fbpx

איך לשמור על עור הפנים בגיל ההתבגרות

איך לשמור על עור הפנים בגיל ההתבגרות – מיתוסים נפוצים שהגיע הזמן להפריך, בעיות עור נפוצות וטיפים עשה ואל תעשה לשמירה על עור הפנים

גיל ההתבגרות הוא שלב מרכזי בחייו של כל אדם, המתאפיין בשינויים פיזיים ורגשיים משמעותיים. בין השינויים הללו, אחד שלעתים קרובות תופס את מרכז הבמה ועלול להשפיע הן על דימוי עצמי והן על דימוי גוף בגיל ההתבגרות.

מדובר בשינוי של עור הפנים. כאשר מתרחשות תנודות הורמונליות, בני נוער עשויים לחוות מגוון בעיות עור, מאקנה ועד לשמנוניות יתר או יובש. ניווט בתקופה זו יכול להיות מאתגר, שכן ישנם מיתוסים ותפיסות שגויות רבות לגבי טיפוח העור במהלך גיל ההתבגרות.

במאמר זה נחקור את השינויים המתרחשים בעור בגיל ההתבגרות, נפריך כמה מיתוסים נפוצים ונספק עצות חיוניות שילמדו אתכם ואת המתבגרים שלכם איך לשמור על עור הפנים בגיל ההתבגרות.

העור המשתנה במהלך גיל ההתבגרות

שינויים פיזיולוגיים בגיל ההתבגרות משפיעים על איברים ומערכות שונות, והעור אינו יוצא מן הכלל. כדי להבין איך לשמור על עור הפנים בגיל ההתבגרות, כדאי להכיר כמה מהשינויים הנפוצים שאתם עלולים לפגוש:

  • ייצור סבום מוגבר – שינויים הורמונליים מובילים לעלייה בייצור הסבום (שמן), מה שעלול לגרום למראה עור שמן ולהתפרצויות אקנה.
  • אקנה – עקב רמות הורמונים גבוהות, בלוטות השמן של העור עלולות להיות פעילות יותר, מה שמוביל לנקבוביות סתומות, נקודות שחורות או לבנות לבנים ופצעונים.
  • רגישות בעור – חלק מבני הנוער עלולים לחוות רגישות עור מוגברת, מה שעלול לגרום לגירויים, דלקות ואדמומיות.
  • קפיצות גדילה – כשמדובר בעור הגוף, צמיחה מהירה בגיל ההתבגרות עלולה לגרום לעור להימתח, מה שמוביל לסימני מתיחה, במיוחד באזורים כמו הירכיים והישבן.
  • לחות העור – בגיל ההתבגרות עור הפנים עלול להתייבש בקלות, בעיקר כשמזג האוויר יבש וקר. במצבים אלו יתכן שיידרש לספק לחות כדי לשמור על בריאותו וחיוניותו של העור.

הפרת מיתוסים נפוצים

לפני שנעמיק בתשובה לשאלה איך לשמור על עור הפנים בגיל ההתבגרות ובשיטות טיפוח נכונות, בואו נפריך כמה מיתוסים נפוצים סביב טיפוח העור בקרב מתבגרים ובני נוער:

מיתוס 1: משחת שיניים מייבשת פצעונים

עובדה: במשחת השיניים מצויים מי חמצן, סודה לשתייה וכימיקלים נוספים שתורמים לייבוש העור, אך מצד שני, היא מכילה פלואורידים ומנטול, שעלולים להחמיר את הבעיה ולגרום ליובש, אדמומיות ואלרגיה.

מיתוס 2: קרצוף חזק מונע פצעי אקנה בגיל ההתבגרות

עובדה: קרצוף יתר של העור או שימוש בפילינג עלול לגרות את העור, להחמיר אקנה ולגרום למיקרו-פציעות, שיגרמו להחמרה של הבעיה.

מיתוס 3: חשיפה לשמש מנקה אקנה

עובדה: חשיפה לשמש יכולה לשפר זמנית את האקנה בשל אפקט הייבוש שלה, אך היא עלולה לפגוע בעור ולהוביל להשלכות ארוכות טווח כמו הזדקנות מוקדמת, פיגמנטציה וסרטן העור.

מיתוס 4: מזון שמנוני גורם לאקנה

עובדה: בעוד שתזונה משחקת תפקיד בבריאות העור, מזון שמנוני לבדו אינו גורם ישירות לאקנה. לגנטיקה, להורמונים ולשיטות הטיפול בעור יש השפעה משמעותית יותר.

מיתוס 5: רק בני נוער סובלים מאקנה

עובדה: אקנה יכול להופיע בכל גיל, והוא מושפע ממרכיבים שונים, כולל גנטיקה, שינויים הורמונליים  ונטייה טבעית. בשל כך הוא עלול להופיע בתקופות חיים שונות, בעיקר בתקופות שבהן חווים תנודות הורמונליות (סביב ההיריון, גיל המעבר ועוד).

עשה ואל תעשה – איך לשמור על עור הפנים בגיל ההתבגרות?

כהורים, השאיפה שלכם היא לסייע לילדיכם בכל אתגר ולהכינם לחיים כבוגרים עצמאים. אף על פי שיחסי הורים ילדים בגיל ההתבגרות עשויים להיות מאתגרים, כשהם זקוקים לעזרה או הכוונה, הם פונים להדרכה הורית. הנה כמה טיפים שתוכלו לתת להם לשמירה על עור הפנים:

מה כן לעשות?

