fbpx

המדריך לגידול ילד עצמאי

מה מכין את הילדים שלנו לחייהם הבוגרים? מה הם החומרים מהם מגדלים ילדים לצמוח להיות אנשים העומדים ברשות עצמם, מתמודדים עם כל מה שהחיים עומדים להביא לפתחם?

ביומיום, אל מול מתבגר הודף, מרחיק ומתחצף, הורים מתקשים לחשוב על המטרות שלהם.

במפגש ביננו, אני מבקשת מהם לעצור לרגע ושואלת מהי המטרה שלהם בתפקיד אותו הם ממלאים כהורים. לאן הם מכוונים, מהו היעד שלהם? והם משיבים לי – “שיהיה מאושר”. אני לא נשארת כאן, ממשיכה ושואלת מה זה “מאושר”? והם אומרים לי – “שיאמין בעצמו, שיעמוד בזכות עצמו, שיסמוך על עצמו.”

מהו התפקיד ההורי?

וכך, אני ממשיכה ויורדת עימם לרובד נוסף ועוד אחד, מעמיקה לשכבות שמתחת לפני השטח. אלו השכבות שנמצאות שם, שלא נוגעים בהן, הן כמו הלוחות הטקטוניים האלה שאחת למיליוני שנים זזים ומרעישים את פני כדור הארץ. אנחנו לא ערים אליהם וכאשר בוחנים עד כמה הם נוכחים בחיינו, אנו לא אחת מגלים כי הם רק שם ברקע, באופן ספרותי משהו.

העצירה הזו מאפשרת להורים להתחבר למה שחשוב להם, לדבר שאליו הם מכוונים בתפקיד שלהם. הבהירות אשר הורים מייצרים אל מול המטרות שלהם היא כעין פנס, המאיר את הכיוון אליו הולכים, המתווה דרך ומראה את השבילים בהם ירצו לצעוד.

חזרה ביומיום אל אותן המטרות עשויה לסייע להורים בברור העמדה שלהם כלפי כל עניין אשר המתבגרים מביאים לפיתחם. ועשויה להועיל להם בקבלת החלטה כיצד לפעול בכל מצב אליו נדרשים.

עקרונות העצמאות

בבואי לקפל את דברי לכדי אמירות מעשיות, אומר:

  1. לגדל ילד עצמאי זה אומר להיות מחוברים, לזכור ולהזכיר לעצמכם את המטרה שלכם.
  2. לחשוב האם ההתייחסות שלכם, התגובה שלכם, האמירה שלכם, תורמת ומקדמת את המטרה שלכם.
  3. אדם עצמאי הוא אדם שפוגש את עצמו במשעולי החיים בהצלחות שלו ובכשלונות שלו. למנוע מהילד שלכם לטעות, יימנע ממנו את הלמידה הנלווית לכך.
  4. לפתח עמידה עצמאית, לפתח יכולת לסמוך על עצמו, מצריך לעשות ולהתנסות בכל תחומי החיים על מנת לגלות את היכולות.
  5. על מנת שהמתבגר שלכם יוכל לפתח את העצמאות שלו, נחוצה לו הנפרדות מכם, ההתרחקות מהמוכר.

קודם שיוכיח שאפשר לסמוך עליו – טעות

הורים רבים מרגישים שעל מנת שיוכלו לאפשר לילד שלהם עצמאות, עליו ראשית להוכיח להם שאפשר לסמוך עליו. לראות שהוא אחראי כדי שיוכלו לפנות לו את המקום להתנסות. שוב ושוב, חוזרים ומוכיחים אותו על כך שנהג בחוסר אחריות, שאכזב אותם, וכל מה שהוא שומע זו ביקורת. העניין הוא שזו לא נוסחה אלא, מסע משותף של הורים וילדים וילד זקוק לראות בעיניים שלכם, ההורים, שאתם מאמינים בו וסומכים עליו.

כדאי להבין שזו דרך הממזגת בין שמירה וערנות שלכם הורים למתבגר שלכם, לבין פינוי ויצירת מרחב המאפשר לו את התנועה הנחוצה לו על מנת שיגלה את כוחותיו ואת מסוגלותו.

הורות היא מסע.

הכותבת היא מדריכת הורים מוסמכת מכון אדלר ומשרד החינוך מומחית בהדרכת הורים למתבגרים ובהדרכת הורים לילדים עם קשיי קשב וריכוז לאתר של יהודית אוליברלאינסטגרם של יהודית אוליבר.

עוד בנושא

commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.