fbpx

פעילות לילדים ובני נוער במלחמה

בעיצומה של מלחמת ה- 7 באוקטובר בישראל, משפחות מוצאות את עצמן מנווטות תקופות מאתגרות כאשר בני נוער וילדים נשארים בתוך הבית במרחב המוגן וללא פעילויות במרחבים הציבוריים. כשהמסכים הופכים גם למקלט וגם למקור פוטנציאלי לבידוד, ההורים מחפשים אחר פעילויות שלא רק מסיחות את דעתם, אלא גם מעשירות את המוח והלב של ילדיהם. מאמר זה נועד לספק מדריך למשפחות, להציע פעילויות משותפות המפגישות את כולם, לטפח אחדות ולהציע עיסוקים אישיים המותאמים לבני נוער. בואו נחקור כיצד, בין כותלי הבית, אנו יכולים ליצור מרחבים של חיבור, צמיחה וחוסן גם בתקופת מלחמה.

כשהדי הסכסוך מהדהדים בישראל ומתנהלת מלחמה בעזה ובצפון, משפחות מתמודדות עם האתגר לשמור על בתיהם מקלט של ביטחון ותמיכה. כאשר בני נוער וילדים מבלים זמן רב יותר בתוך הבית, הפיתוי של המסכים הופך לנוחות ודאגה כאחד. בשאיפה לאזן בין הסחת דעת לבין ערך, ההורים מחפשים פעילות לילדים במלחמה החורגת מהמרחב הדיגיטלי, ומציעה הזדמנויות לחיבור והעשרה.

בשורות הבאות נציג פעילויות משותפות המאחדות ויוצרות קשר בין הדורות ונציע עיסוקים אישיים המותאמים לבני נוער. בתוך גבולות הבית, אנו חוקרים דרכים להפוך מצוקה להזדמנות לקשר, צמיחה וחוסן.

פעילויות משפחתיות משותפות לטיפוח מערכות היחסים בין בני הבית

בתקופות של אי ודאות ואי שקט, טיפוח הקשר בתוך המשפחה הופך להיות חיוני מתמיד. עם התקדמות המלחמה, משפחות בישראל מוצאות את עצמן מבלות יותר זמן בבית, ומחפשות פעילות לילדים בזמן מלחמה, שלא רק מסיטה את הדעת מהמסכים אלא גם מקדמת אחדות וערכים. הנה כמה פעילויות משפחתיות משותפות שיכולות להביא שמחה והעשרה למרחב הביתי, ואף להפחית חרדה אצל מתבגרים וילדים:

  1. בישול או אפייה משותפת – העיסוק במטבח כמשפחה הוא לא רק מאמץ טעים אלא גם הזדמנות לחלוק סיפורים ומסורות. בחרו מתכון שכולם יכולים לתרום לו, מסבים ועד בני נוער. תהליך הכנת הארוחה המשותפת יכול להיות גם טיפולי וגם חינוכי וללמד מיומנויות יקרות ערך שחוצות את גבולות מהמטבח.
  2. ערב משחקי לוח – הסירו את האבק ממשחקי הקופסה הישנים או השקיעו בכמה חדשים כדי ליצור ערב משחקים משפחתי מהנה. משחקי לוח מעודדים חשיבה אסטרטגית, תקשורת ותחרות ידידותית. בין אם מדובר בקלאסיקה כמו מונופול או משחק שיתופי כמו Pandemic, כל המשפחה יכולה להשתתף וליהנות מזמן איכות ביחד.
  3. סרט משפחתי או מועדון ספרים – בחרו ספר או סרט שפונים לקבוצות גיל שונות במשפחה. קבעו זמן קבוע לדיונים, ואפשרו לכל בן משפחה לחלוק את מחשבותיו ופרשנויותיו. זה לא רק מקדם חשיבה ביקורתית אלא גם יוצר חוויה משותפת ותחושת יחד.
  4. מפגשי אומנות ויצירה – שחררו את היצירתיות שבבני המשפחה על ידי עיסוק בפעילויות אומנותית. מציור ורישום ועד פרויקטים של עשה זאת בעצמך, זו הזדמנות לבני המשפחה לבטא את עצמם בדרכים ייחודיות. הציגו את היצירות המוגמרות ברחבי הבית כתזכורת לזיכרונות החיוביים שנוצרו בזמנים מאתגרים אלו.

מתבגרים עצמאים בשטח – פעילויות לילדים במלחמה ללא שאר בני המשפחה

בעוד שפעילויות משותפות הן חיוניות לקשר משפחתי, חשוב לא פחות להכיר בצורך של בני נוער וילדים בעיסוקים אישיים. הנה כמה אפשרויות פעילות לילדים במלחמה:

  1. כתיבת יומן ורפלקציה – עודדו בני נוער לפתוח יומן שבו הם יכולים לבטא את מחשבותיהם, רגשותיהם והרהורים על אירועים אקטואליים. כתיבת יומן היא כלי רב עוצמה לגילוי עצמי ויכולה לשמש מוצא טיפולי בזמנים מאתגרים.
  2. קורסים מקוונים או פיתוח מיומנויות – ספקו לבני נוער את ההזדמנות לחקור קורסים מקוונים המתאימים לתחומי העניין שלהם. בין אם מדובר בלימוד שפה חדשה, פיתוח מיומנויות קידוד או חקר כתיבה יצירתית, פלטפורמות מקוונות מציעות שפע של משאבים חינוכיים כדי לשמור על מעורבות ומוטיבציה של בני נוער.
  3. התנדבות וירטואלית – תיעול אנרגיה לפעולות חיוביות יכול להיות מאוד מעצים. חקרו הזדמנויות התנדבות וירטואליות שבהן בני נוער יכולים להשתתף מהביטחון של הבית. בין אם זה להציע שיעורים מקוונים או תרומה לפרויקטים קהילתיים, זה מאפשר להם להשפיע בצורה משמעותית ולהרגיש שהם חשובים וחיוניים.
  4. פעילות גופנית ומיינדפולנס – עודדו פעילות גופנית ותרגולי מיינדפולנס כדי לעזור לבני נוער להתמודד עם מתח. בין אם מדובר ביוגה, מדיטציה או שגרת אימון ביתית, דאגה לרווחה נפשית ופיזית היא חיונית בזמנים מאתגרים.

