fbpx

הכלים שיהפכו דווקא את השנה הזו למוצלחת במיוחד

לכאורה יש את כל הסיבות לחשוש שבצל אי הוודאות שנת הלימודים הקרובה תהיה רצופת משברים וכשלונות. אבל עם הערכות נכונה והסתכלות חיובית, דווקא המגבלות שלה יכולות לפתח אצל התלמידים, המורים וגם אצלנו, ההורים, כישרונות ומיומנויות אפקטיבים להמשך החיים

שנת הלימודים תשפ״א עומדת להיפתח והיא תהיה שונה מכל שנת לימודים אחרת. היא נפתחת עם תקווה לשגרה, אך זו תהיה שגרה שברירי ולא יציבה. המונח VUCA – ראשי תיבות שבתרגום לעברית הן תנודתיות, חוסר ודאות, מורכבות ועמימות – נטבע לתיאור המורכבות של העולם בו אנו חיים, ומאז חודש מרץ הפך ממושג תיאורטי עבור רובנו למושג שכולנו חווינו ונמשיך לחוות, ולכן שנת הלימודים הנוכחית עומדת בסימן של חשש, בלבול, חוסר יציבות וחוסר וודאות.

אל קו הסיום של החופש הגדול גם המורים וגם ההורים מגיעים שחוקים. הצוותים החינוכיים מגיעים שחוקים כיון שמאז אמצע מרץ הם עומדים בפני הוראות ודרישות סותרות שמשתנות באופן תדיר. בנוסף הם נדרשו באופן מיידי לפתח מיומנויות הוראה מרחוק באמצעים דיגיטליים, שבהם לא התנסו עד היום. את הקיץ, במקום במנוחה, הם בילו בשיפור מיומנויות ובניסיון לבנות מערכת שעות מותאמת לקפסולות, וכזו שתוכל לתת מענה מיידי במידה וניכנס לסגר נוסף.

ההורים מגיעים שחוקים אחרי שרבים מהילדים בבית ברצף כמעט חצי שנה, כשבתקופה זו הם נאלצו להפעיל את כישורי ההוראה שלהם, לעזור לילדיהם בלמידה בזום ובביצוע מטלות לימודיות, נדרשו לג׳נגל בין העבודה (או גרוע יותר חל״ת או פיטורים) לבין הבית והילדים, ועם פרסום מתווה משרד החינוך הם מבינים שהמצב לא הולך להשתנות בהרבה. מעבר לכך, ההורים כועסים לא רק על מתווה משרד החינוך אלא גם על חוסר השקיפות וחוסר היצירתיות של חלק מהרשויות ביצירת מתווה משופר שמתכתב עם חינוך משמעותי וחדשני.

והתלמידים? אלו אמנם זכו בתקופה זו להכיר אפליקציה חדשה ללמידה מרחוק, למדו על וירוסים מחלות והיגיינה, חלקם למדו על דמוקרטיה בהפגנות בקיץ האחרון וחלקם למדו להכיר את הארץ טוב יותר, כשמשפחות רבות המירו טיולים לחו״ל לטיולים ברחבי הארץ. אבל רובם ללא מסגרת מסודרת תקופה ארוכה מדי, ללא מפגשים חברתיים סדירים וחלקם עם חששות ופחדים.

לאור כל זאת, לקראת פתיחת השנה כדאי לשים את המלחמות בצד, לשלב ידיים (ממרחק של 2 מטר כמובן) ולעשות כל מה שניתן כדי שזו תהיה שנת לימודים משמעותית, והיא יכולה להיות כזו אם נשתחרר מתפיסות מיושנות ונאפשר ללמידה אחרת להתרחש.

מה ניתן ללמוד במיוחד השנה? הנה כמה הדגשים להורים ולמורים ללמידה בבית-הספר וללמידה בבית:

פיתוח יכולת למידה עצמאית – למידה היא פעולה אקטיבית. כדי שהיא תתרחש, התלמיד צריך לרצות ללמוד ולהיות אחראי על הלמידה שלו. אחרי שנים בהם ברוב בתי הספר אמרו לתלמידים מה ללמוד ואיך ללמוד וברוב הבתים שיתפו פעולה, יקח זמן לאמן מחדש את השריר של לומד עצמאי. לשמחתנו, כל הילדים היו פעם לומדים עצמאים. זוכרים את הסקרנות שהיתה להם בגיל הגן? את שאלת ה׳למה׳ הקבועה? הם רוצים ללמוד. צריך לסמוך עליהם, לעזור כשצריך ולהבין שכמו בכל דבר חדש, יש עקומת למידה והשתפרות, אז תנו לזה זמן.

