fbpx

נער בן 15: “הלמידה המקוונת יכולה להיות הדבר הכי טוב שקרה למערכת החינוך”

אחרי שהורים ומורים דנו ביניהם האם הלמידה המקוונת יעילה או לא, הגיע הזמן שנשמע את מה שלתלמידים יש להגיד בנושא. יותם מוהל, תלמיד כיתה י’, בחר לשתף אותנו

במשך מאות שנים הלימודים בבתי הספר התנהלו כרגיל, לטוב ולרע. התלמידים יושבו מול מורה, אחרי שככל הנראה הם כנראה ישנו בערך שבע שעות. והמורה הסביר להם את החומר, אחרי שככל הנראה ישן פחות. אבל עכשיו, לאור המשבר, ישנה דרך חדשה ללמידה: הלמידה המקוונת.

כולנו כבר שמענו על הנושא רבות, וכדי לדבר עליו לא רק בצורה אובייקטיבית, פתחתי טופס חדש ב”גוגל פורמס” ובו שאלתי תלמידים מכל הארץ לדעתם – איך הלמידה מתבצעת, מה דעותיהם עליה, ואם הם בעד או בנגד. דבר שהפתיע אותי במיוחד היה החלוקה השווה של הדעות: 53 אחוזים היו נגד הלמידה המקוונת, ו-47 אחוזים בעד. החסרונות שעלו היו ברורים: בעיות בהתחברות, קושי בריכוז, חוסר למידה של חומר חדש והכי גרוע – ישיבה מול מסך מעל 5 שעות ביום רק לצורך הלימודים, כי הרי כשנמצאים בבית כל היום, מתווספות שעות רבות מול המחשב, טלוויזיה ועוד. בקיצור, האופטומטריסטים חוגגים.

זום על הזום

עבורי, הקושי הגדול הוא לשבת ולהקשיב שעה וחצי מול המחשב, כאשר המורה מדברת ויש מיליון ואחת הסחות דעת ברקע. הגעתי למצב שאני מאושר לעשות תרגילים בגיאומטריה (נוראי אני יודע). אך ככל שהזמן עובר, המורים לומדים והופכים את השיעורים ליותר אינטראקטיביים ומעניינים.

בעיה נוספת היא הפלטפורמה שעליה מתנהלת הלמידה המקוונת בישראל – בסקייפ? מייקרוסופט טימס? כל אפליקציה מוכרת אחרת של חברה גדולה שהיא בטוחה ונוחה? ממש ממש לא! מסיבה מסתורית, בישראל ובעוד מקומות בעולם משתמשים בזום (בחלקים שעוד לא אסרו את השימוש בה לגמרי – כן כן, יש כאלה). חוץ מהעובדה שזוהי תוכנה פשוטה ולא מאוד שימושית שעולה כסף, היא מאובטחת בערך כמו מנעול עם מפתח בתוכו. בקצרה, אפשר בעזרתה לפרוץ למצלמה שלכם, לגנוב לכם את הפרטים, ומי יודע עוד איזה פרצות אבטחה ישנן שעדיין לא התגלו. קיימות מספר תחלופות מאובטחות ונוחות יותר, שאפילו לא עולות כסף. אני אישית ממליץ על השימוש ב-Discord, שלא דורשת התקנה וחינמית לחלוטין.


הנה סרטון קצר שמסביר יותר לעומק את הבעיות בזום:

אבל עם כל הקשיים והתקלות, יש גם טוב בכל המצב: הלמידה המקוונת עוזרת לשמור על שגרה ומצמצמת את פער הלמידה. בשבילי זו הזדמנות טובה לשמור על קשר עם חברים וקצת לשכוח מכל המצב בחוץ. אני ממליץ גם לעשות פעילות גופנית לפני הלימודים, לי זה מאוד עוזר להקשיב, להיות במצב רוח טוב ובעיקר לא להירדם על הכיסא (בצורה מפתיעה, שיעורי ספורט מקוונים הם ברכה).

רוצים שינוי!

יתרון משמעותי נוסף בלמידה המקוונת, זה הדבר המבורך שהיא מביאה למערכת החינוך שלנו: שינוי. בפעם הראשונה זה מאות שנים, הלמידה מתקיימת בצורה שונה מהנורמה, ואני מקווה שזה לא יהיה השינוי היחיד (אלא הראשון) שישפר את הדרך שבה אנחנו לומדים. שסוף סוף תלמידים לא יצאו מבית ספר עם תעודת בגרות ותחושה שהם “שרדו”, אלא יצאו מוכנים לחיים, עם ידע וביטחון ותחושה שהם באמת למדו משהו.

קשה לי לראות עתיד שבו אנחנו חוזרים לשגרת הלימודים כפי שהייתה – המורה מלמדת והתלמידים מקיאים את החומר ושוכחים אותו. במקום ללמוד איך לשלם מיסים, להתראיין לעבודה ולהביע את עצמי – כישורים שבאמת יעזרו לי בחיים – אני לומד תחביר. אני לא יכול להסביר לכם איך לשלם משכנתא, אבל אני כן יכול לספר לכם שהריבוזום הוא תחנת הכוח של התא. חשוב לי לציין שהידע המועט שכן יש לי בנושאים אלו מגיע ממורים שבחרו להגדיל ראש ושילבו את הדברים הללו בחומר הלימוד שלהם. אני רוצה לשבח מאוד את המורים, אך עם זאת הידע הזה צריך להיות בסיסי במערכת החינוך ומועבר לכל התלמידים, לא רק לבודדים שזכו לקבל מורים מיוחדים. לכן השינוי כל כך חשוב.

הלמידה המקוונת היא נושא שנוי במחלוקת. יש בה הרבה דברים חיוביים שאני מאמין שיהיה אפשר לשמר ולשלב במערכת החינוך הקיימת. היא מביאה שינוי שבעקבותיו יבואו עוד שינויים ושיפורים למערכת שכל כך זקוקה לכך. ובתקווה אלו יהפכו את מערכת השינון בישראל להיות מערכת חינוך.

לימודים מקוונים: עוד מטלה שנופלת על כתפי ההורים

שעות המסך של הילדים הן לא הבעיה העיקרית

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

2 תגובות

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.