fbpx

טיקטוק – הדרך למטה?

למרות הפופולריות הרבה של טיקטוק, מסתמנת מגמה חדשה. יש ילדים שבוחרים להתנתק מהאפליקציה ומדברים על התמכרות, בזבוז זמן וניכור חברתי. הכירו כמה מהילדים האלו ומה אנחנו ההורים יכולים לעשות עד שהמגמה תגיע גם אלינו?

טיקטוק היא אפליקציה רווחת, הכי רווחת. הראשונה במספר ההורדות בכלל ובקרב צעירים בפרט. אך לאחרונה מסתבר כי בשטח, מזדחלת אט אט תופעה אחרת: יש ילדים שבשקט בשקט מתנתקים מטיקטוק, ומוחקים את האפליקציה. האם זו מגמה חדשה, כזאת שנמצאת בחיתוליה?

העולם המערבי מפנה עורף

זה לא סוד שבחודשים האחרונים קורה משהו בעולם כשמדינות שונות מביעות אי שביעות רצון מטיקטוק. ארה”ב הכריזה על טיקטוק כעל אפליקציה “בעייתית”. מדינות רבות, ביניהן  קנדה, בריטניה, בלגיה, ומוסדות רשמיים של האיחוד האירופי ועוד, החרימו את האפליקציה במכשירים ממשלתיים. הסיבה העיקרית לכך, עפ”י פרסומים שונים, היא כי מאחורי הרשת החברתית עומדת חברת ענק סינית העונה לשם “בייטדאנס”, ומדינות המערב מצביעות על חשש לקשר ההדוק שלה עם הממשל הסיני. כמו כן, בארה”ב טוענים כי התכנים העולים באפליקציה אינם מתאימים לערכים אמריקאים, והכוונה היא בעיקר לסרטונים בנושא התאבדויות.

אם כל זה לא מספיק הרי שבמדינת מונטנה הוצע לאחרונה חוק האוסר על השימוש בטיקטוק בשל הפרת עניין הפרטיות. אם חוק זה ימומש הרי שכבר מתחילת השנה הקרובה אסור יהיה לכלל אזרחי מונטנה להשתמש בטיקטוק.

הצעירים מובילי המגמה

ומה קורה כיום בישראל? האם מדובר במגמה שתגיע גם אלינו?

בינתיים נראה כי טיקטוק ממשיכה לצבור פה תאוצה, הנתונים מראים כי מספר ההורדות גדול, וכי כיום נמצאים בה לא רק צעירים אלא גם פוליטיקאים, אנשי עסקים, ואחרים. יחד עם זאת, בני נוער לא מעטים, שהם כידוע הראשונים להוביל מגמה, מחליטים להתנתק מהאפליקציה, ולמחוק אותה. למה בעצם, ואיך נראה היום שאחרי?

לוטם כהן בת 17 וחצי ממדרשת בן גוריון (ליד שדה בוקר), לומדת בתיכון לחינוך סביבתי ואוהבת לטייל.

כמה זמן היית בטיקטוק, ומה אהבת שם?

מ-2017  עד 2022. אהבתי את האפשרות להתעדכן בהכל. אם קרה משהו תוך כמה דקות כבר יכולתי לדעת בזכות הטיקטוק. זה מאוד ממכר. 

אז למה מחקת?

היו פעמים שאמרתי שאני אכנס לטיקטוק לחמש דקות ופתאום עברה שעה ולא שמתי לב. אלה סרטונים של 15 שניות שפתאום מצטברים. הסרטונים שם יכולים להיות סתם סרטוני ריקוד או סרטונים מצחיקים ושנונים. 

מצאתי את עצמי גולשת הרבה זמן באפליקציה. יכולתי לשבת ככה שעות על גבי שעות, ולהגיע ל 7-8 שעות ביום בטיקטוק. זה די ביזבז לי את היום והעדפתי להיות בטיקטוק על חשבון דברים אחרים – לא קראתי הרבה ספרים וכיום אין סיכוי שאני מתחילה את השבוע בלי ספר.

בנוסף, בכיתה יא’ יש הרבה עומס. הייתה לי בדיוק בגרות בלשון והרגשתי שאני יכולה לבזבז הרבה זמן בטיקטוק וזה מגיע על חשבון חברים וחשבון הלימודים. גם להורים שלי היה קשה שאני כל הזמן בטיקטוק ומבזבזת את הזמן. 

בנוסף, בגלל האפליקציה תמיד היה לי את הצורך לתעד את עצמי. אם זה לצלם את עצמי מכינה שעורי בית או אפילו אופה עוגה. 

מה קורה מאז?

אחרי שמחקתי את הטיקטוק ירד לי משמעותית ״זמן המסך״. לפני כן לא הייתי יוצאת מהבית בלי הטלפון וכאשר הייתי עם חברים הייתי יושבת איתם ורואה סרטונים. היום אני משאירה לפעמיים את הטלפון בבית.  

איך את מתעדכנת במה שקורה?

אני מתעדכנת בעזרת האינסטגרם והוואטאפ. 

יש לך מסר?

אין לי כל-כך מסר אבל יש לי המלצה קטנה. חבל לבזבז את היום בצפייה בטלפון בסרטונים. תבלו עם חברים באופן פיזי ולא דרך מסכים.

טיקטוק – הדרך למטה?

