fbpx

הרצאה בנושא גלישה בטוחה ברשת – נירית צוק

**מוכר ומאושר ע״י מאגר התכניות של משרד החינוך 5227.

בשנים האחרונות פותחו עשרות אפליקציות לסינון תכנים וגלישה בטוחה ברשת. עם זאת, לא מעט הורים עדיין מודאגים, וסבורים כי בהעדר הדרכה ופיקוח, הילדים ובני הנוער לא באמת מוגנים במרחב הווירטואלי.

מסקר שערכה חברת בזק בינלאומי בקרב הורים לילדים בני 14-6 באשר לסכנות שיש ברשת לילדים נמצאו הנתונים הבאים:

  • ל- 32% מהילדים בגיל 6, 56% מהילדים בגיל 8, ו- 97% מהילדים בגילאי 13-14 יש סמארטפון משלהם.

  • 81% מההורים בישראל מביעים חשש מפני חשיפת ילדיהם לתכנים לא הולמים ברשת.

  • 71% מההורים ציינו כי ילדיהם, או ילד שהם מכירים, נחשפו לתכנים לא הולמים ברשת – 53% דיווחו על חשיפה לתכנים אלימים, 47% דיווחו על חשיפה לשיח פוגעני בקבוצת וואטסאפ, 44% על פוסט מעליב שפורסם ברשתות החברתיות, 18% על חשיפה לתכנים פורנוגרפיים, 5% דיווחו על קבלה או שליחה של תמונות עירום של ילד אחר ו- 4% דיווחו על הזמנה לפגישה על ידי אדם זר.

נירית צוק, חוקרת תרבות הילד והנוער, מנכלי”ת פורטל “עשר פלוס” ומרצה בבתי ספר, חברות וארגונים, מציינת כי אין ספק שחשוב כי ההורים יכירו את עולמם של הילדים, ברשת ומחוץ לרשת:  “הנתונים שעולים מהסקר מדאיגים, ואסור לנו להתעלם מהם. המעורבות ההורית במרחב המקוון צריכה להיות ברמה היומיומית, ובכל מקרה בו יש חשש או חשד לפגיעה, יש לנקוט פעולה”. 

עוד היא מוסיפה, “הדאגה ההורית מפני הסכנות שברשת מעידה על מודעות הולכת וגוברת, וזה מעודד, שכן ההכרה בכך שיש סכנות מובילה לרצון ללמוד כיצד להימנע מהן. ככל שאנשים ילמדו יותר, כך נוכל להבטיח שימוש בטוח וניצול כל יתרונות הזירה המקוונת, ויש לא מעט כאלו.

הורים רבים שואלים האם כדי להגן על הילדים כדאי להוריד לסמארטפון אפליקציית סינון ובקרה שעוקבת אחר הילד. כאמור, קיימות הרבה מאוד אפליקציות מסוג זה. את חלקן ניתן להתקין מבלי שהילד ידע, ואילו אחרות מותקנות בידיעתו. נירית: “ניתן להתקין אפליקציה אך חשוב להבין שזאת אינה מונעת חינוך לגלישה בטוחה. אני תמיד ממליצה לשתף את הילד בחששות ולהסביר לו את הסכנות שיש ברשת בהתאם לגילו”. 

חשוב להבין, שישנן אפליקציות שונות . יש כאלו המאפשרות לדעת מה המיקום של הילד, אחרות מציעות סינון תוכן וחסימת גלישה באתרים מסוימים, ויש שמאפשרות לשלוט בזמן הגלישה והשימוש בנייד. בשל העובדה ששום אפליקציה לא מציעה פתרון בלעדי, נירית מדגישה את חשיבות המעורבות של ההורים, השיח עם הילדים והפתיחות בנושא. נירית: “האפליקציות הללו אינן פותרות את ההורים מפיקוח על מה שהילד שלהם עושה במסך, ומגיל צעיר חשוב להבהיר ולהסביר כיצד מתבצעת גלישה בטוחה ברשת, ומהם תכנים לא הולמים או פוגעניים, שוב, בהתאם לגילו של הילד.

במקביל, על ההורים להגן על פרטיותם של הילדים ברשת, ולוודא שהם עושים שימוש בפרופיל פרטי ולא ציבורי,  להסביר להם מה מותר ואסור לשתף עם חברים, מה מותר ואסור להעלות לרשת, מה נחשב לתוכן פוגעני, מתי מתכתבים בקבוצה ומתי בפרטי ועוד”.

לבסוף נירית מציינת שהגנה על ילדים מפני פגיעה ברשת מבוססת על תקשורת נכונה בין ההורים והילדים. ככל שהילדים גדלים, הם הופכים להיות יותר עצמאים ודורשים יותר חופש, וכמו שאנו מלמדים אותם להתנהג באופן זהיר בדרך, ואחר כך בכביש, כך עלינו לנהוג גם בנתיבי הרשת האינטרנטית.

בהרצאותיה נירית מספקת מידע חיוני להורים, מטפלים ואנשי חינוך. היא חושפת ידע מתוך מחקרים שנעשו בארץ ובעולם, מכירה להורים את האתקים, האפליקציות והמקומות בהם הילדים נמצאים ברשת, משוחחת על משחקי הגיימינג השונים, ובעיקר מעניקה כלים להתמודדות ולמניעת פגיעה בזירה הווירטואלית. 

 

 

 

 

 

עוד בנושא

commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.