fbpx

חכמת חיים של חתול רחוב

ספרו החדש של עו”ד אבי ברנע שחווה ילדות קשה מציע תובנות ושיטה לחיים מוצלחים ומלאי משמעות. תובנות שישפיעו עליכם ועל ילדיכם

את מיטב שנותיהם מעבירים ילדינו במסגרות החינוך הממלכתיות, כמונו בגילם. רבים מאיתנו מרגישים שילדינו נכנסים לאותה “מכונה” כדי לצאת דומים אחד לשני בדפוס החשיבה והפעולה, דומים אחד לשני ככל האפשר.

מהי השקפתו של מי שלא גדל בתוך מערכת החינוך הישראלית? איזה כלים לימדו אותו החיים שלא מלמדים בבית הספר? ומה אנו, ההורים והילדים שלנו יכולים להפיק מניסיונו?

דוקטור במדעי הרחוב

עו”ד אבי ברנע, מחזיק בתואר דוקטור של מדעי הרחוב. את התובנות שצבר בסיפור החיים המרתק שלו הוא שזר לספר, שזה עתה יצא לאור, “חתול רחוב”. הספר, נבחר על ידי “ערוץ מועדון סיכומי הספרים” כספר המוטיבציה הטוב ביותר בעברית, ודרך המלצה זו הגעתי גם אני לספר.

ברנע, כיום עורך דין, איש עסקים, משקיע נדל”ן, בעלים של משרד חקירות, נדבן ואוצר אומנות, הגיע למעמדו בעשר אצבעות, כשהוא רותם את חוכמת “חתול הרחוב” להצלחתו, להצלחת ילדיו ומקורביו.

בעקבות קריאת הספר, אני נפגש עם ברנע במשרדו בבית אמרגד, בפתח תקוה, שהוא אחד מבעליו. בניין שבו הוא גם אוצר תערוכות מתחלפות, בין השאר את התערוכה של בני, עידו עילם, המוצגת שם עד 31.7.23.

כילד לאב אלים ואם שלא הצליחה לעמוד מול האב, בילה אבי את רוב חייו ברחוב. הוא מתאר אותם כחיים מלאים צחוק, יזע ודמעות. חיים של הישרדות, בין השאר בפנימיות, שהפכו בזכות נחישות, התמדה ואנשים טובים באמצע הדרך, לחיים של שגשוג, הצלחה והפצת טוב בעולם. התובנות שהוא מציע נובעות מחשיבה אחרת, שונה, כזו שלומדים מהחיים ברחוב, ובעזרת לא מעט הגיון בריא ולא דרך הכיסאות בכיתת בית הספר.

להפוך תודעת עוני לתודעת שפע

הוא למשל, מגדיר עוני כמצב תודעתי: “חשבתם שאם יש לכם כסף אתם לא עניים? תחשבו שוב! עני תמיד ימצא תירוץ למה לא לעשות ולמה לא לנסות. עני יחכה שהדברים יקרו עבורו (מדינה, ממשלה, הסתדרות, מעסיק), הוא יאשים את העולם אבל לא את עצמו.”

איך עוברים מתודעת עוני לתודעת שפע?

“מחליטים מה אנחנו רוצים ונלחמים על זה, לא בורחים מהמקום שבו קשה לנו. להיפך, הופכים את הבעיה להזדמנות ומהמקום הזה לומדים את הלקחים החשובים ביותר.”

ברנע מאמין שלכל אחד יש את המתנה שלו: “מהי המתנה שלך? אדם חזק, אינו זה שתמיד מצליח, אלא זה שקם כל פעם מחדש. מי שלא מחכה שדברים יקרו לו, אלא מחליט מה הוא רוצה ונלחם על זה. “

להפוך את הפחד לדחף

כולנו גדלים בתודעת פחד וחוסר, אומר ברנע, “כל מי שחרד שיום אחד יפטרו אותו, מי שעובד על מנת להתפרנס ולא אוהב את מה שהוא עושה, זהו פחד קיומי, פחד מכישלון, זה מה שמכווץ אותנו, חוסם את התודעה שלנו מפני התפתחות וגורם לנו להתפשר ולהיות בינוניים, אבל זה מה שמאפשר לנו להרגיש בטוחים. לעומת זאת, כאשר הופכים את הפחד לדחף, מתחילים לראות את המציאות באופן שמאפשר לנו להשיג תוצאות יוצאות דופן. במקום להגיד לילדים שאי אפשר ואין כסף, יש להציב בפניהם אתגר חשיבה, איך כן אפשר להשיג את מה שרוצים”.

ברנע משתמש במשל הכוס, שמדגים כל כך יפה את ההבדל בין חשיבה שנרכשה בבית הספר, שבו מלמדים את כולנו ללכת בתלם ולהסתמך על פרדיגמות ישנות, לבין חוכמת הרחוב, שמחייבת אותך לחשיבה שונה.

במשל הזה, אנשים ממלאים כוס אחת במי גשם בחורף ומשתמשים בה במשורה כל הקיץ. אבל לא עולה על דעתם למלא 2 כוסות, או סיר, או בריכה? המסקנה היא להשתמש בפחד כדחף ולהגדיל את הכלי שלנו. לתת לילדים ארגז כלים שממנו הם ילמדו להפיק כלי שנפחו גדול יותר ויכול לאגור יותר. לא לפחד מהפחד אלא להשתמש בו.

בסיום הספר, עשיתי לעצמי טבלה ושלחתי אותה לאחר מכן גם לילדים שלי, שכל אחד ימלא לעצמו. הטבלה מבוססת על עקרון ד.ב.ש. שתבע ברנע ומפורט בספר – דע מה אתה רוצה, ברר לעצמך, כי רובנו יודעים מה אנחנו לא רוצים. ברר מה אתה נותן לעולם, כי רוב האנשים רוצים לקחת, אך חשוב לדעת מה יש לנו לתת, ולבסוף שנה את מה שאתה עושה עד שתשיג את מה שאתה רוצה.

את הטבלה שהכנתי לילדי חילקתי לטורים ובראש כל אחד רשמתי כותרות מתוך הספר: מה אתה רוצה בחיים? מה החלומות שלך? מה אתה נותן? איזה ערך אתה מביא לאחרים? ומה הכישורים שלך?

איך בונים מזה תכנית פעולה ומממשים אותה? על כך ועוד תובנות רבות נוספות, אתם מוזמנים לקרוא בספר בעצמכם.

הכותב הוא אבא של עידו ומומחה ליזמות ויצירתיות ויוצר הקורס “איך לדאוג לעתיד הילדים שלנו (גם) בלי להיות מליונרים”

עוד בנושא

commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.