fbpx

בגרות בהגשמת חלומות

בגרות בהגשמת חלומות

תשכחו מכל מה שידעתם על מערכת החינוך ובגרויות. בתיכונים פורצי דרך כבר מצאו את הדרך כיצד להכין את התלמידים לעתיד בצורה הכי אפקטיבית. פדגוגיה מוטת עתיד זה כאן

בתחילת 2019 הרשת התמלאה בפרסומים של מחקרים מקצועיים אודות המקצועות העתידיים והמקצועות שייעלמו מעולם העבודה במאה ה- 21. המחקרים גם סקרו מה הן המיומנויות הנדרשות בעולם העבודה כיום והן כוללות חשיבה ביקורתית, גמישות מחשבתית, יצירתיות, שיתופיות, פתרון בעיות ועוד. כחלק מתהליך התאמתם של בתי הספר לעידן הנוכחי, החלו לשלב בהם למידה של מיומנויות אלו, אך בבחינות הבגרות הן כמעט לא באות לידי ביטוי. על כן, אני שמחה לשתף במגמות חדשניות המציעות חלופה לבחינות הבגרות המסורתיות, שמושתתות על למידה משמעותית ומתכתבות עם עולם העבודה העדכני.

מגמת ינשופים – מכינה את התלמידים לעולם העבודה

ב-2015 נפתחה מגמת ינשופים בקריית חינוך ניסויית “דרור” (דרור הינו בית ספר תיכון אזורי עליו כתבתי בפוסט ‘שינוי מבני שמייצר שינוי פדגוגי’). יוסי לבנון, מחנך, מורה לביולוגיה, מנהל מרכז למדעים ואומנויות, סגן מנהלת הקריה ויוזם מגמת ינשופים, מספר על הרעיון העומד מאחורי המגמה ועל התכנים הנלמדים בה: “מגמת ינשופים קמה מתוך רצון להכין את הבוגרים לעתיד. לחשוף אותם לעולם העבודה ולתרגל איתם מיומנויות הנדרשות לעולם העבודה של ימינו. ינשוף היא ציפור שמסמלת, עבור תרבויות רבות, ידע וחוכמה. בנוסף, מבחינה פזיולוגית הינשוף יכול לסובב את ראשו בזווית של עד 270 מעלות, דבר המאפשר לו זווית ראייה רחבה. אלו גם המאפיינים של המגמה. המגמה נועדה להקנות לבוגרים התבוננות רחבה על העולם ולצבור ידע באמצעות למידה מגוונת”.

במגמה מודלים יצירתים ומגוונים אשר מתכתבים עם מגמות עכשוויות ומתקדמות. כל מודל נוצר תוך חשיבה על המיומנויות הנלמדות בו. לדוגמא:

תרגול מיומנות למידה עצמאית ולמידת חקר
במגמה מתרגלים זאת דרך למידת (MOOC (MASSIVE OPEN ONLINE COURSE, למידה של קורסים מקצועיים דרך הרשת. כל תלמיד בוחר נושא שמעניין אותו ללמידה מתוך המבחר העצום שקיים ב-MOOC, ולומד אותו בלמידה עצמאית: סינית, פוליטיקה של אנרגיה עולמית, כל אחד בתחום שמעניין אותו. השיתוף בכיתה כולל שיתוף קצר על הנושא הנלמד ובעיקר שיתוף בקוריוזים מעניינים בנושא שנבחר.

יצירתיות, יזמות, רב-תחומיות (אינטרדיספלינריות) ועבודה שיתופית דרך קורס ביומימיקרי
ביומימיקרי הוא ענף בעולם המדע המחקרי אשר חוקר את אופן פעילותו של הטבע, על מנת לחקותו לצורך פתרון בעיה אנושית. למעשה הרעיון ללמוד מהטבע לצורך המצאה ו/או פתרון בעיה אנושית היה קיים תמיד, שכן נקודת המוצא היא שבמהלך האבולוציה כל יצור בטבע מתאים לסביבתו באופן מושלם. לדוגמה, מבנה הציפור מתאים לתעופה, מבנה הקקטוס לאזור גידולו וכדומה. ב- 15 השנים האחרונות הנושא תפס תאוצה בעולם והוקמו מכוני מחקר, חברות וארגונים הפועלים בנושא. הקורס מתחיל בהתבוננות בבעלי חיים ולמידה בספארי, לאחר מכן מעלים רעיונות, מתחלקים לקבוצות, מתרגלים למידה שיתופית ולבסוף מציגים את התוצר.

