fbpx

“ניצן” בדוח השנתי

"ניצן" בדוח השנתי

“לא כל בתי הספר מכבדים התאמות לתלמידים מאובחנים”

מהדוח השנתי של אגודת ניצן (לקידום ילדים ובוגרים עם ליקויי למידה ו/או קשיי תפקוד) המתפרסם לרגל יום ההתרמה הארצי שיצוין מחר, עולים נתונים מטרידים: רק 35 אחוז מההורים מדווחים כי בית הספר מיישם באופן מלא את ההתאמות המומלצות לילד לקוי הלמידה. המצב החמור ביותר הוא בחטיבות הביניים– מתוכן רק 22 אחוז מעניקות את מלוא ההתאמות שנקבעו לילדים, לעומת 47 אחוז מבתי הספר היסודיים ו-37 אחוז מהתיכונים. נתונים נוספים המוצגים בדוח של ניצן מתייחסים לעמדת ההורים באשר לשאלת היעילות של האבחונים ללקויות למידה ו/או הפרעות קשב. אלו מראים כי 67 אחוז מההורים חושבים שהאבחון הועיל, בזמן שכ-16 אחוז חושבים שלא, ו-17 אחוז הביעו חוסר דעה.

אי כיבוד ההתאמות והטיפול המומלצים לתלמידים שאובחנו כלקויי למידה הוא תופעה מוכרת המחייבת התייחסות מצד כל הגורמים במערכת. ד”ר מלי דנינו, מנכ”לית אגודת ניצן, מסבירה כי מטרת ההתאמות היא לאפשר לילד לעקוף את קשייו כדי שיוכל לבטא כראוי את יכולותיו בבית הספר. “מתן התאמות שקולות למתן משקפיים לכבד הראייה, או למתן מכשיר שמיעה לכבד השמיעה. לדוגמה, תלמיד לקוי למידה שיכולתו המילולית גבוהה והוא שולט בחומר יכול להצטיין במבחן בעל פה, בזמן שבחינה בכתב עלולה להכשילו. כל תלמיד זכאי לשוויון הזדמנויות המאפשר לו למצות את הפוטנציאל הלימודי שלו ולהצליח, ולכן כיבוד ההתאמות על ידי בתי הספר הוא הכרחי”.
ההתאמות הבסיסיות והשכיחות לתלמידים עם קשיי למידה הם תוספת זמן בבחינות והתעלמות משגיאות כתיב. התאמות נוספות: הקראת שאלון הבחינה, שימוש במילונית באנגלית, בחינה בעל פה, דף נוסחאות מורחב, שאלון מותאם לתלמיד, הכתבת תשובות לבוחן ניטרלי, ועוד.
עפרה אלול, יו”ר אגודת ניצן, מוסיפה: “חלק מהמורים, בעיקר בחטיבות הביניים, נוטים לחשוב שלא כדאי למהר לתת התאמות כל עוד בחינות הבגרות ‘רחוקות’ וכי יש מקום להתמודד עם הקשיים בהשקעת מאמץ מצד התלמיד. עלולות להיות לכך השלכות מרחיקות לכת עבור תלמידים שחווים כישלון בלימודים ועקב כך אף נמצאים בסכנת נשירה. בתי הספר חייבים לשנות גישה ולגלות סובלנות וגמישות לצרכי תלמידים עם ליקויי הלמידה, תחת פיקוח הדוק יותר של משרד החינוך”.

ממשרד החינוך נמסר בתגובה, כי “הסקר המדובר של אגודת ניצן אינו  מוכר למשרד ולא נעשה מטעמו. האבחון הוא בגדר המלצה ואיננו מהווה את המרכיב היחידי לקבלת ההקלה, אלא מצטרף לשיקול הדעת הפדגוגי של הצוות החינוכי. נתונים אלה יחד מהווים את התשתית לזכאות להקלות בדרכי הוראה ודרכי היבחנות לאורך כל הרצף הגילאי”. במשרד מוסיפים, כי ישנם נהלים ברורים לקבלת ההקלות, המעוגנים בחוזר מנכ”ל.

היום, 19.3, נערך יום התרמה ארצי המשותף לאגודת ניצן ולארגוני החרשים

הורה שואל: האבחון הדידקטי הוביל להקלות בבי”ס. האם להסתפק בכך?

שמוליק לא ידע איך להתמודד עם בתו הברדקיסטית

מה הקשר בין הפרעת קשב לדיכאון?


עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.