fbpx

מעורבות הורים בבית הספר

מעורבות הורים בבית הספר יכולה להועיל הן לתלמידים והן לקהילת בית הספר. עם זאת, ישנם גבולות מסוימים שיש לכבד על מנת לשמור על סביבת למידה בריאה ופרודוקטיבית.

מעורבות הורים בבית הספר | איפה להציב את הגבול?

כיצד יכולה לבוא לידי ביטוי מעורבות הורים למתבגרים בבית הספר?

מעורבות הורים בבתי ספר יכולה ללבוש צורות רבות ויכולה להשתנות בהתאם לבית הספר, להורים ולקהילה. הנה כמה דרכים שבהן מעורבות הורים יכולה לבוא לידי ביטוי בבתי ספר:

  • התנדבות – הורים יכולים לנדב את זמנם וכישוריהם כדי לסייע בפעילויות ואירועים שונים בבית הספר, כגון טיולי שטח, גיוס כספים והצגות בית ספריות.
  • ועידות הורים-מורים – הורים יכולים להיפגש עם המורה של ילדם כדי לדון בהתקדמות ילדם ולקבל משוב על הביצועים וההתנהגות של ילדם בלימודים.
  • תקשורת – הורים יכולים להישאר מעודכנים לגבי אירועי בית הספר והתקדמות ילדיהם על ידי קריאת ניוזלטרים, מיילים והודעות אחרות מבית הספר.
  • תמיכה בתוכנית הלימודים – הורים יכולים לתמוך בלמידה של ילדם המתבגר על ידי מתן סביבה ביתית תומכת ועל ידי עזרה בשיעורי בית ובפרויקטים אחרים בבית הספר.
  • הסברה – הורים יכולים לתמוך בצרכים ובאינטרסים של ילדם על ידי תקשורת עם מנהלי בית ספר, מורים וצוות אחר, ועל ידי השתתפות בישיבות ועד בית הספר ובאירועים אחרים הקשורים לבית הספר.
  • ממשל בית ספרי – הורים יכולים להשתתף בניהול בית הספר על ידי שירות במועצות בית ספר או במסגרת מנהיגות הורים.

באופן כללי, מעורבות הורים בבתי הספר חיונית ליצירת סביבת למידה חיובית ותומכת ולסיוע לתלמידים להגיע להצלחה בלימודים.

מהם היתרונות של מעורבות הורים בבית הספר?

למעורבות הורים בבית הספר יכולים להיות יתרונות רבים עבור כל מתבגר, כמו גם למשפחות התלמידים, הצוות החינוכי וקהילת בית הספר כולה. הנה כמה מהיתרונות של מעורבות הורים בבית הספר:

  • שיפור בהישגים לימודיים – מעורבות הורים בבית הספר קשורה להישגים לימודיים גבוהים יותר. כאשר הורים מעורבים בחינוך ילדיהם, הם יכולים לספק תמיכה ועידוד, לעזור בשיעורי הבית ולחזק את הלמידה בבית.
  • התנהגות ונוכחות טובים יותר – ילדים שהוריהם מעורבים בבית הספר נוטים יותר להפגין התנהגות חיובית ולהשתתף בבית הספר באופן קבוע. הסיבה לכך היא שהורים יכולים לחזק את החשיבות של נוכחות והתנהגות טובה בבית ולתרום, בין היתר, לפתרון בעיות חברתיות אצל ילדים מתבגרים. 
  • מוטיבציה ומעורבות מוגברת – כאשר הורים מעורבים בחינוך ילדיהם, התלמידים נוטים להיות בעלי מוטיבציה ומעורבים יותר בלמידה שלהם. הם עשויים להרגיש יותר נתמכים ומעודדים להצליח.
  • תקשורת ושיתוף פעולה משופרים – מעורבות הורים יכולה לשפר את התקשורת ושיתוף הפעולה בין משפחות ובתי ספר. זה יכול להוביל להבנה ואמון טובים יותר בין הורים למורים, מה שיכול לשפר את האקלים הכללי בבית הספר.
  • מעברים טובים יותר – כשהורים מעורבים בבית הספר, הם יכולים לעזור לילדיהם במעברים בין שלבים שונים בחינוך שלהם. זה יכול לכלול מעברים מבית הספר היסודי לחטיבת הביניים, מחטיבת הביניים לתיכון ומהתיכון לגיוס לצה”ל, לפיתוח קריירה או ללימודים אקדמיים.

באופן כללי, למעורבות ההורים בבית הספר יכולה להיות השפעה חיובית על הישגי התלמידים, התנהגותם, המוטיבציה והמעורבות, כמו גם שיפור התקשורת ושיתוף הפעולה בין משפחות ובתי ספר.

איפה עובר הגבול?

