fbpx

מתבגר לא הולך לבית ספר

מי לא התמודד עם ילד שלא רוצה ללכת לבית הספר? במאמר נבחין בין התנגדות של המתבגר ללכת לבית הספר מידי פעם להתנגדות כרונית, נבחן את הסיבות להתנגדות שנמשכת זמן רב, וכיצד ניתן לפתור את הבעיות שבבסיס העניין.

“אני לא רוצה ללכת לבית הספר” הוא משפט שכמעט כל הורה שמע מספר פעמים. כל מתבגר מבקש מדי פעם לא ללכת  לבית הספר, אבל כאשר מתבגר לא הולך לבית הספר באופן קבוע, במשך ימים רבים, סביר להניח שמשהו רציני יותר עומד מאחורי זה. 

בני נוער לא מסרבים ללכת לבית הספר שוב ושוב רק כי הם רוצים ליהנות מחוץ לבית הספר או להישאר בבית, ולא תמיד מדובר בילדים מורדים. מתבגר לא הולך לבית ספר ומסרב באופן עקבי ויומיומי כתוצאה מתחושת סלידה מבית הספר עצמו. 

מתבגרים עשויים להיות בטראומה מאירועי עבר או אירועים נוכחיים, וכן להירתע מאינטראקציות בבית הספר, אז במקום להכריח אותם ללכת לבית הספר, הורים צריכים לנסות להבין מדוע הילד שלהם לא רוצה ללכת לבית הספר ולעזור לו לטפל בבעיות שעומדות בבסיס העניין.

כיצד לזהות התנגדות לבית הספר?

כדי להבחין בין מתבגר שמסרב ללכת לבית הספר מתוך התנגדות לבית הספר או מרד גיל ההתבגרות, ההורים יכולים לשקול את הגורמים הבאים:

  • משך הזמן שהמתבגר נמנע מבית הספר
  • רמת המצוקה שהמתבגר חש בלימודים בבית הספר
  • עוצמת ההתנגדות של המתבגר לבית הספר
  • האם ההתנגדות משבשת את חיי המתבגר והדינמיקה המשפחתית?

סימנים נוספים שמעידים על סלידה של המתבגר מבית הספר הם בקשות חוזרות ונשנות להשתחרר לפני תום יום הלימודים, איחורים קבועים ללא סיבה מוצדקת או שליחת הודעות טקסט או התקשרויות מרובות להורים במהלך יום הלימודים.

סיבות נפוצות שבגללן מתבגר לא הולך לבית ספר

יכולות להיות מספר סיבות לכך שמתבגר לא הולך לבית ספר ומתעקש להישאר בבית לאורך זמן. כמה מהסיבות הנפוצות ביותר לסירוב לבית הספר כוללות את הדברים הבאים:

  • חרדת נוער
  • בריונות
  • עימות עם חברים או העדר חברה תומכת
  • בעיות משפחתיות בבית  
  • בעיות בלימודים או מערכות יחסים קשות עם מורים
  • הפרעת חרדה חברתית

בואו נבחן מקרוב חלק מהנושאים הללו ונבדוק כיצד כל אחד מהם יכול לתרום לכך שנער מתבגר לא הולך לבית ספר.

  • חרדת נוער – חרדה היא סיבה נפוצה לסירוב לבית הספר בקרב ילדים בגיל ההתבגרות. הלחץ לתפקד טוב מבחינה לימודית, חרדה חברתית או הפרעות חרדה כלליות יכולים לגרום לסביבת בית הספר להיראות מאיימת או מאתגרת מידי, מה שמוביל לרצון להימנע ממנה.
  • בריונות והצקות בבית הספר – אפשר להבין למה מתבגר שמרגיש קורבן להצקות או לבריונות בבית הספר ירצה להימנע מלהגיע לשם. הפחד מלהתמודד עם בריונים, הן פיזית והן רגשית, יכול להפוך את היציאה לבית הספר לצעד מפחיד עבור בני נוער רבים, שלא מרגישים בסביבה כזו מוגנים ובטוחים.
  • סכסוך עם חברים או היעדר חברה תומכת – בדרך כלל, מתבגרים שמים דגש חזק על חייהם החברתיים, וסכסוכים עם חברים או תחושת בידוד עקב היעדר מעגל חברתי תומך עלולים להרתיע אותם מלהשתתף בפעילויות בית הספר.
  • בעיות משפחתיות בבית – בעיות בתוך המשפחה, כגון קונפליקטים בין ההורים, גירושין או גורמי לחץ אחרים הקשורים למשפחה, יכולים לתרום לסירוב של המתבגר ללכת לבית הספר. מתבגרים עשויים לרצות להישאר בבית כדי לברוח מבעיות אלו או כדי למלא אחריות טיפולית. חשוב להיות ערניים לכך.
  • בעיות בלימודים או מערכות יחסים קשות עם מורים – מאבקים אקדמיים או קשרים מתוחים עם מורים יכולים להפוך את בית הספר למקום פחות בטוח עבור התלמידים. הפחד מכישלון או עימות עם מחנכים עלול להוביל להימנעות מבית הספר.
  • הפרעת חרדה חברתית – הפרעת חרדה חברתית היא מצב שבו למתבגר יש פחד עז ממצבים וסיטואציות חברתיות. בית הספר כרוך באינטראקציות חברתיות כל הזמן, ועבור מתבגרים עם הפרעה זו, הרעיון ללמוד בבית הספר יכול לעורר חרדה.

