fbpx

אלנבי 40: במקום לחפש אשמים, קחו אחריות על הערכים. דעה

insanity in a bar. shutterstock

“למדו את הילדים שלכם להקשיב האחד לשנייה, לכבד את הרצונות האחד של השנייה. החוקים והערכים שאתם מקנים בבית, מגיל צעיר, הם הבסיס לכול. במקום להאשים את כל העולם ואשתו – קחו אחריות”. הסקסולוגית לימור בנדל במסר להורים

בעקבות ההד התקשורתי מפרשת ”אלנבי 40″, שבה השתכרה בחורה ועלתה על הבר, רקדה, התפשטה וקיימה יחסי מין עם מספר גברים לעיני המבלים במקום – שהוציאו את הנייד שלהם, צילמו, תיעדו, עודדו ואף העבירו בוואטסאפ את הסרטון לחברים – עלה בי עצב גדול. עצב על כל כך הרבה דברים.
לא נוכחתי במקום, לכן איני יוצאת בהאשמות. אני כאן רק כדי לכתוב לכם מה חשוב לי כלימור להגיד על העניין. ומה שיש לי להגיד זה במילה אחת – ערכים. ערכים מגיעים מהבית. ובערכים הללו חשוב מאוד שיהיה כבוד. לפני הכול – כבוד לעצמי, ומכאן גם כבוד לזולתי.
מהו כבוד? כבוד הוא עמידה במילה. לצורך המחשה – אם הסברתם לילד שלכם שאם הוא נותן לאחותו מכה הוא ייענש, אבל הוא נתן מכה ולא הענשתם אותו…אולי אפילו אמרתם “עוד פעם אחת ואז” – זהו, נשברה מילה. נרמס הכבוד. הילד מבין מכך שהוא יכול להכות את אחותו שוב, כי אתם אמרתם בעצמכם “עוד פעם אחת” – נתתם לו לגיטימציה לחזור על המעשה. אתם צריכים להגיד לו – אין פעם שנייה. ערכים הם גבולות. צנעת הפרט. הסכמה מול חוסר הסכמה. להבין שאם מישהו אומר “לא” זה לא. זה לא אולי, לא אחר כך, לא עוד פעם אחת. לא זה די!
חינוך מבית זה גם להסביר לילד/ה למה שתיית אלכוהול היא מסוכנת, ומה בעצם כל כך מסוכן בה. להגיד “אסור לשתות!” זה לא עובד. הסבירו לילדים שלכם מה קורה כשמאבדים שליטה. הראו להם
סרטונים ותמונות של אנשים שיכורים, והבהירו להם עד כמה זה מסוכן כשאת/ה לא אחראי/ת למעשים של עצמך. נהלו דיאלוג פתוח על הנושא. אמרו להם שתמיד הם יכולים לשבת יחד איתכם על בירה או כוס יין, לבדוק יחד איתכם, בפרטיות בביתכם, האם זה טעים להם ואיך זה משפיע עליהם (בפיקוח מלא שלכם). אלה הילדים שלכם, אל תגרמו להם לשקר לכם ולהחביא
מכם כל מיני התנהגויות חברתיות כמו צריכת אלכוהול. ואל תחשבו ש”להם זה לא יקרה, הם ילדים טובים כאלה. חנוּנים. איתם לא צריך לקיים שיחה כזו”. כי צריך. השיחות האלה הכרחיות. המודעוּת היא מעל הכול. אל תטמנו ראשכם בחול!

שיחה איתו, שיחה איתה, הרבה דוגמה אישית

ויש גם את אותה שיחה על מין, שפשוט חייבת לקרות. ספרו לילדים, בהתאם לגיל שלהם ובשיחה פתוחה, מהו מין. מתי הוא למטרות עונג והנאה ומתי לצורכי הריון ולידה. למדו אותם
מהו מין מוגן. ספרו להם איך מועברות מחלות מין. למדו את הבן שלכם לכבד את גוף האישה, להקשיב לגבולות שלה (גם אם לא נאמרים במילים), לכאבים שיכולים להיות לה בזמן יחסי המין. למדו אותם על ידי דוגמה אישית שלכם כהורים – ללטף, לחבק, לנשק, לשחק בשיער ולהיות אינטימיים עם בן/בת הזוג. למדו אותם מהי אכפתיות. מה זו אהבה שמחוברת למין.
את בתכם למדו שתמיד מותר לה, ממש בכל רגע, להגיד “לא”. הבהירו לה שאם ‘מרגיש לה’ לא נכון או לא מדויק היא לא חייבת. המעמד החברתי שלה לא נבנה מההתנהגות עם החבר, היא צריכה לדעת שלא יקרה דבר אם היא תחכה עד שיהיה לה נכון. ואם החבר שלה עוזב אותה עכשיו כי היא “לא נותנת לו” – זה בסדר גמור. זה מראה שהוא לא ראוי לשכב איתה, ושיגיע בחור אחר – נעים ואוהב – שיחכה לה ויכבד אותה.
למדו את הילדים שלכם להקשיב האחד לשנייה, לכבד את הרצונות האחד של השנייה. החוקים והערכים שאתם מקנים בבית, מגיל צעיר, הם הבסיס לכול. במקום להאשים את כל העולם ואשתו – קחו אחריות על מה שקורה אצלכם בבית, היו מודל התנהגותי חיובי לילדים. אל תחכו – עצרו לרגע וחשבו: מה רצוי שתשנו כבר היום בערכים שאתם מעניקים לילדים?

הכותבת היא יועצת זוגית, אישית, מגשרת וסקסולוגית www.limorbandel.com 

חוק הסרטונים: למי החוק הזה עוזר אם בכלל? 

אלכוהול: תרבות השתייה בישראל – תמונת מצב

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.