fbpx

סילבסטר בזמן מלחמה

סילבסטר מגיע ונראה כי בני נוער רבים יציינו אותו בשתיה מרובה, השנה אולי יותר מתמיד. המתח והחרדה של החודשים האחרונים מזמינים אולי פורקן אך בהיעדר זהירות ותשומת לב הם עלולים להיפגע. אנחנו ההורים נעשה טוב אם נבסס תקשורת פתוחה

אוטוטו מגיע ערב השנה האזרחית החדשה, ליל הבילויים הגדול הידוע בכינויו סילבסטר. ועל אף שאנחנו נמצאים בזמן מלחמה, ומצב הרוח הכללי ירוד, בכל זאת רבים מבני הנוער מתכננים לחגוג במסיבות או במפגשים ביתיים.

מה שמדאיג אותנו ההורים, גם השנה כבכל שנה, הוא שהמפגשים האלו כוללים כמובן שתיית אלכוהול, ולעיתים גם סמים קלים. אלה יחד עם התקופה בה אנו נמצאים המזמינה רצון לפורקן, מייצרים קוקטייל נפיץ.

שותים יותר, צעירים יותר

לפי נתוני מחקר של ארגון הבריאות העולמי בישראל (WHO) לשנת 2023 הרי שאם בתקופת הקורונה נתוני השתייה של בני הנוער ירדו באופן משמעותי, הן בשל הסגרים והן בשל העובדה שמקומות הבילוי היו סגורים, עם החזרה לשגרה נרשמה עליה דרמטית במספר בני הנוער ששותים אלכוהול בכלל, ואלו שצורכים אותו באופן מופרז. ובמספרים, אם בזמן הקורונה 7% מבני הנוער שתו בצורה מוגזמת הרי שכיום המספר הכפיל עצמו, ומדובר ב 14%, כאשר גיל הילדים השותים אלכוהול רק הולך ויורד.

“אכול ושתה כי מחר נמות”

למה זה כל כך מטריד אותנו?

אנחנו נמצאים במצב קיצון. אנחנו בעיצומה של מלחמה ומדי יום אנחנו שומעים על עוד ועוד הרוגים, על מצבם הקשה של הפצועים ושל החטופים. בזמני קצה כאלו, יש בני נוער שעבורם התחושה של “אכול ושתה כי מחר נמות” עלולה להקצין, ובכך לגרור התנהגויות סיכון.

נוסף על כך, על פי נתוני המשרד לביטחון לאומי, בשיתוף המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת, 105 והרשות הלאומית לביטחון קהילתי, מאז פרוץ המלחמה נרשמה עלייה בצפייה בתכנים ובסרטונים קשים שמופצים באמצעי התקשורת השונים. דבר זה משפיע על האוכלוסייה כולה ועל צעירים ובני נוער בפרט, וממעלה תחושות של לחץ, חרדה ומצוקה. תחושות כאלו מביאות לשימוש רב יותר בחומרים משני תודעה המעכבים את ההתמודדות עם רגשות אלו, ולעיתים עלולים להחריפם ולהעצימם.

ומעבר לכך, אחת הבעיות המרכזיות כיום היא הקלות הבלתי נסבלת של השגת חומרים ממכרים (אלכוהול וסמים). כיום, ילדים בני 10 מקבלים ישירות לסמארטפון שלהם, סמס שבו מציעים להם לקנות סמים, כמובן ללא ידיעת ההורים. גם הניסיון לחסום את מספר השולח לא מטפל בבעיה, כי שעה לאחר מכן מתקבל סמס זהה ממספר שולח אחר. בנוסף, יש לא מעט קבוצות בטלגרם ייעודיות וזמינות לרכישת סמים. הדרכים רבות מספור וקלות מאי פעם.

מערבבים משקאות ושותים במהירות

דבר מטריד נוסף הוא הדרך שבה הצעירים שותים אלכוהול. זה נקרא “שתיית בולמוס”, והכוונה היא לאיזה סטנדרט המחייב אותם להגיע “מתודלקים” למסיבה ולכן הם שותים לפני המסיבה הרבה ומהר, מערבבים משקאות בזמן קצר, וכשהם מגיעים למסיבה הכל “עולה לראש” בבת אחת, דבר שעלול לגרום לשכרות ובמקרה הגרוע יותר שהם אינם מודעים לו – להרעלת אלכוהול. גם במפגשים בבתים, פעמים רבות זו הפעילות במפגש עצמו, פשוט יושבים ושותים עוד ועוד.

מה התפקיד שלנו ההורים?

איסורים, כללים והסכמים לא יעבדו פה. כמו בהרבה מקרים אחרים רק תקשורת. צריך לקיים שיחה עם המתבגרים ויותר מאחת ורצוי לבוא בטוב. לא ב”נו נו נו” ואצבע מאשימה אלא עם הרבה מידע אמיתי ומועיל. השיחות עם המתבגרים צריכות לגעת בשתייה בכלל, בחוק, ובנזקי האלכוהול האפשריים.

לגבי ילדים בגילאים צעירים יותר, חטיבה צעירה למשל, חשוב לגלות מעורבות גם לגבי התכנים אליהם הם נחשפים ברשת, תוך שימוש באפליקציות בקרה וסינון, ושמירה על ערוץ הידברות פתוח איתם.

כיון שסביר להניח שהם לא יפסיקו לשתות רק בגלל שדיברתם איתם על כך, רצוי מאד להסביר כיצד שותים בצורה נכונה: לא לערבב משקאות, לא לשתות במהירות, לאכול היטב לפני כן.

כמו כן, חשוב להסביר למתבגרים שיש לשים לב ולא לשתות מכוס פתוחה או משקה שהנחת בצד, וכמובן כי עליהם להחליט מראש מיהו הנהג התורן. בעיקר חשוב מאד לתת להם תחושה של “דלת פתוחה” ואוזן קשבת כדי לבסס את הבטחון כי גם במקרה שבו הם שתו יותר מדי, הם שיכורים, מרגישים רע, מישהו מחבריהם נראה כמגיב לא טוב, ובכל בעיה אחרת שצצה – הם יכולים לצלצל אלינו מיד. זה יכול להציל חיים.

הכותבת היא מנכ”לית פורטל “עשר פלוס” ומומחית למחקר תרבות הילד והנוער.

עוד בנושא

commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.