fbpx

עד כמה אתם ידידותיים לסביבה?

עד כמה אתם ידידותיים לסביבה?

הטרנד הירוק משפיע על כולנו, אבל האם עצרתם רגע לחשוב עד כמה באמת יש לכם ולילדים שלכם מודעות סביבתית? דרור ינאי ערך עבורכם מבחן קצר בנושא אקולוגיה, כדי שתוכלו לאמוד את מצבכם ואולי גם ללמוד דבר או שניים שעשויים לתרום לעולם כולו. בלוג חדש


[fancy_box]

דרור ינאי:
כמה מילים על עצמי

עד כמה אתם ידידותיים לסביבה?

בנוסף להיותי פעיל בגרינפיס ישראל, אני מתנדב בארגון אנונימוס למען זכויות בעלי חיים ומתפקד ככתב, צלם ועורך בטלוויזיה החברתית. מאז שאני זוכר את עצמי הייתה לי זיקה לשימור הסביבה, בגיל 22 עשיתי שירות לאומי בארגון גרינפיס למען איכות הסביבה בישראל על תקן תחקירן סביבתי – שם חשפתי מחדלים ועזרתי בניסוח קמפיינים מרכזיים. הבעיות הסביבתיות בישראל שאליהן נחשפתי בעבודתי, דרבנו אותי עוד יותר להיאבק למען הסביבה ובני האדם החיים בה.  אני מאמין שאם כל אחד יתרום מזמנו למען סביבתו, אפילו חמש דקות ביום, המקום שבו אנו חיים עתיד לתגמל אותנו הרבה יותר – מכל הבחינות.

[/fancy_box]

1.מה נחשב “שמורת טבע” והאם מותר לעשות בה מנגל?
א. כל מקום בארץ ששייך לרשות הטבע והגנים; המנגל מותר באזורים מסוימים של השמורה.
ב. כל מקום בארץ ששייך לקרן הקיימת לישראל; המנגל מותר באזורים מסוימים של השמורה.
ג. מקום שבו מתקיימים בדו קיום צמחים וחיות מזנים שונים, והחוק שומר עליו מכל פגיעה – ובכלל זה הדלקת אש בשטח.

2.האם שובר גלים זה טוב או רע לחוף הים?
א. שובר הגלים מיטיב עם החוף, כי הוא מרגיע את המים הסוערים.
ב. שובר הגלים מכער את מראה הים ולכן הוא מיותר לחלוטין.
ג. הרעיון של שובר גלים הוא חיובי, אך במבחן המציאות נמצאו השלכות שליליות כמו טביעות ונסיגה של קו החוף.

3.אם זורקים קליפות של גרעינים על אדמה, האם זה נחשב זבל אורגני?
א. קליפות הגרעינים אינן מתכלות ולכן בהכרח מזיקות לסביבה.
ב. קליפות הגרעינים יכולות לשמש ליצירת קומפוסט, אבל לא כשהן נזרקות על מדרכת הטיילת.
ג. תלוי באילו גרעינים מדובר.

4. איזה חומר ידידותי לסביבה כחומר גלם להפקת חשמל – פחם או גז?
א. שניהם לא ידידותיים לסביבה, אך הגז מזהם פחות.
ב. הפחם ידידותי יותר, מכיוון שהוא נפלט אל מחוץ לאטמוספירה.
ג. הגז ידידותי לסביבה, אין בו כל נזק.

5.האם כל פלסטיק ניתן למיחזור?
א. סוגי הפלסטיק הניתנים למיחזור הם רק אלה שמקוטלגים במספרים: 1,2,4.
ב. ניתן למחזר רק פלסטיק שקוף.
ג. ניתן למחזר רק פלסטיק רך, כמו בקבוקי מים מינרליים.

6. מהו הגורם הסביבתי הכי מזהם בישראל?
א. כל אמצעי התחבורה, ובייחוד האוטובוסים.
ב. הגזים (פלוצים) של בעלי החיים, מכיוון שיש בהם מתאן ואמוניה.
ג. תחנות הכוח המבוססות על פחם.

