fbpx

יד שניה – הנוער משתלט על החנויות

אם בעבר חנויות יד שניה היו נחלתם של בודדים, היום הורים כמונו וגם בני הנוער מגלים את יתרונותיהם והופכים לצרכנים מודעים בעלי אמירה אופנתית אישית

אחרי שנים רבות בהן התלוננו שהילדים שלנו מכורים למותגים, ומבלים כל רגע פנוי ומוציאים כל שקל פנוי ולא פנוי בקניון הקרוב, האם אפשר לדבר על שינוי מגמה?

טרנד אופנת היד שניה קיים אמנם שנים רבות אך אם בעבר היה מזוהה עם איזה שוליים הזויים, אינדבידואליסטים, או פאשניסטות אקסביציוניסטיות, נראה שהיום יותר ויותר בני נוער שותפים למגמה וחוגגים על הטרנד. לפעמים זה בא בעקבות אמא שמחבבת חנויות יד שניה, והרבה פעמים מתוך מודעות אקולוגית, העדפות אופנתיות ייחודיות ואפילו שיקולים כלכליים.

גם לרשת יש כמובן חלק משמעותי בשינוי הרגלי הצריכה. במקרה הזה אפשר לתת לה קרדיט ולהתפעל מהשפעתה החיובית, כי אין רע בלי טוב ואין טוב בלי רע. היד הקלה על ההדק של צעירים רבים בהזמנות של אופנה זולה מחו”ל ומהמזרח בפרט, חושפת את כולנו – מבוגרים ובני נוער כאחד – לנזקים האנושיים וסביבתיים של עולם האופנה. החל מניצול פושע של כוח עבודה זול (ילדים במקרים רבים), מחלה שגם מותגי יוקרה נגועים בה, דרך כמויות הזבל האינסופיות שתעשיית הטקסטיל מייצרת עוד לפני שיש בגד ועד לכמויות העצומות של בגדים שמוצאים את דרכם לפח. הרשת מאפשרת לבני הנוער לגלות את הנתונים – כולנו צורכים הרבה יותר ממה שאנחנו צריכים, היא מאפשרת להם למצוא אתרי מכירות של יד שניה העולים ופורחים ולהתרשם ממקורות השראה שיש בשפע באינסטגרם.  

מה טוב ביד שניה?

שוחחתי עם כמה בני נוער שאוהבים וצורכים יד שניה ושמעתי מהם על המשיכה לטרנד.

שמי נעמה אהרוני, בת 15 ואני גרה בקדימה צורן.
אני קונה יד שניה כבר בערך שנתיים, מכמה סיבות: הראשונה היא בעיקר בגלל שאני מרגישה שיש יותר היצע של בגדים בסגנון לבוש שלי שהם יד שניה. בנוסף ללבוש בגדים שיש להם כבר סיפור, נותן לי יותר משמעות לבגד.
סיבה נוספת היא שיש כבר מספיק בגדים בעולם, ואין צורך לקנות עוד בגדים חדשים בכמויות, אפשר להשתמש באלה שכבר קיימים.
אני קונה גם יד שניה וגם בגדים ממותגים אבל מנסה לקנות רק מה שאני באמת צריכה וגם בגדים באיכות גבוהה שיחזיקו הרבה זמן.
אני מעלה תמונות לרשתות עם בגדי יד שניה. מלא פעמים שואלים אותי ׳איפה קנית?׳ ואז אני יכולה להגיד שזה יד שניה, בידיעה שרק לי יש בגד כזה.
המסר שלי: תהיו פתוחים לדברים חדשים ואל תפסלו ישר בגלל שככה התרגלתם לחשוב. תנסו, תראו ותבדקו מה מתאים לכם.

