fbpx

הסדרי ראייה בחגים – בלי פגיעה בילדים

החגים עשויים לגרום להתלקחות רגשית בקרב משפחות של הורים גרושים. כדי להימנע מכך חשוב לנסח הסכם מפורט לפרטי פרטים ולא לשכוח שהעיקר הוא לא לפגוע בילדים

סוד ידוע הוא שמשפחתולוגיה היא מדע מורכב.

המורכבות היא חלק בלתי נפרד מהמארג המשפחתי והופכת מורכבת שבעתיים אצל הורים גרושים. סוד ידוע נוסף הוא שתקופת החגים היא תקופה מאתגרת לרבים מאיתנו, ובוודאי שהאתגר אינו פוסח על הורים גרושים, אצלם מתעוררות לא פעם ביתר שאת במהלך החגים מחלוקות בנוגע לזמני השהות עם הילדים.

וכל זאת למה?

סיבה אחת היא העובדה שזוגות רבים לא מפרטים במסגרת הסכם הגירושין את חלוקת זמני השהות עם הילדים במהלך החגים באופן קונקרטי ושוויוני, ואם מערכת היחסים בין ההורים אינה טובה, חלוקת זמנים שאינה מפורטת מהווה כר נרחב לפרשנויות ומריבות.  למשל כשאחד ההורים רוצה לנסוע למספר ימים עם הילד במהלך החגים, וייתכן שזה בא על חשבון הזמן עם ההורה השני?

סיבה אחרת היא רגשית. תקופת החגים היא תקופה משפחתית ההופכת אמוציונאלית במיוחד למי שזה עתה התגרשו, ולכן זה אך טבעי, שכל הורה רוצה את ילדיו לידו. אך למרות כל עם זאת אפשר לצלוח את החגים בשלום.

איך עושים את זה נכון?

כאשר זוג הורים מגיעים להחלטה שהם מפרקים את הקן המשפחתי ומתגרשים, הם חותמים על הסכם הגירושין ובמסגרתו נקבעת חלוקת זמני השהות של הילדים עם כל אחד מן ההורים.

במסגרת ההסכם חשוב להתייחס לסוגיית חלוקת זמני השהות של הילדים בזמן החגים ולציין את החלוקה באופן מפורש,  הן בערבי החג והן במהלך החופשות ממוסדות הלימוד.

בלוח השנה היהודי ישנן שני חגים “גדולים”- ראש השנה ופסח. נהוג לחלק בדרך כלל את החגים באופן כזה שאם הילד או הילדה  נמצאים עם האם בראש השנה הם יהיו עם האב בפסח, ובשנה הבאה החלוקה תתהפך וכך יעשה לגבי כל החגים והמועדים. בחופשות ארוכות, כמו סוכות ופסח, נהוג לחלק את הימים בין ההורים באופן שווה. גם אם רק נפרדתם או במקרה שאתם מצויים בעיצומו של הליך הגירושין ועדיין לא הגעתם להסכם כולל, תדעו שעדיין ניתן להגיע להסכמות כבר עכשיו בנוגע לחלוקת זמני השהות של הילדים (גם אם הם זמניים).

איך שומרים על התנהלות נכונה לאורך זמן?

נקדים ונאמר, שהסכם טוב הוא הסכם למגירה. לכן, אתם יכולים תמיד לשנות ולקבוע בהסכמה ובגמישות מקסימלית את חלוקת זמני השהות של הילדים עם כל אחד מכם.

אבל, וזה אבל גדול, ברגע שאתם לא מגיעים להסכמות, זהו זמנו של ההסכם לראות אור יום ולקבוע כיצד ואיך מתנהלת חלוקת הזמנים במהלך החגים, ולכן חשוב מאוד לציין בהסכם הגירושין את זמני השהות בחגים באופן המפורט ביותר – מה קורה בערב החג ומה קורה ביום שלמחרת? האם ההורה שהילד איתו שוהה עימו כל החג או שמחלקים את החג בין ההורים? מתי מגיעים לאסוף את הילד ומתי, מהיכן ולאן.
מחזירים אותו?

אל תשכחו את הילדים!

חשוב להבין כי בעתות משבר ומחלוקת הילדים הם הנפגעים העיקריים. לא פעם, בלהט הקרב ההורים שוכחים שילדיהם מרגישים תקועים ואבודים בין שני ההורים במקרה הטוב, או מרגישים אשמים כגורמים למריבה במקרה הפחות טוב.

תזכרו שלילדים שלכם קשה לא פחות מאשר לכם, במיוחד אם מדובר בתקופת החגים הראשונה אחרי הפרידה. אל תגרמו להם להרגיש באמצע, או בקונפליקט נאמנויות בין ההורים ובוודאי אל תגרמו להם לרחם על ההורה שנשאר בחג בלעדיהם.  תקלו על הילדים שלכם. אל תקשו עליהם ותזכרו, עברנו את פרעה, נעבור גם את זה.

הכותבת היא עו”ד העומדת בראש משרד בוטיק בתחום דיני המשפחה והמעמד האישי. לאתר

עוד בנושא

commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.