fbpx

5 טיפים לתקופת החגים

החגים שוב מזמנים חופש למתבגרים, הפעם לצד הרבה זמן משפחה. איך תוכלו להוציא מזה את המיטב? גם לשפר את היחסים במשפחה וגם לתת להם ספייס?

תקופת החגים מהווה הזדמנות לקרבה והנאה משותפת ברמה המשפחתית, אך תלויה בפעולות אקטיביות שלנו כהורים על-מנת להבטיח שזו אכן תהיה הזדמנות ולא פספוס.

עם מתבגרים במיוחד, המצויים בתקופת חיים המאופיינת ביצירת נבדלות מהוריהם ומשפחתם, בחיפוש אחר עצמאות, חשוב לשים לב לאופן שבו אנחנו מתנהלים יחדיו כדי להבטיח זמנים טובים.

הורות סמכותית עם גבולות גזרה גמישים

הורות סמכותית, אשר תורמת ביותר להתפתחות הבריאה של ילדים היא משענת גם בתקופת החגים.

הורות כזו מאופיינת במנעד שבין תנועה עדינה לבין סמכות וחופש של הילד או המתבגר. ההורה נוכח, נותן טון אך גם מאפשר לילדו לנוע בתוך גבולות הגזרה של החופש- להתנסות, להתדיין, לבחור. כל זאת מתוך הקשבה לצרכים ולרגשות בשיח של שותפות. מילים גדולות? אז בואו נדבר רגע על מספר טיפים פרקטיים בהקשר הזה:

הטיפ הראשון והמרכזי – קבלו טיפ שהתקבל דווקא מהמתבגרים שבבית.

שאלו אותם – מה יהווה עבורך חופשה/תקופת חגים טובה ומספקת? מה היית רוצה שיקרה ברמה האישית והמשפחתית? לכל מתבגר וילד יש רעיונות טובים משלו שכדאי להקשיב להן.

אם יש לכם מזל וקיבלתם תשובה, לכו עם מה שהוצע, במידת האפשר. אם קיבלתם תשובה קלאסית של ״לא יודע/ת״, תנו לו או לה ״לישון על זה״ ושאלו שוב במועד מאוחר יותר – מתוך התעניינות אמיתית בפעילות שתשמח ותגרום לרצות להיות חלק. זהו התחלה של שיח של שותפות.

וכך גם בבילויים, כינוסים וארוחות משפחתיות, השתדלו שהילדים יהיו שותפים בתכנון האירועים– מי יהיו האורחים אם ישנם, לוח הזמנים, ואפילו קביעת התפריט או הכנת חלק מהארוחה, כאות להשתתפות פעילה. חשבו מראש על צרכים אפשריים של המתבגרים והשתדלו לתאם, במידה שאפשרית לכם שהארוחה או הפעילות תתחבר עם רצון המתבגרים שבבית תוך התחשבות כמובן גם בצרכיהם שלכם כהורים ובצרכים משפחתיים רחבים יותר.

״מי בא לך שנזמין לארוחה״, ״מתי היית רוצה שנתחיל את המפגש כדי שתספיק גם לפגוש את החברה?״ ״איזה סגנון ארוחה מתחשק לכם?״

כל אלה קובעים יתד לתחושה של הדדיות, נראות ונטרול מוקשים לפני שעוד דרכנו עליהם.

הטיפ השני – “ריקדו” בעדינות על הקו הדק שבין הזמנת המתבגר להיות חלק, לבין הנחתו לנפשו ולרצונותיו. אזנו בין זמן משפחתי וזמן אישי (גם של המתבגר וגם שלכם, ההורים), ודאגו לסייע למתבגר לממש רצונות לזמן עם חברים או עם עצמו. במילים אחרות, דעו לתת גם ״ספייס״.

הטיפ השלישי – היו גמישים ופתוחים לשינויים בדרך ליצירת תכנון מדוייק של הימים. תכנון הוא דבר נהדר, אך תכנון נוקשה, פחות. היו פתוחים לשינויים ול״זרימה״, אולי תהיו מופתעים מהמקומות שתגיעו אליהם, לטובה.

הטיפ הרביעי – קבעו זמנים שכל בני הבית נפרדים מהפלאפונים. הגיעו לזמן שמסוכם על כולם, וודאו שבזמן הזה, יש פעילות/עשייה/שיח שמצדיקים את הנחת הטלפון בצד.

וטיפ אחרון לסיום, הרעיפו על המתבגרים חיוכים, חיבוקים, נשיקות. הראו להם את אהבתכם…

הכותבת היא מומחית לטיפול במשפחה ובטראומות. לאתר

עוד בנושא

commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.