הישגיות וציונים הם לא הכל – חשוב להבין שציונים הם לא חזות הכל והם לא המטרה היחידה בהליכה לבית הספר. בית הספר נועד לפתח בוגר עצמאי שמשתלב בחברה ולתת מענה בהיבטים קוגניטיביים, חברתיים, רגשיים ומוטורים. לכן, עודדו ותנו משוב לילדים גם על מאמץ, תכנון, עזרה לחבר, התגברות על חששות וכדומה. מעבר לכך, מכיוון שהשנה הלמידה היברידית ושיטות הלימוד יהיו מגוונות ושונות משנים קודמות, יתכן שינוי ברמת הציונים של הילדים. תנו להם זמן להסתגל ולמצוא את הדרך שלהם ללמידה מיטבית.

עידוד מפגשים חברתיים – בית הספר מהווה חלק חשוב בהתפתחות החברתית והרגשית של הילדים. לכן את ימי הלמידה שמתקיימים בבית הספר (לעומת הלמידה מהבית), חשוב להקדיש להיבטים חברתיים ורגשיים ולא רק להקנייה של חומר הלימוד.

הכרת דרכי למידה מיטביות של כל תלמיד – למידה בכיתה, למידה מהבית, למידה בצוות, למידת חקר, למידה דיגיטלית – השנה מורים ותלמידים יתנסו בשיטות הוראה ולמידה מגוונות. זו ההזדמנות עבור כל תלמיד להכיר מה הן דרכי הלמידה המתאימות עבורו.

הרחבה וגיוון של משאב המורים – אימון, תירגול והעמקה בחומר הלימוד יכולים להיעשות באמצעות תומכי הוראה, עבודה בצוותים, תלמידים מלמדים תלמידים, הורים ומתנדבים מהקהילה. כל אלו יאפשרו לתלמיד למידה רחבה יותר של הנושא הנלמד ויאפשרו למורה המקצועי להתרכז בתיווך הלמידה ובמתן תשומת לב אישית לתלמידים.

פיתוח מיומנויות המאה ה-21 – עבודת צוות, חשיבה ביקורתית, תקשורת בינאישית, חקר ופתרון בעיות, אחראיות ויזמות הן חלק ממיומנויות המאה ה-21. שינוי מבני או טכני כפי שנחווה השנה הוא הזדמנות טובה ליצור שינוי פדגוגי. תנו משימות וכוונו את הילדים לפיתוח מיומנויות אלו, תנו להם משוב שיעזור להם להמשיך לפתח אותם.

יצירה של שותפות מורים-הורים – עכשו יותר מתמיד, כאשר הלמידה מתנהלת הן בבית והן בבית הספר, נדרש ניהול קשר מיטבי של הורים ומורים והסתכלות הוליסטית על התפתחות הילד. הסתכלות על הקשר כשותפות ולא כתחרות תועיל להתפתחות הילד, לתהליכי הלמידה שלו, להסתגלות ולצמיחה.

לשחרר – את כל הציפיות, הקיבעונות והדעות הקדומות. לתת הזדמנות אמיתית לכל הצדדים לעשות מהשנה הזאת משהו אחר בלתי נשכח. זו תהיה שנה מכוננת אם נצליח לשחרר את התפיסות שלנו על מה זו למידה, איפה היא מתרחשת ומה נדרש כדי שהיא תתקיים.

כל אלו הם זרעים של למידה משמעותית. אם נצליח ליישם אפילו חלק מהדגשים הללו, ואם נפנים שזו תהיה שגרה של שינויים קבועים, זו יכולה להיות שנה של פריצת דרך. מקווה ומאחלת שתהיה שנה מרתקת שתוביל את כולנו ליציאה מקיבעונות, ליצירת שותפויות מורים-הורים, ללמידה משמעותית עבור הילדים ובניית קהילה חינוכית שוקקת.

הכותבת היא יועצת ארגונית ומנחת קבוצות, עובדת עם בתי ספר על בניית קהילה בית-ספרית, בעלת הבלוג ‘מורים והורים מובילים שינוי’ .

בגרות בהגשמת חלומות

בית הספר הווירטואלי הראשון: למי זה טוב?

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.