  • ניקוי עדין – מומלץ להשתמש פעמיים ביום בתכשיר ניקוי עדין ולא קומדוגני (כדי שלא לסתום את הנקבוביות). תכשירי ניקוי עדין יסייע להסיר עודפי שומן ולכלוכים מבלי לייבש את העור יתר על המידה.
  • לחות – גם לבעלי עור שמן מומלץ להשתמש בקרם לחות קל משקל ונטול שמן כדי לשמור על לחות העור ולהימנע מיובש.
  • הגנה מפני השמש – מומלץ למרוח מידי יום קרם הגנה רחב טווח עם SPF 30 לפחות, שכן הגנה מהשמש חיונית למניעת נזקי עור והזדקנות מוקדמת של העור.
  • שגרת טיפוח עקבית – יש להקפיד על שגרת טיפוח קבועה הכוללת ניקוי, לחות וטיפולים ממוקדים המומלצים על ידי רופא עור או קוסמטיקאית פרא-רפואית.
  • תזונה בריאה – מומלץ לצרוך תזונה מאוזנת ועשירה בפירות, ירקות ודגנים מלאים, וכן להרבות בשתייה כדי לתמוך בבריאות העור הכללית.
  • החלפה של הציפיות – הציפיות של הכרית יכולות לצבור לאורך זמן לכלוך, שמן וחיידקים, שיכולים לעבור לפנים בזמן השינה. החלפת ציפיות לפחות פעם בשבוע יכולה לסייע במניעת התפרצויות והתפתחות או החמרה של בעיות עור.
  • איפור לא קומודוגני – מומלץ לחפש מוצרי איפור המסומנים כלא קומדוגניים. אלה נוטים פחות לסתום נקבוביות ולגרום להתפרצויות.
  • ניקוי הטלפון – הטלפון הנייד יכול להכיל חיידקים ושמן, שיכולים לעבור לפנים במהלך ניהול שיחות. מומלץ לנקות אותו באופן קבוע עם מגבון חיטוי עדין כדי לשמור אותו נקי מחיידקים.
  • פעילות גופנית – פעילות גופנית משפרת את זרימת הדם, מה שיכול להועיל לעור על ידי אספקה של חומרים מזינים חיוניים וחמצן. לאחר הפעילות הגופנית מומלץ להקפיד על רחצה כדי להסיר זיעה ולמנוע נקבוביות סתומות.

מה לא לעשות?

  • לפוצץ פצעונים – התעסקות עם פצעונים ונגעים בפנים עלולה להוביל לצלקות ולדלקת נוספת (במקרים של אקנה).
  • שימוש במוצרים קשים – מומלץ להימנע ממוצרים המכילים אלכוהול, ריכוז גבוה של חומצה סליצילית או בנזואיל מי חמצן, אלא אם כן הומלץ אחרת על ידי רופא עור.
  • שינה עם איפור – יש להסיר תמיד את האיפור לפני השינה כדי למנוע נקבוביות סתומות ופצעונים.
  • ויתור או דילוג על קרם הגנה – ללא קשר לסוג העור של המתבגר, הגנה מהשמש היא קריטית. ויתור או דילוג על קרם הגנה יכול להוביל לנזקי שמש ולהחמיר את בעיות העור, אם ישנן.
  • מתח והזנחה – רמות מתח גבוהות עלולות להחמיר את מצב העור. מומלץ לשלב טכניקות להפחתת מתחים בשגרת היומיום, כגון פעילות גופנית ומיינדפולנס.
  • כפות ידיים – מומלץ להימנע מלגעת בפנים שלא לצורך. הידיים נוטות לשאת לכלוך וחיידקים, מה שעלול להוביל לנקבוביות סתומות ולהתפרצויות אקנה. כדאי לשים לב להרגל הזה, במיוחד בעתות לחץ או חרדה.
  • מקלחות חמות: בעוד שמקלחות חמות עשויות לתת תחושת רוגע ושלווה, הן עלולות להסיר מהעור שמנים טבעיים, מה שמוביל ליובש וגירוי. מהסיבה הזו מומלץ להימנע ממגע מים חמים בפנים ולהקפיד לרחוץ את הפנים במים פושרים.

לסיכום,

שמירה על עור הפנים בגיל ההתבגרות יכולה להיות משימה מאתגרת, וההתמודדות איתה עלולה לעורר פחדים אצל מתבגרים, במיוחד אלו שחווים קשיים בניהול בריאות העור.

בהתחשב בכך שעל המתבגרים להתמודד עם מגוון אתגרים, ביניהם אתגרים לימודיים או בעיות חברתיות בגיל ההתבגרות, עם הידע והפרקטיקות הנכונות, גם שמירה על עור הפנים היא אתגר שניתן לניהול. על ידי הבנת השינויים שעובר העור של בני הנוער במהלך ההתבגרות והפרכת מיתוסים נפוצים של טיפוח העור, כל מתבגר ומתבגרת יכולים לדעת איך לשמור על עור הפנים בגיל ההתבגרות, וכן לעשות בחירות מושכלות כדי לשמור על העור שלהם בריא, זורח ורענן.

זכרו כי התייעצות עם רופא עור לקבלת ייעוץ מותאם אישית היא תמיד החלטה נבונה לטיפול בבעיות עור ספציפיות ולהתאמה של שגרת הטיפוח שמתאימה לכל אחד באופן אישי.

אולי יעניין אתכם גם:

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.