נתנאל שבו, בן 17 מתל אביב

ממתי אתה בטיקטוק?

הכרתי את טיקטוק לפני 4 שנים ולצערי מהיום הראשון שאני באפליקציה לא הורדתי את העיניים כמעט מהמסך.

לפני חודש קיבלתי על עצמי החלטה מאוד קשה וכואבת,  שאני מוחק את האפליקציה בגלל שהייתי בה רוב היום והרגשתי שזה מבזבז לי את הזמן האישי שלי, יש בטיקטוק דברים לא מותאמים, יש אלימות מלילית ופיזית, יש טרנדים של אוכל ומתוקים שזה מטריף את הילדים  כמו הקראנץ’ קורנפלקס, קראנץ’ פיסטוק והרולאפס שאתם בטח מכירים, שהטריפו מדינה שלמה וזה מחרפן את המוח.

מחקתי את הטיקטוק היקר שלי, ועד לפני שבוע היה לי קשה ורציתי לחזור כי התמכרתי,  אבל לא נתתי לזה לקרות. יש לי כוח רצון. לדעת צריך להגביל את הכניסה לטיקטוק מגיל 18, ולקחת כסף .

מה אהבת שם?

אהבתי לראות כמעט את כל הסירטונים, אם זה פוליטיקאים מדברים או מתכונים של אוכל ואהבתי לראות את הסרטונים של החברים שלי שעקבתי אחריהם ועוד המון סרטונים.

מה השתנה עכשיו?

מאז שמחקתי את הטיקטוק אני מתמקד יותר בפעילות החברתית שלי ומשקיע יותר בלימודים, והיום אני באינסטנגרם, בטוויטר והפייסבוק, אליהם אני לא נכנס המון, רק כשאני רוצה לעלות פוסט/ דעה אישית.

יש לך מסר להעביר?

המסר שלי אליכם נערים וילדים יקרים, תמחקו את האפליקציה כמה שיותר מהר כי אתם עוד תצטערו. אני בא לטובתכם – תקראו ספר, תבלו  עם חברים תמיד יש מה לעשות במקום להיות בטיקטוק.

טיקטוק – הדרך למטה?

צילום: הדר כהן

צור חיימוב, בן 14 משערי תקווה

ממתי אתה בטיקטוק?

היה לי טיקטוק כמעט שנתיים. אני צלם, אז הייתי רואה סרטונים על צילום או סתם טרנדים שהיו. זה בזבז לי מלא זמן. היה מקרה שהייתי בטיקטוק בלילה, ופתאום הגיע 7 בבוקר ולא שמתי לב. הייתי בממוצע 4-5 שעות ביום בטיקטוק ומאז שמחקתי זמן המסך שלי ירד ל-3 שעות ביום.

ומה קורה היום?

היום אני באינסטגרם בעיקר בשביל פרסום ושיווק של העסק שלי. ואני מתעדכן קצת בוואטסאפ, וקצת באינסטגרם ובפייסבוק.

יש לך מסר לאחרים?

בטיקטוק יש דברים טובים אבל יש יותר דברים רעים. זה שואב מלא זמן מהיום וגורם להיות עצבני בזמן שאתה לא במסך, זה גורם להתמכרות. וגם לצפייה בתכנים פחות טובים. אני ממליץ למחוק!

טיקטוק – הדרך למטה?

צילום: עמנואל מימון

מה אנחנו ההורים יכולים וצריכים לעשות?

הילדים האלו הם אולי חלומם הרטוב של כל הורה אבל מה עושים בינתיים, בדיוק עכשיו בחופש הגדול, אם הילדים שלכם יושבים במשך שעות על גבי שעות מול האפליקציה וממש לא מעוניינים למחוק אותה?

1. לשוחח עם הילדים על הנושא – תקשורת היא תמיד התחלה טובה.

2. להכיר את התכנים – בטיקטוק יש גם סרטונים משעשעים, קהילות בהם בני הנוער דווקא מוצאים מענה למצוקות שונות, ועוד. חשוב להכיר במיוחד את התכנים אליהם הילדים נחשפים.  להבין מה הם בדיוק עושים שם, האם הם לומדים משהו חדש או פשוט בוהים בסרטונים שונים?

3. להעלות סרטון עם הילדים – כדאי לזכור כי בסופו של דבר המסכים הם חלק משמעותי בחיי היום יום של הילדים, ויש בהם גם הרבה דברים חיוביים. אפשר להציע לילד לעשות יחד סרטון משעשע או לצלם סלפי יצירתי במקום מיוחד.

.4. להוריד אפליקציית הורים – לטיקטוק יש אפליקציה המיועדת להורים דרכה ניתן לסנן תכנים, ולהגביל שעות שימוש.

5. גבולות ודוגמה אישית – כדאי לבדוק כמה שעות, אנחנו וגם הילדים, נמצאים מול המסכים, ולערוך איתם הסכם.

6. לשמור על איזון משפחתי ואישי – זהו הזמן לתכנן את החופשה, להכין סדר יום הכולל גם מפגש עם חברים, פעילות גופנית וכן פעילויות שחלקן מחוץ למסכים.

הכותבת היא מומחית למחקר תרבות הילד והנוער, ומנכלית פורטל “עשר פלוס”. בקרוב ייצא לאור הספר של נירית שבו טורים אישיים, ניסויים משפחתיים, ועוד.

.

עוד בנושא

commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.