי היגיינת שינה טובים יכולים לעזור להפחית השפעה זו.

אסטרטגיות שיסייעו למתבגר שלכם ולכם בהתמודדות עם קרי לילה

ניהול פליטות לילה כרוך בהבנה וקבלתן כחלק נורמלי מההתפתחות המינית. להלן כמה אסטרטגיות עבור הורים לילדים מתבגרים ועבור המתבגרים עצמם:

  • השכלה – מתן מידע מדויק על פליטות לילה והרגעת מתבגרים בנורמליות שלהן יכולה לעזור להקל על כל חרדה או בלבול סביב התופעה.
  • תקשורת פתוחה – עידוד דיאלוג פתוח על מיניות ובריאות מינית בתוך משפחות ובתי ספר יוצר סביבה תומכת בה מתבגרים מרגישים בנוח לדון בחוויותיהם ולחפש הדרכה במידת הצורך.
  • אורח חיים בריא – עיסוק בפעילות גופנית סדירה, שמירה על תזונה מאוזנת וניהול מתח יכולים לתרום לרווחה הכללית, כולל לבריאות המינית.
  • אוננות – חקר המיניות של האדם באמצעות אוננות יכול לעזור למתבגרים להבין טוב יותר את גופם ואת התגובות המיניות שלהם. אוננות בגיל ההתבגרות יכולה גם לספק מוצא טבעי לדחפים מיניים, ועלולה להפחית את תדירות הפליטות הליליות.
  • פנייה לעזרה מקצועית – אם פליטות לילה גורמות למצוקה משמעותית או אם יש חששות לגבי בריאות מינית, מתבגרים והוריהם יכולים להתייעץ עם איש מקצוע בתחום הבריאות או עם יועץ מוסמך לקבלת הדרכה ותמיכה.

שאלות נפוצות בנושא קרי לילה

לסיכום,

קרי לילה הוא תופעה נורמלית וטבעית שחווים נערים מתבגרים רבים במהלך ההתבגרות. מדובר בפליטת זרע בלתי נשלטת שמתרחשת במהלך השינה. הבנת הסיבות, ההשפעות והאסטרטגיות להתמודדות עם המצב חיונית לקידום התפתחות ורווחה מינית בריאה של הבנים המתבגרים. על ידי טיפוח תקשורת פתוחה, מתן חינוך והצעת תמיכה, נערים יכולים לנווט היבט זה של מיניות בגיל ההתבגרות בביטחון ובקלות.

 

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.