בעתות משבר, החוסן של המשפחה מתחזק לרוב באמצעות חוויות משותפות וצמיחה אינדיבידואלית. על ידי שילוב פעילויות אלו בשגרת יומכם תוכלו ליצור סביבה תומכת ומעשירה למשפחתכם, לקדם אחדות, הבנה וצמיחה חיובית במהלך מלחמת “חרבות הברזל”.

איך משכנעים בני נוער לאמץ פעילויות משותפות

לגרום לבני נוער להתרחק מהמסכים יכול להיות משימה מאתגרת, אבל הדגשת היתרונות של פעילויות משפחתיות משותפות יכולה להפוך את התהליך למושך יותר. הנה כמה אסטרטגיות שיעזרו לכם לשכנע בני נוער להשתתף:

  1. הדגישו את היבט הגיבוש – הדגישו את ההזדמנות לזמן איכות ולחיזוק הקשר. תנו להם לדעת שפעילויות אלו לא נועדו רק לשמור עליהם עסוקים, אלא ליצור זיכרונות מתמשכים וחיזוק קשרים משפחתיים.
  2. שתפו אותם בתכנון – תנו למתבגרים שלכם תחושת שליטה על ידי שיתופם בתהליך התכנון. אפשרו להם לבחור מתכון לערב הבישול המשפחתי או לבחור משחק לוח לערב המשחקים. כאשר יש להם דעה על הפעילויות, סביר יותר שהם יהיו נלהבים יותר לקחת חלק בחוויה.
  3. התחברו לתחומי העניין שלהם – בחרו פעילויות שמתאימות לתחומי העניין של בני נוער. אם הם אוהבים סרטים, הפכו את ערב הסרט המשפחתי לאירוע שבו הם יכולים לבחור את הסרט. אם יש להם תשוקה לאומנות, שלבו פרויקטים יצירתיים בפעילויות המשפחתיות. זה מבטיח שהפעילויות לא רק מהנות אלא גם רלוונטיות להם באופן אישי.
  4. צרו שגרה – קבעו שגרה לפעילויות משפחתיות. הידיעה שיש זמן ייעודי למאמצים משותפים יכולה להקל על בני נוער לתכנן ולהתחייב לפעילות. עקביות יכולה לעזור לבנות ציפייה ולגרום לפעילויות להרגיש כמו חלק קבוע ומהנה מחיי המשפחה.

כך תרתמו את המסך לפעילויות בעלות ערך

אמנם צמצום זמן המסך חשוב, אבל אפשר גם למנף טכנולוגיה להעשרת חוויות. הנה כמה דרכים שיסייעו לכם לרתום את המסך לטובת פעילויות חשובות:

  1. אפליקציות ומשחקים חינוכיים – הציגו למתבגרים אפליקציות ומשחקים חינוכיים שמתאימים לתחומי העניין שלהם. ישנם יישומים רבים שנועדו ללמד הכל, ממדע ומתמטיקה ועד לשפות ומיומנויות חשיבה ביקורתית. אלה יכולים להפוך את זמן המסך להזדמנות ללמידה.
  2. מוזיאונים וסיורים וירטואליים – נצלו את היתרונות של סיורים וירטואליים המוצעים על ידי מוזיאונים ומוסדות תרבות ברחבי העולם. מוסדות רבים מספקים גישה מקוונת לתערוכות שלהם, ומאפשרים לבני נוער לחקור אמנות, היסטוריה ומדע מנוחות המסכים הביתית שלהם. זה יכול להיות גם משעשע וגם מגרה אינטלקטואלית.
  3. מועדוני ספרים מקוונים או דיונים – עודדו בני נוער להצטרף למועדוני ספרים מקוונים או לקבוצות דיון הקשורות לז’אנרים או לנושאים האהובים עליהם. זה לא רק מקדם קריאה אלא גם מהווה פלטפורמה לאינטראקציה חברתית וחילופי רעיונות עם עמיתים.
  4. פלטפורמות ליצירתיות דיגיטלית – אם למתבגרים שלכם יש כישרון ליצירתיות, חשפו אותם לפלטפורמות דיגיטליות שבהן הם יכולים להציג את הכשרונות שלהם. מעיצוב גרפי וצילום ועד כתיבה והלחנה מוזיקלית, ישנם חללים מקוונים המאפשרים להם להביע את עצמם ולהתחבר לאנשים בעלי דעות דומות.

איזון זמן מסך לגישה הוליסטית

בסופו של דבר, יצירת איזון בין זמן מסך ופעילויות חשובות הוא המפתח. על ידי שילוב פעילויות משפחתיות משותפות ורתימת המסך לעיסוקים חינוכיים ויצירתיים, בני נוער יכולים לנווט בזמנים מאתגרים אלה בתחושת חיבור, צמיחה והעשרה. זכרו, מתינות היא המפתח, ועידוד מגוון פעילות לילדים במלחמה יתרום לאורח חיים הוליסטי ומספק הן לבני נוער והן לכל המשפחה, ואף יבטיח טיפוח יחסי הורים ילדים.

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.