fbpx

פחדים אצל ילדים בגיל ההתבגרות

ככל שאנו מתבגרים במהלך החיים, אנו מתמודדים עם אתגרים ומכשולים רבים שיכולים לגרום לנו לחוות פחדים וחרדות. גיל ההתבגרות הוא תקופה של צמיחה רגשית ופסיכולוגית אינטנסיבית, ושכיח שבני נוער ומתבגרים חווים פחדים וחרדות בתקופה זו. במאמר זה, נחקור את הנפוצים מבין החרדות שמאפיינות את המתבגרים, פחדים אצל ילדים בגיל ההתבגרות, וכיצד ניתן להקל עליהם בנושא.

פחדים אצל ילדים בגיל ההתבגרות

  • פחד מכשלון – גיל ההתבגרות הוא זמן של מעבר ושינויים משמעותיים, וזה יכול להיות מאתגר עבור בני נוער לנווט בשינויים הללו. אחד הפחדים הנפוצים ביותר שמתבגרים חווים הוא הפחד מכישלון. בני נוער רבים חשים לחץ עצום להצליח מבחינה לימודית וחברתית, מה שעלול להוביל לחרדה וללחץ. הפחד מכישלון יכול להיות מכריע במיוחד עבור בני נוער בעלי הישגים גבוהים או כאלו שמגיעים ממשפחות ששמות דגש רב על הצלחה בלימודים.
  • פחד מדחייה – פחד נפוץ נוסף שמתבגרים חווים הוא נכנס תחת הכותרת פחדים חברתיים. מדובר בפחד ספציפי מפני דחייה. כאשר בני נוער מתחילים לגבש את הזהות שלהם ולנווט מערכות יחסים חברתיות, הם יכולים להיות מודעים היטב לפוטנציאל הדחייה וההדרה החברתית. פחד זה יכול להתבטא במגוון דרכים, כגון חרדה מפני דיבור בפני קהל או חוסר רצון להצטרף לקבוצות חברתיות או מועדונים.
  • פחד קהל – פחדים אצל מתבגרים יכולים ללבוש צורות שונות. פחד חברתי נוסף שבני נוער רבים חווים הוא הפחד מפני דיבור בפני קהל. פחד זה יכול להיות מאתגר במיוחד עבור בני נוער אשר נדרשים לשאת מצגות או נאומים מול בני גילם. הפחד מפני דיבור בפני קהל עלול להוביל לתחושות חרדה עזות ופאניקה, שעלולות להחליש את בני הנוער.
  • פחד מחוסר וודאות – כאשר מתבגרים עוברים את גיל ההתבגרות ומתחילים להתקרב לבגרות, הם יכולים לחוות מגוון של פחדים ואי ודאות לגבי עתידם. אחד הפחדים הנפוצים בקרב בני נוער הוא הפחד מהלא נודע. כאשר בני נוער מתמודדים עם החלטות לגבי השכלתם, הקריירה ומערכות היחסים העתידיות שלהם, הם עלולים להרגיש מוצפים מחוסר הוודאות וחוסר השליטה.
  • פחד משינוי – פחדים אצל מתבגרים עשויים לנבוע גם עקב הפחד משינוי. כאשר בני נוער מתחילים לעבור מגיל ההתבגרות אל שלבי הבגרות הצעירה, הם עשויים לחוש תחושת אובדן או צער על הילדות שהם משאירים מאחור. פחד זה משינוי יכול להיות חריף במיוחד עבור בני נוער הנאבקים במעברים או מי שחוו שינויים או שיבושים משמעותיים בחייהם.

