fbpx

בחירת בית הספר התיכון היא גם קצת שלכם

high school. shutterstock

 

מה אנחנו אמורים לעשות אם המתבגר מחליט שהוא רוצה ללמוד בתיכון ייחודי בתל אביב, על אף שאנחנו גרים במושב בשפלה? או אם המתבגרת מבקשת ללמוד בבית ספר למדעים ואמנויות בירושלים, שעולה כמו שנת לימודים אוניברסיטאית? כל השיקולים בדרך לבחירה הנכונה

 

 ההרשמה לבתי הספר התיכוניים ברחבי הארץ כבר בעיצומה, אך עדיין ישנם הורים ומתבגרים שטרם קיבלו החלטה. אין ספק כי בחירת התיכון אינה פשוטה, וכי בשיקולים המובילים אליה אתם עלולים להיתקל בהתנגשות בין רצון הילד לבין רצונכם. אחרי הכול, הימים שבהם הילדים שלנו היו צעירים מדי כדי  להתערב בתהליך ההרשמה לבית הספר חלפו מזמן. כעת אנחנו נדרשים לתמוך במתבגר בתהליך ההתלבטות, לעזור לו להתמודד עם הלחצים והקשיים המתלווים לכך ולתמוך בהחלטתו. אבל האם אנחנו באמת צריכים לקבל כל החלטה של הילד, גם אם היא כרוכה בהסעות לתיכון רחוק או יקר במיוחד (או שאינה לרוחנו מסיבה אחרת)?, ואילו שיקולים חשוב להביא בחשבון בדרך להרשמה?

[fancy_box]

חוצים את הגשר

כך תצמצמו את הפער בין רצונם לבין רצונכם

 דירוג: שבו והרכיבו עם המתבגר את רשימת השיקולים הרלוונטיים. בקשו ממנו לדרגם בסדר חשיבות יורד, ונסו להחליט יחד עמו איזה מהתיכונים המועמדים זוכה ביותר נקודות חיוביות.

פרופורציות: הזכירו לילד שתמיד יש “סיום שנה” ותמיד ניתן להתבונן שוב בהחלטה ולקבל במקומה החלטה חדשה – אם אכן עולה צורך אמיתי לכך.

דיאלוג והקשבה: שוחחו עם המתבגר מתוך הקשבה רבה לנקודת מבטו ולדברים הנאמרים בין השורות: מה מעסיק אותו, מה חשוב לו ומה מטריד אותו. כך תוכלו להבין טוב יותר מה מנווט אותו בתהליך ההחלטה, ולהתייחס לכך. חשוב שהשיחות יתקיימו בדרך של דיאלוג ובלי לחץ, ושתביאו בחשבון מראש כי ייתכן שבחירתו הסופית תהיה שונה מבחירתכם.

אל תבטלו את הקושי: אם נראה לכם, למשל, שהמתבגר בוחר בתיכון המרוחק מדי ממקום מגורכם ולכן יציב לו קשיים – זכרו כי זו הזדמנות מצוינת ללמדו לשאת באחריות על החלטותיו. שוחחו עמו על הקושי, אך אמרו לו (והאמינו בכך) כי מתוך לקיחת האחריות על החלטותיו הוא יצמח להיות מבוגר בעל שיקול דעת ואחריות אישית.

הבחינו בין הפנטזיה שלכם לבין עולמו של הילד: בדקו: האם דעתכם לגבי תיכון מסוים מושפעת מהתאמתו למתבגר הספציפי שלכם, או מהפנטזיה שיש לכם לגביו?

אמרו דעתכם, אך לא ממקום של שליטה: אם אתם חושבים שהבחירה של הילד שגויה, אמרו לו זאת וגם הסבירו מדוע. אולם ותרו על הרצון לשלוט בו ולנהל את בחירותיו. אמרו למתבגר שהבחירה היא שלו ושאתם מכבדים אותה, והקפידו להישאר עבורו יד מכוונת ולשמש כתובת – אליה הוא יוכל לפנות בלי לחשוש מפני האשמות וביקורת..

 [/fancy_box]

למה זה כל כך מסובך?