ישנם כמה קווים מנחים כלליים למעורבות הורים בבית הספר אשר בנוגע להם אנשי החינוך תמימי דעים:

  • יש לכבד את המדיניות והנהלים של בית הספר – על ההורים להכיר את המדיניות והנהלים של בית הספר ולפעול לפיהם. זה כולל שמירה על הכללים להורדה ואיסוף תלמידים, השתתפות בכנסים של הורים ומורים ותקשורת עם מורים ומנהלים.
  • הימנעו מהתערבות בהוראה בכיתה – הורים לא צריכים להפריע להוראה בכיתה. הם לא צריכים לנסות לכוון את המורה כיצד ללמד או מה ללמד. במקום זאת, עליהם לעבוד בשיתוף פעולה עם מורים כדי לתמוך בלמידה של ילדם.
  • כבדו את זמנם ועומס העבודה של הצוות החינוכי – למורים יש תחומי אחריות רבים מעבר להוראה, כולל תכנון שיעורים, מתן ציונים והשתתפות בפגישות. הורים צריכים לכבד את זמנם ועומס העבודה של המורים ולא להציב דרישות בלתי סבירות לזמנם.
  • לא לחרוג מגבולות – הורים לא צריכים לחרוג מגבולות על ידי פנייה להורים של תלמידים אחרים או ניסיון להשפיע על מדיניות בית הספר או החלטות מחוץ לערוצים המתאימים.
  • ודאו שהילדים ייקחו אחריות על הלמידה שלהם – הורים צריכים לעודד את ילדיהם לקחת אחריות על הלמידה שלהם ולהימנע מעשיית המטלות הלימודיות שלהם עבורם. זה כולל אי השלמת שיעורי בית או מטלות חברתיות, וכן לאפשר לילדיהם לעשות טעויות וללמוד מהן.

כפי שיש להציב גבולות למתבגרים, כך לעיתים יש להציב גבולות להורים. האופן שבו פועלת המערכת החינוכית לא תמיד תואמת את האג’נדה או הדרך שבה ההורים היו בוחרים, ומטרתה להיטיב עם כלל הילדים, ולא רק עם חלקם. מסיבה זו, גם הורים מעורבים צריכים לדעת היכן עובר הגבול, ובמידת הצורך, לקחת צעד אחורה, כדי לתת לאנשי החינוך לבצע את מלאכתם בצורה טובה, מיטיבה ושוויונית לכולם.

איך מציבים את הגבול?

  • לתקשר ולהגדיר בצורה ברורה את המדיניות והציפיות של בית הספר למעורבות ההורים. בתי ספר צריכים לתאר אילו סוגי פעילויות או אירועים הם מברכים על השתתפות הורים בהם ולספק הנחיות להתנהגות הולמת וגבולות התנהגות ברורים.
  • להציב גבולות התנהגות סביב התקשורת. אמנם חיוני לקיים קווי תקשורת פתוחים בין הורים למורים, אך חשוב לא פחות להציב גבולות על תדירות וסוג התקשורת. לדוגמה, הורים עשויים להתבקש לקבוע פגישות או ועידות עם מורים במקום לקפוץ ללא הודעה מוקדמת או ליצור קשר בשעות המקובלות.
  • לא לתת להורים לנהל במיקרו את הכיתה או להכתיב כיצד בית הספר פועל.
  • לעודד את ההורים להתמקד בהתקדמות ילדם. אמנם טבעי שההורים ישקיעו מאמצים בהצלחת ילדם בלימודים, אך חיוני להזכיר להם שההתמקדות העיקרית צריכה להיות בהתקדמות האישית של ילדם ולא להשוות אותה להתקדמותם של ילדים אחרים.
  • להכיר בכך שלא לכל ההורים יש את אותה רמת זמינות או עניין במעורבות בבית הספר. בתי ספר צריכים לספק מספר דרכים להורים להיות מעורבים, כגון התנדבות, השתתפות באירועים בית ספריים וכדומה. עם זאת, עליהם להכיר בכך שלא לכל ההורים יהיה זמן או רצון להשתתף.

באופן כללי, המפתח להצבת גבולות למעורבות ההורים בבית הספר הוא שמירה על איזון בין עידוד מעורבות וכיבוד הסמכות והמומחיות המקצועית של בית הספר. על ידי העברת ציפיות והנחיות ברורות, בתי ספר יכולים ליצור סביבה מסבירת פנים ותומכת למעורבות הורים תוך הבטחה

כמו כן, מעורבות הורים צריכה להיות ממוקדת בתמיכה בלמידה של הילדים ובעזרה ליצור קהילה בית ספרית חיובית ומכילה. הורים צריכים לתקשר עם מורים ומנהלים בצורה מכבדת ובשיתוף פעולה ולכבד את המדיניות והנהלים של בית הספר.

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.