7. האם דייג מציב דגים בסכנת הכחדה?
א. השיטה המסחרית, המכונה “דיג כוללני”, נחשבת לאי הומאנית ומסכנת בעלי חיים ימיים.
ב. גם דייג פשוט מציב דגים בסכנת הכחדה.
ג. יש הרבה דגים בים, לכן בדייג אין שום נזק לאקולוגיה הימית.

8. מה יותר בריא – מים מינרליים או מים מהברז?
א.  מי ברז בריאים יותר, מכיוון שבקבוקי הפלסטיק אינם היגייניים מספיק.
ב. מים מינירליים בריאים יותר, מכיוון שהצנרת של מי הברז מעבירה הרבה חיידקים.
ג. מי ברז בריאים לגופנו באותה מידה כמו מים מינרליים. מים זה מים.

איזה צבע אתה: לבן, ירוק בהיר או ירוק כהה?

אם ענית נכון על שלוש שאלות לכל היותר: איכשהו הטרנד הירוק פסח עליך. בין אם אתה שונא טרנדים מושבע, שונא צבע ירוק או פשוט קצת מנותק מהסביבה – הגיע הזמן שתתחבר! איכות הסביבה היא לא סתם עוד טרנד, אלא עניין מהותי שלא יתנדף מעצמו. רוצה לחיות בעולם טוב יותר? דואג לעתיד של ילדיך? תתחיל ללמוד את הנושא, לקרוא מאמרים ולחשוב ירוק. מהר מאוד תרגיש שהשינוי עושה טוב לא רק לעולם בחוץ אלא גם לך ולבבני משפחתך.

אם ענית נכון על 4-6 שאלות: איכות הסביבה אינה נושא זר עבורך, אתה מודע לחשיבות העניין ומשתדל להיות אדם טוב יותר – אבל עדיין יש הרבה שאתה יכול לעשות. השלב הבא הוא לנסות לתרום לסביבה, ולא רק לדעת מה מזיק לה. זה הזמן להתחיל למחזר (להפריד בין הפחים), ואולי אפילו להתנדב באזור מגוריך.

אם ענית נכון על 7-8 שאלות: אתה בדרך הנכונה, והסביבה מודה לך על כך. נשאר לך רק לוודא אם גם בני המשפחה שלך (הילדים / ההורים) צועדים באותה דרך.

רוצים לדעת עוד? התשובות המלאות ל-8 השאלות

1. ג. כאשר מכריזים על אזור כ”שמורת טבע” אותו אזור נשמר בחוק מכל פגיעה חיצונית שעלולה להיגרם. השמורה נועדה בשמה היא, לשמר את ה”סטטוס קוו” בין בעלי החיים, הצומח והאדם. בשמורה ישנם מינים וזנים מגוונים של צמחיה ובעלי חיים החיים בדו קיום מתמשך מאז ועד היום. כיום בישראל ישנם כ-480 שמורות טבע מוכרזות.

2. ג. שובר גלים נועד להרגיע את מזג הים, שלעתים קרובות סוער וגועש. אנו חיים במדינה עם קו חוף המכסה כשליש מגבולה הקרקעית ומצויים בה חופי הרחצה רבים וכן שוברי גלים. האמנם בתיאוריה כוונת שובר הגלים נכונה, אך הדבר גם גרם לטביעות רבות, זאת מכיוון שהשובר יוצר וואקום במים בין הזרם הנכנס ליוצא, דבר שגורם למערבולות וסחיפה. יש גם הטוענים כי שוברי גלים מפריעים לזרימת המים לחוף ולהתנהגותו הטבעית של הים.

3. ב. גרעינים נחשבים לזבל אורגני, מכיוון שאפשר לייצר מהם קומפוסט – תרכובת מעובדת של זבל אורגני. הקומפוסט משמש לדישון גינות ושטחים חקלאיים, לצורך הפריית האדמה ועידוד גידול מזון וצמחייה. מה שכן, אם אתם רואים אנשים אוכלים גרעינים על הספסל בטיילת וזורקים את הקליפות על המדרכה, אתם יכולים להעיר להם שהלכלוך שהם יוצרים רק מזיק לסביבה.
אגב קומפוסט, כל אחד יכול לייצר את התרכובת הזו בביתו ולדשן בעזרתה את גינתו או צמחים שונים בבית. זה פשוט וקל: לוקחים דלי וממלאים בו זבל אורגני שייצרתם. אחרי שהפח מתמלא, מוסיפים לו כחצי ליטר מים ומתחילים לערבב. משאירים את הפח עם התרכובת למשך שבוע ימים, ונוצרת עיסה אורגנית. את העיסה ניתן לפזר בכל גינה. כדאי לערבב באזור פתוח, בגלל הריחות הלא נעימים שעלולים להיווצר במהלך ההכנה.