הבנת הסיבות הבסיסיות לסירוב של המתבגר ללכת לבית הספר חיונית להורים, למחנכים ולאנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש. לאחר זיהוי שורש הבעיה והגורמים לה, ניתן להפעיל תוכניות התערבות ותמיכה כדי לעזור למתבגר להתגבר על התנגדותו ללמוד בבית הספר ולטפל בבעיות הנלוות.

חשוב לגשת למצב הזה באמפתיה, בסבלנות ובנכונות לשתף פעולה עם המתבגר למציאת פתרון המתאים לצרכיו תוך הקפדה על קבלת חינוך ותמיכה הכרחית לרווחתו הנפשית והרגשית.

כך תעזרו למתבגר שלכם להתגבר על האתגרים הללו

מתן עזרה למתבגר שתסייע לו להתגבר על חוסר הרצון שלו ללמוד בבית הספר בשל הסיבות הנפוצות שהוזכרו קודם כרוכה בשילוב של הבנה, תמיכה והתערבות יזומה. הנה כמה דרכים באמצעותן הורים, מחנכים ואנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש יכולים לסייע בכל אחד מהמצבים שציינו לעיל:

  • חרדת נוער -התייעצו עם איש מקצוע בתחום בריאות הנפש המתמחה בטיפול בהפרעות חרדה, עודדו תקשורת פתוחה עם המתבגר כדי להבין את הפחדים והדאגות שלו, ועבדו בשיתוף פעולה עם בית הספר לפיתוח אסטרטגיות להפחתת לחץ אקדמי וטיפול בטריגרים של חרדה.
  • בריונות והצקה – צרו מרחב בטוח ולא שיפוטי עבור המתבגר לחלוק את חוויותיו, דווחו על אירועי בריונות לרשויות בית הספר ועבדו איתם כדי להבטיח את שלומו של התלמיד, ולמדו את המתבגר אסטרטגיות להתמודדות עם בריונות ופיתוח ביטחון עצמי.
  • סכסוך עם חברים או חוסר חברה תומכת – תמכו במתבגר בבניית ושימור חברויות חיוביות, עודדו השתתפות בפעילויות או מפגשים חברתיים מחוץ ללימודים כדי לעזור לו להתחבר עם עמיתים בעלי דעות דומות, וטפחו דיאלוג פתוח כדי לפתור קונפליקטים ואי הבנות עם חברים.
  • בעיות משפחתיות בבית – פנו לייעוץ משפחתי או טיפול כדי לטפל בבעיות הבסיסיות, צרו סביבה ביתית יציבה ותומכת המפחיתה מתח, וחלקו באחריות הטיפול בתוך המשפחה כדי למנוע מהנטל ליפול רק על המתבגר. כהורים לילדים מתבגרים עליכם לקחת אחריות לרווחת ילדיכם. אם יש קושי שעימו מתמודדים בבית, חשוב למצוא לזה פתרון או לתת לבעיות משפחתיות מכל סוג מענה מתאים.
  • בעיות בלימודים או מערכות יחסים קשות עם מורים – ספקו תמיכה אקדמית, כגון שיעורי עזר או משאבים נוספים, זמו פגישה עם מורים כדי לדון בחששות ולפתח תוכנית לשיפור המצב, ועזרו לנער המתבגר לפתח מיומנויות לימוד יעילות ואסטרטגיות לניהול זמן.
  • הפרעת חרדה חברתית – התייעצו עם מומחה לבריאות הנפש כדי לקבוע את הטיפול המתאים, עזרו לנער או לנערה לתרגל טיפול בחשיפה כדי להסתגל בהדרגה למצבים חברתיים, ועודדו אינטראקציות חברתיות קטנות וניתנות לניהול כדי לבנות ביטחון לאורך זמן.

בכל המקרים, חיוני לשמור על תקשורת פתוחה ולא שיפוטית עם המתבגר. ודאו שאתם מטפחים יחסי הורים-ילדים, שהמתבגר שלכם מרגיש ששומעים ומבינים אותו. שתפו פעולה עם בית הספר ועם אנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש כדי ליצור תוכנית פרטנית שתענה על הצרכים והאתגרים הספציפיים שלו, וזכרו שההתקדמות עשויה להיות הדרגתית, יכולות להיות בה עליות ומורדות, כך שסבלנות ותמיכה הן קריטיות.

בנוסף, קידום אורח חיים בריא, כולל פעילות גופנית סדירה, תזונה מאוזנת ושינה מספקת, יכול גם לתרום לרווחתו הכללית של המתבגר וליכולתו להתמודד עם אתגרי הלימוד בבית הספר.

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.