כשעוסקים בחרדות או פחדים אצל ילדים בגיל ההתבגרות בישראל, אי אפשר להתעלם מפחדים וחרדות ייחודיים הקשורים למצב הביטחוני במדינה. בישראל יש מצב גיאופוליטי מורכב ולעיתים הפכפך, שעלול ליצור תחושת חרדה וחוסר ודאות מה שמוביל לפחדים אצל מתבגרים ובני נוער רבים. איום הטרור, סיפורי החדשות המסוקרים באמצעי המדיה השונים וחוסר היציבות הפוליטית יכולים כולם לתרום לתחושת אי-נחת ופחד בקרב הצעירים, שנחשפים לסיפורי הזוועות באופן תדיר ואינטנסיבי דרך אמצעי התקשורת השונים והרשתות החברתיות. 

בני נוער רבים עשויים לדאוג לביטחונם ולבטיחות משפחותיהם, מה שעלול להוביל לרמות מוגברות של מתח וחרדה. בנוסף, הסכסוך המתמשך יכול להשפיע גם על חיי היומיום של בני נוער, כגון הפרעות בלימודיהם ומגבלות על חופש התנועה שלהם. לחרדות מסוג זה ולפחדים אצל ילדים בגיל ההתבגרות בהקשר זה יכולה להיות השפעה משמעותית על בריאותם הנפשית ורווחתם של בני נוער, וחשוב להורים, למחנכים ולאנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש לספק תמיכה ומשאבים שיעזרו להם להתמודד עם אתגרים אלו.

זה המקום להדגיש, שהאופן שבו ההורים מתמודדים עם הלחץ והמתח סביב הנושא משפיעים גם הם על האופן שבו מתבגרים יקבלו את המידע ויגיבו לו. בהקשר זה חשוב לנהל דיאלוג עם ילדים מתבגרים, שיח פתוח, כנה ומרגיע עם המתבגרים, לתת להם לבטא את חששותיהם, להכיל אותם ולסייע להם להתמודד ולמוסס את הפחדים בדרכים יעילות.

חרדות בגיל ההתבגרות

  • חרדה חברתית – פחדים חברתיים נפוצים במיוחד בגיל ההתבגרות, שכן בני נוער לומדים כיצד לנווט בדינמיקה חברתית מורכבת וליצור רשתות חברתיות משלהם. אחד הפחדים החברתיים הנפוצים ביותר הוא חרדה חברתית, המאופיינת בחרדה או פחד עזים במצבים חברתיים. חרדות בגיל ההתבגרות, ובמיוחד חרדה חברתית יכולות להקשות על בני נוער להכיר חברים, להשתתף בפעילויות חברתיות ולדבר בכיתה, מה שעלול להוביל למגוון בעיות חברתיות אצל ילדים. אולם, יש מגון דרכים בהן ניתן לסייע ולתת טיפול בחרדה חברתית אצל מתבגרים. על כך נרחיב בהמשך.
  • הפרעת חרדה כללית – בנוסף לפחדים חברתיים, בני נוער ומבוגרים צעירים יכולים גם לחוות מגוון של חרדות. אחת החרדות הנפוצות שבני נוער חווים היא הפרעת חרדה כללית (GAD), המאופיינת בדאגה מתמשכת ומוגזמת לגבי מגוון בעיות יומיומיות. בני נוער עם חרדות בגיל ההתבגרות מסוג זה עשויים לדאוג מדברים כמו בית ספר, מערכות יחסים וכל מה שקשור לעתיד, גם כאשר אין איום או סכנה אמיתיים.
  • הפרעה אובססיבית-קומפולסיבית  – הפרעת חרדה נוספת הנפוצה בגיל ההתבגרות היא הפרעה אובססיבית-קומפולסיבית (OCD). OCD מאופיין במחשבות או אובססיות לא רצויות וחודרניות, שלעתים קרובות עוקבים אחריהן טקסים כפייתיים או התנהגויות שונות. בני נוער עם OCD עשויים להרגיש שהם צריכים לבצע התנהגויות או טקסים מסוימים על מנת למנוע נזק או להפחית את סף החרדה שהם חווים.
  • חרדת זהות – כאשר מתבגרים עוברים את גיל ההתבגרות אל שלב הבגרות הצעירה, הם יכולים לחוות מגוון של חרדות הקשורות לתחושת העצמי שלהם ולמקומם בעולם. אחת החרדות הנפוצות שבני נוער חווים היא חרדת זהות, המאופיינת בחוסר ודאות לגבי הזהות או תחושת העצמי של האדם. בני נוער עם חרדות בגיל ההתבגרות באשר לזהותם עשויים להרגיש לא בטוחים לגבי הערכים, האמונות והאינטרסים שלהם, ועשויים להיאבק לגבש תחושת זהות ברורה.
  • חרדה קיומית – חרדה נוספת שחווים בני נוער רבים היא חרדה קיומית, המאופיינת בתחושת אי נוחות או אי נוחות הקשורה לשאלות הגדולות של החיים.

