fbpx

נכשלת בטסט? לא סוף העולם

בני נוער רבים נמנעים מלימודי נהיגה ואחרים נכנסים ללופ של כישלונות בטסט, מה שמערער את הביטחון שלהם. שינוי הסיפור הוא המפתח להתמודדות עם קשיים בלימודי נהיגה או בטסט עצמו. סעו לשלום, המפתחות בפנים

עברתי!!! אין כמו הודעת וואטסאפ מלאה באימוג’ים מאושרים ומודים למלא אותי בסיפוק על עוד סיפור של נערה שהסתבכה בלופ של טסטים, פנתה לעזרה והנה היא עברה! אפרת פנתה אליי לשיחה יום לפני הטסט השמיני. היא כבר היתה על סף ייאוש וכבר התחילה לספר איך היא תפספס את מסיבת יום ההולדת של החברה כי תהיה מבואסת מעוד כישלון בטסט. “אני נוהגת טוב” היא אמרה, “אבל תמיד נכשלת”.

הלחץ נובע מהסיטואציה

מטופלים רבים פונים אלי אחרי הטסט הרביעי או החמישי כי הם מרגישים שלמרות שהם יודעים לנהוג, הם לא מצליחים לעבור את הטסט ונכנסים לסחרור של אי הצלחה. ההוצאה הכספית הכבדה והלחץ החברתי יחד עם התחרות מול החברים, מוסיפים הרבה מתח ותסכול כשהרבה פעמים הנהיגה היא לא הקושי אלא הסיטואציה המלחיצה של הטסט.

השלב הבא בעצמאות

לא כולם ממהרים ללימודי נהיגה כשהגיל מאפשר להם להוציא רישיון. הרבה תלמידים תופסים את מיומנות הנהיגה כמלחיצה ומלאת אחריות ומעדיפים לדחות את הוצאת הרישיון. לפעמים הורים פונים אלי בשאלה איך ניתן לשכנע את הנער או הנערה להתחיל ללמוד נהיגה.

הטיפ שלי להורים היא להסביר לנוער שנהיגה זה השלב הבא בלימודי ניידות, וכמו שבגיל שנה עזרנו להם ללמוד ללכת ואחר כך לרכוב על אופניים, השלב הבא בדרך לעצמאות וניידות הגיע עכשיו – לימודי נהיגה ברכב. הרבה פעמים אני מציעה ללמוד לפחות שני שיעורים ואם זה עדיין מלחיץ, לעצור. מטופלים רבים מופתעים לגלות עד כמה הנהיגה היא משימה לא מורכבת מבחינה טכנית, והחששות יורדים באופן טבעי.

לתרגל עוד ועוד

עוד לפני הנהיגה עצמה, מסתבר כי תלמידים רבים מתקשים במבחני התאוריה. במקרים רבים עצם ההגעה למבחן עם תעודת הזהות והמסמכים מוסיפה סטרס ומקשה על ההיבחנות. הישיבה לבד מול מחשב במקום זר יכולה גם היא להקשות ומאחר ומספר הטעויות המותר מאוד נמוך והמבחן בנוי באופן מכשיל, לא כל כך קשה להיכשל במבחן התיאוריה. העצה שלי היא לתרגל המון שאלות. היום יש הרבה אפליקציות למידה לתיאוריה שמאפשרות תרגול ראשון חינם. אני מציעה לנסות כמה שיותר תרגולים חינמיים. ההגעה למבחן בידיעה שהתכוננת היא מפתח חשוב בהפחתת לחץ והתמודדות עם המבחן בהצלחה. שוקולד ומים תמיד עוזרים בכל מבחן. בנוסף, חשוב לדעת גם שהיום ניתן לבקש מבחני תאוריה מותאמים ומונגשים במקרים של לקויות וצרכים מיוחדים.

הטסט הגרוע שלי

סיפור ” הטסט הגרוע” של אפרת היה בטסט השני. הטסטר ניווט אותה לכביש מהיר שלא הכירה והיא התבקשה בפרק זמן קצר להשתלב בתנועה ולעבור מהר לנתיב השמאלי כדי לבצע פרסה. הסיטואציה מאוד הלחיצה אותה והיא היססה הרבה עד שלבסוף הטסטר נגע בהגה וגם נזף בה על ההתנהלות שלה וקבלת ההחלטות האיטית שלה. היה מאוד בולט להיווכח שהנזיפה השפיעה מאוד על הביטחון העצמי של אפרת וגרם לה להאמין שלמרות שהיא מרגישה שהיא נוהגת טוב, יהיה לה מאוד קשה להתמודד בסיטואציה המלחיצה של מבחן טסט עם טסטר קשוח ולא נעים. בשיחה ניסינו “לפרק” את סיפור הטסט הגרוע מהמתח והתסכול שהוא מייצר אצל אפרת, להקליל ואפילו להכניס קצת הומור לסיפור כדי לייצר סיפור חדש ו”נורמלי” על יום גרוע וטסט לא מוצלח שקורה לרבים מהתלמידים בטסטים. אחרי הכל, למי מאיתנו אין סיפור על הטסט הגרוע עם הברקס  הפתאומי של הטסטר או המשאית שפתאום לא ראינו. חיוך, הומור ותזכורת שגם כישלון בטסט הוא “חלק מהעסק” מכניסים הרבה אויר ומורידים לחץ.

רישיון נהיגה הוא כלי חשוב בדרך לעצמאות של הנוער הבוגר, ההצלחה בטסט יוצרת הרבה פעמים חוויה משמעותית של מסוגלות ויכולות. אני תמיד ממליצה לתלמידים בטסט לזכור שגם הטסטר הוא בן אדם, להיכנס עם חיוך לרכב, ואם מרגישים לחץ, אפשר להגיד לטסטר. הרבה פעמים הטסטר יחייך ויגיד מילה טובה וזה כבר יפחית את הלחץ. אז לנשום עמוק, לחייך והכי חשוב, לנהוג בזהירות. בהצלחה!

הכותבת היא עו”ס בעלת תואר שני בייעוץ חינוכי, מטפלת רגשית, מנחת קבוצות, מלווה משפחות ויחידים באתגרי החיים. לעמוד הפייסבוק

עוד בנושא

commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.