fbpx

5 דרכים לחיזוק הביטחון העצמי של ילדים עם דיסלקציה

אחד מכל חמישה ילדים מתמודד עם דיסלקציה ולקויות למידה בדרגות קושי שונות. למשפחה יש תפקיד קריטי בתמיכה בילדים אלו.  לפניכם 5 דרכים לחיזוק ביטחונם העצמי ויעזרו להם להתמודד עם הקשיים הלימודיים והרגשיים

המשפחה היא מקור של תמיכה, אהבה, עזרה ותחושת שייכות, וכאשר יש במשפחה ילדים עם דיסלקציה ולקויות למידה אחרות, תפקיד המשפחה כעוגן של חוסן והכלה מתעצם אף יותר.

ילדים אלה מתמודדים עם קשיים לימודיים שאם הם לא מטופלים בזמן עלולים לגרום גם לקשיים רגשיים וחברתיים, לפגיעה בביטחון העצמי שיכול להוביל לחרדה ואף לדיכאון. דיסלקציה היא לקות למידה נוירולוגית תורשתית ולכן לעיתים באותה משפחה יש סיכוי שליותר מילד אחד יהיו לקויות למידה, כך שהאתגר הופך להיות גדול יותר.

ההתמודדות של ילד שיש לו לקויות למידה היא יום יומית, היא מורגשת אמנם במיוחד בשעות הלימודים אבל היא מורגשת גם בבית. לדוגמה כאשר הילד מגיע הביתה מתוסכל מיום הלימודים והוא יודע שיצטרך להשקיע הרבה זמן להכנת שיעורי הבית, והתסכול הולך וגדל כשהוא מבין שבמקום ללכת לשחק עם חברים הוא יצטרך ללכת לשיעור עזר ולהמשיך את יום הלימודים גם אחרי הצוהריים. ההתמודדות היא גם מצד ההורים שנדרשים לשבת לידו ולעזור לו באופן אינטנסיבי בשיעורי הבית, מה שלפעמים בא על חשבון היחס לאחים ולאחיות האחרים ועל חשבון דברים הקשורים להתנהלות הבית.

כיצד המשפחה יכולה להקל על ההתמודדות של ילדים אלה?

למשפחה יש תפקיד קריטי בחיזוק הביטחון העצמי של הילד ובהגנה עליו שלא יפתח חרדות. לפניכם 5 דרכים לחיזוק הביטחון העצמי של הילדים שיעזרו להם להתמודד עם הקשיים הלימודיים והרגשיים:

  1. דברו על הלקויות. שתפו. כאשר יודעים שיש לילד דיסלקציה או לקות למידה אחרת, אין מה להסתיר, זאת לא בושה, מדובר על ילדים בעלי יכולות קוגניטיביות מפותחות שמודעים שיש להם  בעיה, לכן חשוב להיות איתם כנים ולא להסתיר זאת מפניהם. במיוחד כשיש פתרונות רבים שמאפשרים במרבית המקרים להתגבר על הלקות. דברו על הלקויות בתוך התא המשפחתי, באופן טבעי, תעריכו את ילדכם וכך יהיו לו כוחות להעריך את עצמו ולהשלים עם הלקויות והביטחון העצמי שלו יתחזק.
  2. הקשיבו למה שעובר עליהם. אחד הדברים המשמעותיים עבור ילדים הוא שירגישו שמבינים אותם. היו זמינים עבורם, שוחחו איתם, לא רק בזמן מצוקה, כדי שירגישו שיש להם אוזן קשבת ושהמשפחה דואגת להם ורוצה את הטוב ביותר עבורם. כמו כן מסגרו את הקשיים, שימו אותם בפרופורציות הנכונות כדי שיוכלו להתמודד איתם.
  3. רתמו את הצוותים החינוכיים. ודאו שיהיה שיתוף פעולה רציף ביניכם לבין הצוותים בבית הספר כדי שהתמיכה שניתנת תהיה אפקטיבית ביותר ולצורך מעקב אחר ההתקדמות.
  4. חזקו את החוזקות. במקרים רבים לילדים עם דיסלקציה, לדוגמה, יש מגוון של חוזקות ביניהן, יכולות יצירתיות יוצאות דופן בתחום הנגינה, האומנות והספורט, הבנה מפותחת הכוללת חשיבה תלת ממדית, יכולת פתרון בעיות וחשיבה מחוץ לקופסה. עודדו אותם לפתח את הכישרונות האלו, כך זה יחזק את הביטחון העצמי שלהם, יעצים אותם ויאפשר להם להתמודד גם עם הקשיים הלימודיים.
  5. עזרו במציאת האיזון. מצאו את האיזון המתאים בין לימודים לפעילויות הפנאי. מצד אחד אל תוותרו לילדים בכל הקשור להתמודדות עם הקושי הלימודי, ומצד שני, הלימודים העיוניים הם לא חזות הכול, גם דרך הכישורים היצירתיים הם  יוכלו להתפתח ולהגיע להישגים גבוהים.

המשפחה היא עוגן ומקור החוסן שלנו, שימו את הילד או הילדה במרכז והעריכו אותם, כך הוא יוכל להעריך את עצמם וליהנות מהחוזקות שלהם והכישרונות הטבעיים שלהם. בזכות התמיכה המשפחתית ילדים בעלי לקויות יכולים לחזק את הביטחון העצמי שהםו, להתגבר על הקשיים ולהצליח כמו כולם.

הכותבת היא פסיכולוגית קלינית מומחית, מנהלת מקצועית ומייסדת עמותת “קול קורא” למען ילדים עם דיסלקציה ולקויות למידה

עוד בנושא

commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.