איך ניתן לסייע לבני נוער להתמודד עם חרדות ופחדים שאופייניים לגיל ההתבגרות?

הורים, מחנכים ומטפלים יכולים להשתמש במספר אסטרטגיות כדי לעזור לבני נוער להתמודד ולנהל את הרגשות שלהם. הנה כמה עצות שכדאי ליישם:

  • אמתו את רגשותיהם – פחדים אצל מתבגרים הם דבר נורמלי ושכיח מאוד. חשוב ליידע בני נוער שהפחדים והחרדות שלהם נורמליים ומובנים. הקשיבו להם ללא שיפוט, והכירו ברגשותיהם. תנו להם לדעת שזה בסדר להרגיש פחד או חרדה, ושאתה שם כדי לתמוך בהם.
  • למדו אותם טכניקות הרפיה – תרגילי נשימה, מדיטציה וטכניקות מיינדפולנס יכולים כולם להיות יעילים בהפחתת חרדה ומתח. עודדו בני נוער לתרגל טכניקות אלו באופן קבוע, ושקול לתרגל אותן יחד כמשפחה.
  • עזרו להם לזהות טריגרים – עבדו עם המתבגרים שלכם כדי לזהות מה מעורר את הפחדים והחרדות שלהם, כגון מצבים או אירועים מסוימים. ברגע שהם יכולים לזהות את הטריגרים שלהם, הם יכולים להתחיל לפתח אסטרטגיות לניהולם.
  • עודדו הרגלים בריאים – אכילת תזונה מאוזנת, פעילות גופנית סדירה ושינה מספקת יכולים לעזור בהפחתת מתח וחרדה. עודדו בני נוער לתת עדיפות לבריאותם ולרווחתם הגופנית.
  • פנו לעזרה מקצועית – אם פחדיהם וחרדותיהם של מתבגרים מפריעים להם בחיי היום יום או גורמים להם למצוקה משמעותית, ייתכן שיועיל לפנות לעזרה מקצועית. איש מקצוע בתחום הפסיכותרפיה, הדמיון המודרך או ה- nlp יכול לספק אסטרטגיות ותמיכה כדי לעזור לבני נוער לנהל את רגשותיהם ולפתח כישורי התמודדות.
  • טיפוח סביבה תומכת – צרו סביבה בטוחה ותומכת לבני נוער בה יוכלו להביע את רגשותיהם ולשתף בחוויותיהם. עודדו תקשורת פתוחה, והודיעו להם שהם לא לבד במאבקיהם. עודדו אותם להתחבר עם חברים, קבוצות תמיכה או משאבים לבריאות הנפש במידת הצורך.

 

לסיכום, 

פחדים אצל ילדים בגיל ההתבגרות הם חוויה נפוצה בקרב בני נוער ומתבגרים. על ידי שימוש באסטרטגיות המפורטות לעיל, הורים, מחנכים ומטפלים יכולים לעזור לבני נוער לנהל את רגשותיהם ולפתח אסטרטגיות התמודדות בריאות. עם התמיכה והמשאבים הנכונים, בני נוער יכולים להתגבר על הפחדים והחרדות שלהם ולשגשג בתקופה קריטית זו של חייהם.

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.