fbpx

מחברת חכמה? החלטה טיפשית

מחברת חכמה? החלטה טיפשית

צריך לתת לילדים את הכלים להתמודד עם בעיות, ולא לרפד להם את הדרך ב’מחברות חכמות’ שנועדו לעשות עבורם את העבודה

אם הילד שלכם מתחיל ללמוד השנה בכיתות היסודי הראשונות, בטח כבר נתקלתם במושג ‘מחברת חכמה’ ברשימת הציוד הנדרשת ללימודים. למי שלא יודע, ‘מחברת חכמה’ היא מחברת בה חלק מהשורות מודגשות או מקווקוות, בכדי להנחות את התלמידים כיצד לכתוב בראשית דרכם ללא טעויות. אבל יש דבר כזה ללמוד משהו חדש ללא טעויות? איך באמת ילמדו אם לא יטעו?

מאז שבית הספר קיים, ואולי עוד לפני כן, קיימת מחברת הלימודים הפשוטה, זו עם השורות והמשבצות. מחברת בה הילדים כותבים ומוחקים, מנסים וטועים ומנסים שוב. ברגע שיש מחברת חכמה שמונעת מהם את היכולת לטעות, ומסמנת להם בדיוק איפה הם אמורים לכתוב ואיך לעשות זאת נכון, איך באמת ובתמים הם ילמדו?

יש שיאמרו שמטרתה של המחברת היא רק להקל על הילדים. האמנם? בעיני, המחברת הזו היא הכל חוץ מחכמה. היא לא עובדת עם הילדים על כתיבת האותיות והכרתן. היא לא מלמדת אותם על הרווחים שצריך לשמור בין המילים ושבין האותיות לא צריך רווחים. היא לא מלמדת אותם על שוליים. היא אולי צבעונית ומושכת את העין יותר ממחברות הקרטון הפשוטות, אבל יחסית אליהן יש בה מעט מאוד דפים.

המחברות הרגילות עבדו עד עכשיו ולעולם לא עלתה ההשערה שהילדים לא מצליחים לקלוט את החומר ולפתור את הבעיות בגלל המחברת. ואם כעת נראה שיש הדרדרות בקליטת החומר הנלמד, להאשים את המחברת יהיה כמו להגיד שהרצפה עקומה. הרי העובדה שהמשבצות במחברת החשבון ממורקרות אולי תעזור לילד לדעת בדיוק איפה לכתוב את המספרים בלי טעויות, אבל היא לא תסייע לו בנושאים שונים כמו שברים, משוואות, ומצולעים. ובכלל, בסופו של דבר, בהמשך הלימודים הוא יעבור למחברת משבצות רגילה. אז למה לא להתחיל בה, כמו שהיה נהוג ורגיל עד כה ועבד מעולה?

בנוסף, מדובר במחברת יקרה יותר ממחברת רגילה (כמעט פי 5) ולא מצדיקה את ההוצאה הכספית שהיא גם ככה גדולה במיוחד בתחילת שנת הלימודים. הילדים לא יחכימו יותר מהשימוש בה וברגע שהם יקלטו את העניין – שזה מהר מאוד אחרי תחילת הלימודים- הם יזנחו את המחברת לטובת המחברות הרגילות. אז לא חבל? למה לתת להורים לשלם יותר על משהו שלא עובד, לא נוח ולא מחזיק מעמד?

אני לא נגד לסייע לילדים שלנו ולמצוא איך לעזור להם בלימודים, וגם לא נגד להוציא כסף על מוצרים שבאמת יכולים לסייע ולייעל. אני בעד לתת להם את הכלים ולהאמין ביכולות שלהם, בכדי שאם יתקלו בבעיה הם ידעו להתמודד ולפתור אותה, ולא לרפד להם את הדרך ב”מחברות חכמות” שנועדו להקל עליהם ולעשות עבורם את העבודה, העיקר שלא יטעו או יכתבו חלילה מחוץ לשורה או מעל המשבצת.

אולי המחברת היא חכמה, אבל אם נמשיך בצורה הזו, נקבל ילדים שהם הכל חוץ מחכמים. תנו להם לנסות ולהתנסות ותאמינו לי -ולהם- הם יצליחו בענק!

 הכותבת היא מאמנת ומלווה תהליכי למידה אפקטיביים לילדים ולנוער. לאתר עט ללמוד

מה כבר ניתן ללמוד מהתעודה

עמותת “שיעור לחיים” לקחה על עצמה להעניק לילדים שלנו כלים שימושיים לעתיד

שני וייס גולדמן, צעירה עם מוגבלות שכלית, הוציאה לאור ספר

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.