fbpx

מחשבות אובדניות בגיל ההתבגרות

גיל ההתבגרות יכול להיות מאתגר עבור כל אחד. זה זמן של התמודדות עם אבני דרך משמעותיות בו חווים שינויים פיזיים והורמונליים מבלבלים. ללא קשר לגיל, אתגרי החיים יכולים להשפיע על יכולתו של כל אחד להתמודד עימם. כשזמנים קשים מובילים לדיכאון או לחוסר תקווה, יש בני נוער שחושבים על התאבדות כמוצאם היחיד, אבל יש תקווה וניתן למנוע זאת. מודעות לגורמי סיכון ולסימני אזהרה, יחד עם כלים וידע, יכולים לעשות שינוי בחייהם.

זה אולי קשה לדמיין את המתבגר או המתבגרת שלכם עם מחשבות אובדניות, אבל זו בעיה שכיחה באופן מפתיע בקרב בני נוער ומבוגרים צעירים. ההבנה של מחשבות אובדניות יכולה להיות קשה אם זה לא משהו שחוויתם בעצמכם, אבל נקיטת הצעדים הנכונים היא חשובה מאוד. הצעד הראשון הוא להבין מה עובר על המתבגרים שלכם ולמה. המדריך הזה יכול לעזור לכם להבין קצת יותר מחשבות אובדניות אצל בני נוער ולספק עצות לזיהוי, טיפול ומניעה.

גורמי הסיכון להתאבדות בקרב בני נוער

  • בעיות חברתיות בגיל ההתבגרות, עימותים עם בני משפחה או חברים
  • קונפליקטים בגיל ההתבגרות עם בני משפחה ומערכות יחסים גרועות באופן כללי
  • תחושות של חוסר ערך, חוסר אונים או חוסר תקווה
  • היסטוריה או חוויה נוכחית של בריונות, הצקה או חרם
  • היסטוריה של מחשבות אובדניות או פגיעה עצמית
  • אובדן חבר/ים קרובים בעקבות התאבדות

סימני אזהרה בקרב בני נוער הנמצאים בסיכון להתאבדות

    • ירידה בביצועים אקדמיים 
    • איומים מילוליים ישירים או עקיפים בהתאבדות
    • עצבנות או כעס
    • חוסר עניין בפעילויות שגרתיות (אינטראקציה חברתית, פעילויות ספורט…) או נסיגה חברתית ורגשית
  • הסתגרות בחדר
  • שינויים פתאומיים או דרמטיים במצב הרוח

הגורמים למחשבות אובדניות בגיל ההתבגרות

נכון לעכשיו, אתם עלולים להרגיש אובדי עצות לגבי הסיבה לכך שהמתבגר או המתבגרת שלכם מוטרדים ממחשבות אובדניות. הרעיון הזה עשוי להיות קשה להבנה; איך מישהו כל כך צעיר יכול לחשוב  מחשבות מסוג זה? עם זאת, שימו לב שמחשבות אובדניות יכולות להשפיע על אנשים מכל הגילאים ומכל תחומי החיים. 

לבני נוער רבים יש מחשבות אובדניות בגלל מתח, חרדה, בעיות חברתיות, לחץ מבית הספר ועוד. אלה שהם קורבנות להתעללות, שאין להם מערכת תמיכה חזקה או שעושים שימוש בסמים או באלכוהול מועדים יותר למחשבות אובדניות. 

אם המתבגר או המתבגרת שלכם נאבקים עם משבר גיל ההתבגרות ומחשבות אובדניות, חיפוש אחר הגורם לרגשות האלו יכול להיות מקום טוב להתחיל בו. לאחר מכן, תוכלו לעזור להם לבצע שינויים בחייהם שעשויים לסייע ולשים קץ למחשבות הללו. עליכם להיות מודעים לכך שאולי אינכם מסוגלים לקבוע מהיכן מגיעות המחשבות והרעיונות הללו, וכי ייתכן שיהיה צורך בהתייעצות עם איש מקצוע בתחום בריאות הנפש.

סימני אזהרה

במקרים מסוימים, בני נוער שיש להם מחשבות אובדניות מדברים עם הוריהם או עם מבוגרים אחרים מהימנים על המצב, אבל זה לא תמיד כך. עם זאת, ישנם סימני אזהרה  שאתם יכולים לזהות ולהיזהר מהם. 

הקשבה למילים של ילדכם היא מקום טוב להתחיל בו. בני נוער רבים שנמצאים בדיכאון או חושבים על התאבדות טוענים שהם היו רוצים למות, ושאולי היה עדיף שלא ייוולדו לעולם. חלקם אומרים באופן גלוי שהם רוצים להתאבד. אם ילדכם משמיע הצהרות כאלה, חיוני לפנות לעזרה מיד.

מטבע הדברים, יש הרבה סימנים פחות ברורים שאתם צריכים להיזהר מהם. אם המתבגרים  שלך מביעם רגשות של חוסר תקווה, זו סיבה לדאגה. בני נוער רבים שיש להם מחשבות אובדניות מבודדים את עצמם מחבריהם ומבני משפחתם; אם אתם מבחינים בכך אצל המתבגרים שלכם, במיוחד אם הוא או היא בדרך כלל הרבה יותר חברתיים, חשוב לנקוט בפעולה. בני נוער שחושבים על התאבדות עלולים לפתח נטייה להרס עצמי או להשתתף בהתנהגויות מסוכנות. ייתכן שתבחינו  בשינויים קיצוניים במצב הרוח שלהם, או שתזהו אצלם אובססיה למוות. אלה שחושבים ליישם את מחשבותיהם, עשויים לחפש כלים ודרכים, כמו תרופות מרשם בכמויות גדולות או שימוש בתחמושת.