4. א. שני חומרי הגלם אינם ידידותיים לסביבה, החל מחציבתם ושאיבתם ועד לשימושם בתחנת הכוח. הפחם הוא הגורם העיקרי לפליטות מזהמות ממפעלים, והאחראי הראשי להתפשטות החור באוזון ויש הטוענים שגם להתחממות הגלובאלית. הגז אמנם מזהם פחות מאשר פחם, אך עדיין ישנן פליטות מזהמות. השיקול של הממשלה להשתמש בפחם הוא שיקול עלותי בלבד: זול יותר להשתמש בפחם מאשר בגז. למרות זאת, החלטות ממשלה אחרונות מעודדות שימוש בגז למפעלי כוח. על כל פנים, התשובה האמיתית לייצור אנרגיה ותפעול מפעלי כוח היא אנרגיות מתחדשות: רוח, מים ושמש (מקורות מוכחים לייצור אנרגיה).

5.א. ישנם שבעה סוגי פלסטיק, כל אחד שונה מבחינת הרכבו הכימי. סוגי הפלסטיק הניתנים למיחזור הם-1,2,4. מאחורי כל  מיכל פלסטיק, צריך להיות מצויין מספר המקטלג את סוג הפלסטיק. יש לשים לב! לא לזרוק סוגים אחרים של פלסטיק למכלי המיחזור למעט 1,2 ו-4.

6. ב. לא הרבה יודעים, אך הגורם הכי מזהם הוא משק החי (תעשיית הבשר והחלב) האחראי ל-18% מפליטות גזי  החממה,יותר מאשר תחבורה פרטית! זאת בגלל גזי המתאן אשר נפלט מגזים של בעלי חיים, בנוסף לכך הגזים יוצרים אמוניה, אשר בריכוז גבוה, רעילה לאדם.

7. א. הדימוי הפסטורלי של דייג הדג בחכה מהמזח, יכול להשלות אותנו כאשר אנו קונים פחיות טונה ודגים בסופרמרקט. השיטה המסחרית לדיג נחשבת לאי הומאנית ומסכנת בעלי חיים ימיים. למושג זה קוראים “דיג כוללני”. ניקח את דיג הטונה לדוגמה, שיטת הדייג המסחרי כלולה בתוכה רשת ענקית לדייג. רשת זו תופסת לא רק את דגי הטונה המיועדים, אלא גם דולפינים, כרישים ודגים מסוגים שונים שביניהם- בסכנת הכחדה.. את הדגים המיותרים, משליכים חזרה למי הים אך אחרי שהם לא בין החיים. למוצרי דגים אשר לא משתמשים בשיטה זו מצוין סימן האומר כי הדגים לא נתפסו ברשת כוללנית.

8. ג. ההבדל בין מים מינרלים למים מהברז, הוא שלמים מינרלים הוסיפו כמות כזו או אחרת של מינרלים. אין זה אומר שבמים מהברז אין מינרלים, נהפוך הוא. ישנה כמות מספקת של מינרלים במי הברז, שמגיעים בעיקר ממי התהום של ישראל. מים אלה הם לחלוטין בריאים לשתייה, וזה רק מיתוס שמים מינרליים מבקבוקים הם בריאים יותר. מים זה מים.

הכותב הוא עוזר מחקר ופיתוח לקמפיינים, צוות גרינפיס בישראל

סביבה: טיפים ירוקים לחיים טובים

חינוך: הילד שלכם אוהב אלכוהול? נסו את שיטת ה’הפוך על הפוך’

עיצוב: עקרונות הפנג שווי בחדר המתבגר/ת


עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

9 תגובות

  1. וואו, יש פה המון דברים שלא ידעתי. חשוב שכל אחד יקרא ויפנים, לטובתנו ולטובת כדור הארץ!

  2. השובר גלים הוא בעיה רצינית וחשובה, בהחלט צריך להתייחס לכך!

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.