תהליך הבחירה בבית ספר תיכון אינו פשוט עבור בני נוער רבים. המתבגר ממילא חש מבולבל בתקופה הזו ומנסה לבנות את זהותו העצמית, ובתוך כל הוא משנה דעתו על עצמו ועל העולם על בסיס יומיומי כמעט. ודווקא אז, בנקודת הזמן המורכבת הזו,  הוא נדרש לקבל החלטות משמעותיות ולבצע בחירה שתשפיע במידה רבה על המשך דרכו. אם לא די בכך, לעתים קרובות בני הנוער אינם יודעים מהן האפשרויות שעומדות בפניהם. ההורים מצדם מנסים לעזור ולכוון, אבל הניסיונות הללו לא בהכרח מתקבלים באהדה – בעיקר בשל הנטייה למרוד במבוגרים.

בימים אלה נרשמים גם לחטיבת הביניים

איך מחליטים לאיזו מגמה ללכת בתיכון

“למידה משמעותית”: יש דבר כזה? 

כן, בהחלט כדאי להביא בחשבון את העובדה הבאה: ככל שתלחצו על הילד שיירשם לבית ספר מסוים, כך רמת התנגדותו עלולה לגבור ולהובילו להחלטה הפוכה. גם אם בסופו של דבר היא תפגע בו.  מצד שני, כדאי לזכור שמתבגרים חווים כל החלטה כגורלית ובלתי הפיכה וחושבים במונחים של “שחור” או “לבן”. רבים מהם נוטים לחשוב שאם יקבלו החלטה שגויה (כלומר “יירשמו לתיכון הלא נכון”) – חייהם ייהרסו לנצח. לכן אחד התפקידים שלנו הוא להעביר להם את המסר שאין כך הדבר – מדובר אמנם בהחלטה חשובה, אך היא אינה חורצת גורלות וייתכנו שינויים בהמשך.

מהם השיקולים החשובים?

המרחק הגיאוגרפי ונוחות ההגעה : למידת הקרבה של בית הספר למקום מגוריכם ישנה חשיבות רבה. בתקופה שבה המתבגרים הולכים לישון מאוחר ומתקשים להתעורר בבוקר, יהיה להם קשה להתחייב לתיכון מרוחק המחייב השכמה מוקדמת והיטלטלות בדרכים. גם דרך ארוכה מדי הביתה לא תותיר להם הרבה זמן פנוי. הסבירו להם זאת.

הרמה הלימודית: בדקו יחד עם ילדכם האם הרמה הלימודית של בית הספר התיכון תואמת את יכולותיו ורצונותיו של המתבגר. חשוב כמובן להבחין בין הצרכים והכישורים שלכם לבין אלו של הילד, ולא לדחוף את המתבגר לתיכון ברמה גבוהה מדי או למסגרת של מצוינות כדי להגשים פנטזיה שלא הצלחנו לממש (או שהצלחנו לממש ואנו רוצים שהילד יידמה לנו).

שיקולים חברתיים: לעתים קרובות המתבגרים חשים כי ניתנה להם הזדמנות, דרך חדשה שתוכל לאפשר להם פריחה חברתית שאולי לא זכו לה קודם לכן. זהו שיקול רב משמעות עבור מתבגרים, גם אם לכם הוא נראה חשוב פחות. הניחו לילד לבחור בית ספר פחות טוב כדי לשנות סביבה חברתית, כיוון שחכם והישגי ככל שהוא יהיה – הוא יתקשה לייצר הצלחה לימודית ללא מצב רגשי-חברתי בטוח. זכרו כי בגיל ההתבגרות יש למערכת החברתית חשיבות מכרעת בחיי הנער, ולכן עודדו שינוי חברתי שעשוי להוביל לשיפור הביטחון העצמי של הנער – דבר חשוב לא פחות מציונים גבוהים.
מנגד ישנם כמובן מתבגרים שירצו להירשם לתיכון שאליו הולכים מרבית חבריהם, גם אם בעיניכם הוא קצת פחות טוב מבתי ספר אחרים. הקשיבו לצורך הזה, כיוון שעבור בני נוער רבים החברים המוכרים משמשים כרשת ביטחון המפחיתה חרדה ומגינה עליהם מפני פרידות ושינויים.

מראית עין: המתבגר עשוי להיגרר לבחירה שאינה נובעת מהשיקולים הנכונים וממידת התאמתו לתיכון מסוים, אלא מסיבות חיצוניות מפתות. למשל: מראה התיכון, העובדה שלא לומדים בו בימי שישי, היעדר תלבושת אחידה או שמועות על כך ש”התיכון קל”. עזרו לו להיות מודע לכך.

 הכותבת היא יועצת משפחתית בכירה מטעם המרכז להורות ומשפחה בבית הספר ללימודים מתקדמים במכללת סמינר הקיבוצים, ומאבחנת ציורי ילדים

 

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.