יד שניה – הנוער משתלט על החנויות

נעמה בבגד  יד שניה

וינטאג’ זה אופנתי

שמי ענבל נחשון, בת 17, מגדרה.
אני קונה מאז שהייתי ילדה. גם אמא שלי קונה יש שניה. מבחינתי זה מתקשר לאופנה ועיצוב, ויש לזה גם ערך סביבתי של קיימות. יש מספיק בגדים בעולם במצב שבו אנחנו לא צריכים לקנות יותר.
אני משלבת לפעמים עם מותגים או קונה לפעמים בגדי יד שניה יותר יקרים.
אני אוהבת לדעת שהבגד הוא לא חדש ושיש לו עבר, כי לכל בגד יש סיפור.
לדעתי העניין של יד שניה תלוי אוכלוסיות ותרבות. אני למשל מתחברת עם ת״א. יש שם הרבה חנויות יד שניה טובות. גם חברות שלי קונות ומעלות לרשת, וינטאג’ נחשב אופנתי.

יד שניה – הנוער משתלט על החנויות

ענבל בבגד יד שניה

איכות עדיפה על כמות

שמי מרום זיו, בן 19 וחצי מצורן
אני קונה בחנויות יד שניה כבר כמה שנים. לקניות יד שניה יש כמה סיבות עיקריות. נתחיל מהעיקרון הכספי: קניות יד שנייה חסכוניות יותר מקניות בחנויות ובעיקר ממותגים. על פי הבלוג Sellfy מחיר ממוצע של חולצה בארה”ב הוא 30-10$ לחולצה פשוטה ו-200-50$ לחולצה של מותג. כנגד המחירים הללו, חנות יד השניה Goodwill  למשל, מציעה 4.79$ לחולצה!
בנוסף לעלות, קיים גם הנושא האקולוגי: באתר Bloomberg נכתב כי בארה”ב נזרקים כ-11.3 טון של טקסטיל בשנה, שזה 2,150 פריטים בכל שנייה!
מחזור הבגדים בחנויות יד שניה יגרום לפחות פסולת להיזרק, וכך להזרים בחזרה בגדים שלא בשימוש לחיי היומיום. וכמובן הפתגם הידוע מוכיח את עצמו – “זבל של אדם אחד הוא אוצר של אדם אחר”. אבל לדעתי הסיבה העיקרית לקניית בגדים מיד שנייה היא איכות הביגוד: שלל חברות ויצרניות ביגוד הסכימו שאיכות הבגדים בירידה משמעותית במהלך 80 השנים האחרונות. אז קניית ביגוד ישן, איכותי ותיקונו לפי הצורך עדיפה על פני קניה של 10 חולצות שייהרסו במהרה.
אני לא קונה יותר מותגים, ומעדיף לקנות יד שנייה כמה שיותר. אני מעלה תמונות עם בגדים לאינסטגרם. והתגובות אינן שונות כאשר אני לובש בגדים שהם יד שניה לעומת בגדים חדשים “יד ראשונה”.
המסר שלי לבני נוער הוא שתמיד צריך לחשוב מה העדיפות שלנו, האם כדאי לבזבז סכומי עתק על מותגים שיישארו לטווח הקצר וגם מזהמים את כדור הארץ, או שעדיף ללכת לבקר בחנויות יד שניה ולראות מה יש להן להציע.
הערה חשובה: אני אישית מבקר בחנויות יד שניה וקונה שם כמה שאפשר ומציע לחברי לחפש שם מציאות, אבל: לגברים ובעיקר במידות כמו שלי, קשה למצוא בגדים בחנויות יד שניה. רובן מציעות אופנת נשים או מידות מסוימות לגברים. בכלל בעולם האופנה המגוון לגברים אינו רחב לעומת המגוון לנשים, אבל זה בהחלט במגמת שיפור.

יד שניה – הנוער משתלט על החנויות

מרום בחולצת יד שניה

יד שניה שולטטטת

ממחזרים וממחזרות, מתלבשים ומתלבשות – קחו לתשומת לבכם, מה שאתם מוציאים מהארון יכול למצוא חן בעיני משהו אחר, אופנת יד שניה מאפשרת לכם להיות ייחודיים, לחסוך כסף וגם לתמוך בכדור הארץ. וכמובן, כמו שמרום הציע -אל תזניחו את אופנת הגברים, גם להם מגיע.

הכותבת היא מנכ”לית פורטל “עשר פלוס” ומומחית למחקר תרבות הילד והנוער.

עוד בנושא

commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.