fbpx

האם אפשר להילחם באפליקציות?

אתגר הטיק טוק שפורסם בימים האחרונים העלה את השאלה – האם הפתרון הטוב ביותר הוא למחוק את האפליקציות מהמכשירים של ילדנו

בדיוק עם סיומו של שבוע הבטיחות ברשת, אנחנו שוב מקבלים תזכורת עד כמה המרחב האינטרנטי הוא בעייתי עבור ילדים ובני נוער, שלא תמיד מפעילים שיקול דעת בצורה נכונה. בימים האחרונים עוברות בין הורים וילדים סרטון טיק-טוק נוסף של אתגר מסוכן הגורם לפציעות בקרב בני נוער. התגובה הראשונה שלנו היא כמובן, הלם ותדהמה. איך יכול להיות שהילדים שלנו לא רואים כמה הסרטון הזה, האתגר הזה והאפליקציה הזו נוראים? איך הם לא רואים כמה הרס האפליקציות האלה עושות?

מאז פרסום האתגר, שמעתי הרבה הורים אומרים “זהו, היום אני מוחק את האפליקציה הזו לבת שלי ולא מעניין אותי כמה היא תבכה”. אבל אם נחשוב על זה, אפליקציות הן כמו פטריות אחרי הגשם, צצות בכל מקום, בכל מיני צורות. והרי ברור לכולם שאם נמחק אפליקציה אחת, מהר מאוד תגיע אחרת שתחליף אותה.

בהשאלה לביטוי שאומר “אם אי אפשר להילחם בזה, הצטרף לזה”, אני אומרת – אל תמחקו את האפליקציה, אלא נסו להתחבר אליה ולהסביר לילדים איך לפעול בתוך האפליקציה, תוך שימוש בשיקול דעת נכון ומחשבה תחילה. שבו עם הילדים לשיחה פתוחה וכנה (עדיף במקום ניטרלי כמו בית קפה או גינת משחקים), הסבירו להם את החששות שלכם מהשימוש באפליקציה ונסו להבין מהם מה הם אוהבים בה – האם זה לעשות אתגרים? האם זה לצלם סירטונים? האם רק לצפות?

אנחנו יכולים להגן על ילדינו

לפני שאתם מוחקים את האפליקציה, בידקו עד כמה הילד שלכם משתמש בה ומה בדיוק הוא עושה בה. יכול להיות שתגלו שהאפליקציה נמצאת בנייד שלו, אבל הוא כמעט ולא משתמש בה. עם זאת, מאוד חשוב שתגדירו יחד מהם גבולות השימוש בטיק-טוק וכמובן באפליקציות נוספות בהן הילד משתמש. שיחה נעימה, פתוחה וכנה עם הילד יכולה לעורר דיון בנושאים עמוקים יותר: מה אנחנו חושבים על עצמינו, מהו לחץ חברתי, איך מתמודדים איתו, מה עושים כשנתקלים באלימות ברשת או כשפונה אלי אדם או ילד שאני לא מכיר.

אנחנו לא יכולים להגן על הילדים שלנו מכל הסכנות בעולם, תיזכרו שאנחנו גדלנו בעולם ללא ניידים, ללא אפליקציות מעקב וההורים שלנו סמכו עלינו שנדע להפעיל שיקול דעת ולפעול בצורה נכונה. תמיד יהיה משהו שיגרום לנוער לנסות ולהתנסות בדברים מסוכנים ומטופשים. לא נוכל למחוק עבורם מעכשיו ועד עולם כל מה שמהווה סכנה. אבל חשוב שכן נלמד אותם מה כדאי ומה לא מה מותר ומה אסור, לתת להם כלים להתמודדות ולהיות אוזן קשבת כדי שיסמכו עלינו. ואז אני יכולה להבטיח לכם שאותם ילדים- שלכם- לא יעשו את האתגר המסוכן לא הזה ולא הבא.

הכותבת היא מנחת הורים מדריכת צוותי חינוך. לעמוד הפייסבוק של דורית. 

אתגר הטיק טוק: הפחד להחמיץ עולה שלב

הורות מעורבת מול הורות מתערבת

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

תגובה אחת

  1. מסרים כאלה לא יכולים לעבור כראוי בשיחה אחת,
    במיוחד כשילדים מתקשים מאוד להקשיב לשיחות ארוכות.
    זאת צריכה להיות גישה הורית.
    אחת הדרכים להשיג אותה היא לבחור כמה מסרים שחשובים לנו ביותר, להגיד אותם בכל הקשר. כמו מננטרה.
    ואז יש סיכוי שהילד יתעניין במה מדובר.

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.