כמובן, שכל מקרה לגופו. כהורים, עליכם להכיר את ההתנהגויות הקבועות של המתבגרים שלכם ולשים לב אם יש שינויים גדולים כלשהם. שינויים גדולים בהתנהגות יכולים להיות סימן לרעיונות אובדניים או שהם יכולים להצביע על בעיות אחרות כמו חרדה או דיכאון בגיל ההתבגרות.

קחו את זה ברצינות

יש הורים שטועים ומקלים ראש בנושא. חלקם מבחינים בדגלים אדומים אבל מניחים שהתאבדות היא לא משהו שילדם חושב עליו ברצינות. זה יכול להיות מאוד קשה לחשוב על כך שהמתבגר או המתבגרת שלכם חושבים להתאבד, עם זאת, מעורבות הורים היא קריטית, וחשוב לקחת אותם ברצינות כאשר הוא או היא מראים סימנים של מחשבות אובדניות. במקרה של ספק, פנו לאיש מקצוע. עדיף לנקוט בפעולה ולבקש עזרה כשאין צורך מאשר להתעלם מסימני האזהרה או לבטל את הבעיה רק ​​כדי לא לחשוב על מה שעלול לקרות.

היו תומכים

אחת הדרכים הטובות ביותר שבהן תוכלו לעזור למתבגרים שיש להם מחשבות אובדניות היא על ידי תמיכה. בני נוער שיש להם מערכת תמיכה מוצקה עשויים להיות בעלי סיכוי נמוך יותר ללקות במחשבות אובדניות או בעלי סיכוי נמוך יותר לממש אותם. תנו למתבגרים שלכם לדעת שאתם שם כדי לדבר בכל פעם שהוא או היא צריכים את זה – זו התחלה.

כאשר המתבגר או המתבגרת שלכם מדברים איתכם על מחשבות אובדניות או נושאים קשים אחרים, וודאו שאתם לא מקטינים את הבעיה או משנים נושא, גם אם זה גורם לכם לאי נוחות. חלק מההורים מאמינים שדיבור על התאבדות עם המתבגרים שלהם עלול להעלות את הרעיון בראשם, אבל זה לא נכון; דיון על התאבדות עם מתבגרים לא יהפוך אותם לאובדניים, אלא יכול להציל את חייהם.

דעו מתי לפנות לעזרה חיצונית

אולי הייתם רוצים לעזור למתבגרים שלכם עם כל הבעיות שלהם, אבל חשוב לדעת מתי לפנות לעזרה מבחוץ. אם למתבגר או למתבגרת שלכם יש מחשבות רציניות על התאבדות, פנייה לטיפול נפשי עשויה להיות דרך הפעולה הטובה ביותר. איש מקצוע יכול לדבר עם המתבגרים שלכם על המחשבות האובדניות ועל כל בעיות בריאות נפשיות אחרות שאולי יש לו או לה. 

חמישה דברים שתוכלו לעשות כדי למנוע התאבדות 

1. הכירו ברגשות השליליים של המתבגרים שלכם וספקו תמיכה

אם המתבגר או המתבגרת שלכם עוברים תקופה קשה, ספקו להם תמיכה. הקשיבו לדאגותיהם והודיעו להם שאתם שם כדי לעזור. כמו כן, חפשו דרכים לספק תמיכה רוחנית, רגשית ואישית ולהציע טכניקות פתרון בעיות והתמודדות שיכולות לשפר את המצב.

2. היו כנים

דברו עם המתבגרים שלכם. שאלו מה שלומם ועל כמה מהרגשות שהם עשויים לחוות. סקרו חוויות עבר שהיו מאתגרות עבורם ושוחחו על האופן שבו הם הצליחו להתגבר עליהן. אמתו את החששות שלהם וציינו בעדינות את האופי הזמני של הבעיות ושהתקדמות דרך מצוקות אפשרית על ידי שימוש בכלי חוסן שפותחו בעבר.

3. קדמו קשרים חברתיים ומשפחתיים

זהו דרכים להתחבר יותר כמשפחה ולספק הזדמנויות להתחבר עם חברים שמיטיבים עם המתבגרים שלכם. קשרים חברתיים אלו יכולים לעזור לעקוף את תחושות הבדידות וחוסר האונים של בני נוער ולאפשר להם להרגיש תחושת שייכות וחשיבות.

4. שאלו שאלות וקיימו שיחות 

לא מספיק רק לשים לב לשינויים שעוברים על המתבגרים שלכם.  היו פרואקטיביים ושאלו מה לא בסדר. אם אתם חוששים שלבני הנוער שלכם יהיו מחשבות אובדניות, היו ישירים ושאלו: “האם את/ה חושב/ת לפגוע בעצמך?” לשאול על מחשבות אובדניות לא גורם נזק, ולעתים קרובות עוזר. אם המתבגרים שלכם עונים בחיוב, אל תקטינו את המצב. שאלו כיצד תוכלו לעזור, הביעו את חששותיכם לגבי רגשותיהם ופנו לעזרה מקצועית.

5. פנו לעזרה מקצועית

יותר מ- 90% מהאנשים שמתאבדים סובלים ממחלת נפש אחת או יותר הניתנות לטיפול.  גם אם הסיבה השורשית אינה מחלת נפש, טכניקות התמודדות  ותמיכה רגשית הן שיטות מוכחות לסייע למי שחווה מחשבות אובדניות.

במקרה חירום, התקשרו 3251* (עמותת הביננו) לקו החם לתמיכה נפשית 24/7 בכל השפות. קו חם נוסף זמין במספר 3596* (עמותת מקשיבים).

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.