fbpx

שתישאר צעיר לנצח

cultures and teenager. Resling

 

ספר חדש: גיל ההתבגרות המתמשך בעולם הסיפורת הישראלי

כולנו יודעים שבניגוד למה שחשבו בעבר, המתבגר הישראלי של העשור האחרון (לפחות) ממשיך לחוות את תהליך ההתבגרות גם לאחר גיל 18. כעת יש לכך צידוק גם בספרות. ד”ר עופרה מצוב-כהן חקרה את הנושא הזה בספרה החדש “מפגש תרבויות בעולמם של מתבגרים”, ובו היא טוענת כי במקרים מסוימים ההתבגרות שלנו יכולה להימשך לנצח. לטענתה, במציאות העכשווית שבה אנו חיים, בעידן המסכים, התבגרות בני הנוער היא איטית – אולם יחד עם זאת נוצר כאן דור חדש ויוזם שתמיד ישאף להתקדם.
ד”ר מצוב-כהן מציגה בפנינו ספר עיון מרתק, החושף את עולמם התרבותי של המתבגרים וקושר אותו בעולם הסיפורת הישראלי. בספר מופיע מקבץ רומנים ישראלים מוכרים, כמו: “שואה שלנו” מאת אמיר גוטפרוינד; “סיפור על אהבה וחושך” מאת עמוס עוז; “מתום עד תום” מאת חנוך ברטוב; “שמחה גדולה בשמים” מאת אמונה אלון, ועוד. כולם רומנים שפורסמו בעשור הראשון של המילניום, ונוגעים בנושא ההתבגרות. מצוב-כהן מוצאת בספרה כי למרות השוני הרב בין הדמויות, לכולן מכנה משותף. כולן מסרבות להתבגר, ואלו שמתבגרות – מעדיפות להתבגר לבדן, ללא סיוע מצד גורמי מקצוע או מבוגרים. כל אחד מהגיבורים מחפש את זהותו באופן עצמאי ללא סיוע מאובייקט הורי, ולרוב חווה לבדו מסע של גילויים.

האם נכון לעודד את הילדים שלנו לקרוא בכל מחיר?

ספר מומלץ: פנטזיה על דרקונים שזורה במציאות הזויה של נפילת טילים

למה אתם חייבים לצפות בסרט “שש פעמים”?

קל להזדהות עם הדמויות המתוארות בספר. הן יוזמות ואקטיביות ומתבגרות מאוחר. אולם על אף המכנה המשותף – הדמויות שונות זו מזו מאוד באופיין ובאורח חייהן. יש בהן חילונים, דתיים, חרדיים, בנים, בנות, ביישנים, אמיצים, מהעיר או מהקיבוץ, ועוד מאפיינים מבדילים.
יחד עם זאת, למרות שתהליך ההתבגרות נמשך שנים רבות, נדמה כי הזמן שחולף מלמד את הדמויות כי חרף אי רצונן להתבגר- המוצא האפשרי לכל קונפליקט הוא התמודדות ישירה עם מוקד הקונפליקט עצמו. ואכן, במוקדם או במאוחר יוזמת כל דמות מהלך המשנה את חייה, לא נשארת ‘תקועה’ ומחפשת בעצמה דרך פרודוקטיבית להפרות את תהליך התבגרותה ולהגיע לתובנות שיעזרו לה להשלים צעד ועוד צעד במסע האישי שלה.

# מפגש תרבויות בעולמם של מתבגרים – קריאה בספרות ישראלית במאה ה-21, מאת: ד”ר עופרה מצוב-כהן, הוצאת רסלינג

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.