איזונים בחיים, התבוננות פנימה באמצעות תירגול מיינדפולנס (קשב)
ארגונים גדולים משלבים תירגול מיינדפולנס בעבודה ומבינים את החשיבות שבעצירה לצורך מיקוד החשיבה וליצירתיות. התלמידים מתרגלים נשימות, התחברות לעצמי, קשב ל’כאן ועכשיו’, ריכוז והפחתת שיפוטיות כלפי עצמך והעולם.

כושר התבטאות בכתב ובעל פה, כושר שכנוע, עמידה בפני קהל מתרגלים באמצעות POETRY SLAM
אירוע בו משוררים קוראים או מדקלמים יצירה מפרי עטם. התלמידים צריכים לכתוב את השירים, להתחבר לרגשות, להביע אותם ולהציג בפני הכיתה.

היכרות עם עולם העבודה והשראה
מקיימים מפגשים עם אנשים מעוררי השראה מתחומים שונים. מקיימים סיורים במקומות עבודה. לדוגמא קיימו סיור במשרדים של WE WORK.

חשוב לציין שלא הכל מעניין את התלמידים, אך הם מתבקשים להיות פתוחים להתמודד עם נושאים שהם לא בהכרח תחום העניין שלהם. הגישה במגמה אומרת: תבין למה אנחנו עושים זאת ותתנסה, תתרגל גם במקומות שהם לא אזורי הנוחות שלך.

נבחרת החלומות

לאחר שלושה מחזורים אפשר כבר להבחין שנוצר גיבוש מיוחד בין תלמידי המגמה, ויש במגמה תחושה של נבחרת ייחודית. כמו כן, מורים חדשים הצטרפו למגמה, כאשר הדגש הוא על מורים שיודעים ללמד מיומנויות ומורים שמשלבים למידה רב תחומית (לדוגמא: מורה למתמטיקה עם רקע בהיסטוריה ואזרחות).

אבל מה עם הבגרות? התלמידים מכינים עבודת גמר בהיקף של 5 יחידות בגרות בכל תחום שמעניין אותם. כיום, יש כ- 1000 עבודות גמר בשנה שמוגשות במערכת החינוך. לתלמידי המגמה יש 4 שעות במסגרת מערכת השעות, הן בכיתה י”א והן בכיתה י”ב, שבמהלכן הם יכתבו את עבודת הגמר שלהם. הם יצטרכו להשקיע שעות מחקר ועבודה גם מעבר לשעות הלימודים, אך הקצאת השעות במסגרת המערכת מקלה על העמידה ביעד וכתיבת עבודת גמר להגשה.

בימים אלו המחזור הראשון של המגמה מסיים את לימודיו. במחזור הראשון הוגשו 7 עבודות גמר. הצפי שבמחזור השני יוגשו כ-14 עבודות גמר ובמחזור השלישי כ- 20 עבודות. בנוסף, בבתי ספר נוספים בארץ הוקמו ורסיות שונות של מגמת ינשופים. כשהדגש הוא על למידה ותרגול מיומנויות המאה ה-21.

בגרות בהגשמת חלומות

עוד מגמה פורצת דרך היא מגמת לב”ה – למידה באמצעות התמחות. להלן ציטוט מתוך ידיעה שפרסם תיכון אורט גאולה שפתח את המגמה: “בדרך כלל לימודי תיכון ותשוקה אלו לא מילים שבאות ביחד. תיכון אורט גאולה החליט לחבר ביניהן באמצעות גישה חינוכית המאפשרת לכל תלמיד/ה להתמחות במה שהיא או הוא אוהב/ת. התיכון פתח מגמה ייחודית לבגרות בשם “לבה” = למידה באמצעות התמחות. זו מגמה שבה תלמידיה רוכשים ידע בכל תחום אליו ליבם נוטה (כגון גלישת גלים, בישול, טיפול בסוסים). המגמה מתבססת על למידה מחוץ לבית הספר, באמצעות מנחים חיצוניים מהתחום המבוקש והתמחות מעשית”.

