fbpx

“חכמת הדג” – ספר לגדולים וקטנים

ריקי ברוך ממליצה בחום על הספר החדש “חכמת הדג – אגדה שהייתה באמת”, הספר שיחבר ביניכם לבין הילדים שלכם, או הנכדים ויספק להם וגם לכם, תובנות חיים שימושיות

השבוע זכיתי לקרא את אחד מספרי הילדים היותר חשובים שהגיעו לידי לסיקור: “חכמת הדג – אגדה שהייתה באמת”. הספר משלב עלילה נפלאה, למידה, כלים להעצמה וטיפים מעשיים לילדים צעירים, לבני נוער ואף למבוגרים.

הושבתי לצידי את נכדי הבכור תומס ויצאנו למסע. האגדה על חוכמת הדג היא סיפורו האישי של אופיר הלפרין המתעד הרפתקה של פעם בחיים הכוללת אירועים, מקומות, אנשים וחוויות שנצברו במהלך טיול מיוחד לג’ונגל בקוסטה-ריקה, טיול שכלל גם רגעי פחד, דרש אומץ ויכולות תמרון.

מפגש משנה חיים

במהלך הטיול ההרפתקני ורב התפניות, עובר אופיר ביער סבוך המוביל אל הג’ונגל פראי. בדרכו לג’ונג’ל נפרש לנגד עיניו אוקיינוס שמימיו כחולים וצלולים, הוא פוגש בקופים מוזרים בעלי פנים לבנות, נחש מסוכן שצבעו ירוק, תוכים צבעוניים מהממים ביופיים, חול זהוב, קופים ששאגתם מרתיעה ומפחידה מאד, נופים מרהיבים ואת לב החוויה של הסיפור – דג גדול ומסתורי שהמפגש איתו משנה את חייו.

הדג שנזקק לעזרה, מוצא עצמו גם בשם הספר, ולא במקרה. הוא למעשה המורה הרוחני שמוביל את הקוראים לאורך כל הסיפור ומספק שמונה חכמות חיים, כאשר כל פרק מאפשר שיחה עמוקה והסקת מסקנות אישיות שיעזרו לכל אחד ואחת מאיתנו מול אתגרי החיים.

מי שטוב – טוב לו

שמונה התובנות פשוטות וברורות וכל אחד יכול ליישם אותם, אפילו ילדים צעירים. עבור הצעירים השיחה הזו חדשה מה שהופך אותה למשמעותית במיוחד. העיקרון המוביל הוא “מי שטוב – טוב לו. ומי שטובה – טוב לה” – נהיה טובים, נעשה טוב ונשמח והחיים יחזירו לנו טובה. תובנת חיים מובילה נוספת היא לומר בקול את הרצונות שלכם. חבל להחריש רצונות או שאיפות כי כדי שדברים יקרו לנו, עדיף לנסח אותם לעצמנו ולעולם ובכך לעזור להם לקרות. הטיול והמפגש עם הדג מלמד את אופיר גם כי לכל דבר יש סיבה ותוצאה, אנחנו יכולים לעשות הרבה יותר ממה שנדמה לנו וגם כי תמיד צריך להתכונן לקראת הבאות, “מוכנות היא הבסיס לכל הצלחה בחיים!”, הוא כותב.

תומס ואני קראנו את הספר בהמשכים ונעזרנו בסעיפי “תקציר הפרק הקודם” הנמצאים בתחילתו של כל פרק חדש, מה שאפשר לנו לשוחח שוב על מה שכבר קראנו ולהמשיך מאותה נקודה בה עצרנו ערב קודם. בחוויה הנהדרת שלי ושל תומס מצאנו בספר נקודות מוצא לפיתוח שיחה ובזכותו גם ניגשנו לגלובוס לאתר חלק מהמקומות שהוזכרו באגדה.  

עכשיו, אחרי שסיימנו את הקריאה אני מרגישה שתומס אימץ  לעצמו כלים חדשים, הוא זוכר את כל חוויות הג’ונגל, גם את המפחידות שבהן ואת מה שאפשר ללמוד מהן.

לכל אדם  יש שליחות

אופיר הלפרין, בן 51, נשוי ואב ל-3 ילדים, מקיבוץ שער העמקים, הוא מרצה, מאמן אישי, מאסטר ב-NLP  ומנטור להצלחה בחיים. להגדרתו, הספר “חכמת הדג” הוא שילוב בין אגדה שקרתה באמת לבין מדריך רוחני ופרקטי לילדים ובני נוער.

אופיר מאמין שלכל אדם יש שליחות בעולם. המשימה שלו, לדבריו היא “לעזור לכל מי שמוכנים ובוחרים לגדול ולצמוח, לאלו שמרגישים תקועים בחייהם, שואלים שאלות ומחפשים תשובות ורוצים לקבל יותר מהחיים האלו, ע”י כך שאני מעניק להם אהבה, מעורר בהם השראה, עוזר להם באמת, יוצר בהם מוטיבציה פנימית להשקיע בעצמם, מעניק להם ידע וכלים רלוונטיים עבורם, ומנהיג אותם להיות מאושרים, שלווים, אוהבים את עצמם ואת החיים שלהם ומשוחררים מדאגות. אני הופך אנשים רגילים לקוסמים בחיים”.

אהבתי את הספר מאוד. הוא השיב אותי לימי הוראת הגיאוגרפיה בשנים בהן לימדתי בחטיבה. באמצעות הקריאה בספר טיילתי בג’ונגל, טיפסתי על הר מושלג, מצאתי עצמי מעודדת את אופיר באותם רגעי הפחד בדרך לפסגה, הרהבתי עוז להציץ לתוך לוע הר הגעש פעיל, שיננתי את פרקי חוכמת החיים והשבתי לשאלות האימון האישי שחתמו כל אחד מהפרקים.  ברור לי ללא ספק כי קריאת הספר עם ילדים ובני נוער מספקת זמן איכות, זמן מחשבה וחוויה המותירה בסופו של דבר רושם שיכול ללוות אותנו לחיים. ממליצה בחום.

“חכמת הדג- אגדה שהייתה באמת” מאת אופיר הלפרין בהוצאת מדיה 10.

הכותבת היא מורה ומחנכת (בפנסיה), מאמנת אישית, בעלת הבלוג “בחירות נכונות”

עוד בנושא

commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.