התגובה הראשונית היא “וואוו, איזה כיף”, אך הלמידה במגמה דורשת מכל תלמיד לעבור תהליך אישי על מנת לזהות את תחומי העניין בהם ירצה להתפתח ולאחר מכן להתמודד עם הלמידה הייחודית ועם הקשיים והאתגרים שבדרך. כיום שכבת תלמידי י”א הם הבוגרים ביותר במגמה, והם מסיימים בימים אלה 5 מתוך 10 יחידות הלימוד המיוחדות. שנה הבאה הם יצטרכו לעשות עבודה מעמיקה יותר להשלמת 5 היחידות הנוספות.

חלוצי הערכה

בשנים האחרונות החלה תכנית של משרד החינוך שנקראת ‘חלוצי הערכה’ אשר מאפשרת להמיר את בחינת הבגרות בהיסטוריה במספר אירועי הערכה חלופית פנימית. ציון הבגרות הסופי של כל תלמיד הוא הציון המסכם של אירועי ההערכה החליפית.

ליבת התכנית היא הוראה חדשנית בכיתה, המקרבת את התלמיד לתחום הדעת ויוצרת למידה מעורבת ומשמעותית ללומד ולמלמד. תכנית הלימודים מבוססת על תכנית הלימודים המחייבת בהיסטוריה ואופני ההערכה צריכים להיות מגוונים (בחינות, פרויקטים ועוד). לתפיסתי, תכנית זו מרגשת במיוחד כיוון שהיא צמחה במשרד החינוך ונבדקת ב’שטח’. כך שלאחר הרצת פיילוט בבתי ספר שונים, הסקת מסקנות ויצירת תהליך הלמידה המתאים, היא תוכל להתרחב לעוד בתי ספר ולעוד מקצועות לימוד לבגרות.

הלכה למעשה

חשוב לציין שתיכונים רבים מציעים היום עוד ועוד מגמות עדכניות כגון: סייבר, רפואה, חינוך גופני, דיפלומטיה, ביוטכנולוגיה ועוד. זו מגמה ברוכה, שכן היא מאפשרת למידה מעשית לצד הלמידה התיאורטית. לדוגמא, לימודי רפואה הם היבט מעשי של לימודי הביולוגיה. יחד עם זאת, ברוב המוחלט של המקרים, ההיבט המעשי הינו חלק קטן מהלמידה, וציון הבגרות בתחום מתבסס בעיקר על למידה תיאורטית. הלמידה בינשופים, לב”ה וחלוצי הערכה שונות מהותית בתפיסה שלהם על למידה לבגרות ובאופן בו נעשית ההערכה לציון הבגרות.

לסיכום, כל התוכניות שלעיל דורשות מהמורים עצמם לפתח מיומנויות שונות מאלו שהורגלו בהם עד היום. בפסיכולוגיה משתמשים במושג תהליכים מקבילים: אותו תהליך למידה שאנו רוצים עבור התלמידים הוא גם תהליך הלמידה שנדרש מהמורים בתוכניות אלו – יוזמה, יצירתיות, חדשנות וחשיבה ביקורתית. אלו תכניות פורצות דרך והצלחה שלהן תוביל לפתיחת מגמות נוספות המשלבות למידה מעשית, למידה של מיומנויות המאה ה- 21 וציוני בגרות אשר אינם מושתתים רק על בחינות.

יחד נוביל לשינוי.

הכותבת היא יועצת ארגונית ומנחת קבוצות, עובדת עם בתי ספר על בניית קהילה בית-ספרית, בעלת הבלוג ‘מורים והורים מובילים שינוי’ 

עמותת “שיעור לחיים” לקחה על עצמה להעניק לילדים שלנו כלים שימושיים לעתיד

ציפי הרפנס הצליחה להפוך בית ספר כושל לסיפור הצלחה. איך היא עשתה את זה?

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.