fbpx

לא רק אבחון

בני בן ה- 14 אובחן עם קשיי דיסגרפיה– לקות למידה הבאה לידי ביטוי ביכולת הכתיבה. לאחר אבחון דידקטי, ניתנו לו הקלות שעתוק כתיבה על ידי בוחן ניטרלי, בשל כתב יד לא קריא ובשל קושי בביצוע ובארגון הגרפו-מוטורי. באילו דרכים נוספות ניתן לסייע לו?

[credit]מאת: מיכל שפר מיכאלי. 11.05.11[/credit]

מיומנות הכתיבה, שנראית לחלקנו כפעולה פשוטה, עלולה להיות עבור אחרים קשה ומורכבת. זוהי פעולה המצריכה מאמץ רב ולעתים אף מובילה למצב של הימנעות. בכדי לבצע את פעולת הכתיבה, עלינו להפעיל מספר מערכות במקביל: מוטוריקה גסה ועדינה, יציבה, נשימה, תיאום עין-יד, חציית קו אמצע של הגוף, יכולת הבחנה בכיוונים (ימין ושמאל), ויסות חושי, סדר ארגון ותכנון, תפיסה חזותית ועוד. הקלה כמו שעתוק עשויה לסייע לילדך לעבור את הבחינות באופן נקודתי, אולם אינה יכולה להביא לפתרון הבעיה – לצורך כך יש לטפל במקור הקושי.
המלצתי היא לבצע בירור מקיף של מקור הקשיים המובילים לדיסגרפיה, לדוגמה: לבדוק תפקודים מוטוריים-סנסוריים, כמו היציבה של בנך; האם אופן האחיזה של כלי הכתיבה הוא נכון; האם הוא מכיר ומסוגל לחצות את קו האמצע של הגוף שלו?, ועוד. תהליך הכתיבה מתבצע מכיוון אחד של הדף לקצהו השני, ועל כן חשוב לבחון גם את המיומנות הזו (הרבה ילדים מפצים על חציית קו האמצע כשהם מסובבים את הדף ומשנים את תנוחת גופם). יש לבחון גם את היכולת לתאם בין צורה לתנועה, ומעבר לכך: מומלץ לבדוק גם תפקודי ראייה ומיקוד.
חשוב לציין כי באבחון דידקטי עולים הסימפטומים, אך אין התייחסות למקור שלהם. על כן, אין להתייחס למסקנות האבחון כמובנות מאליהן ולהסתפק בהקלות, אלא חשוב להמשיך לנסות לטפל, לתרגל ולרכוש מיומנויות המשפרות את התפקודים החשובים שצוינו. ברוב המקרים מתאפשר שיפור משמעותי ביותר .
הכותבת היא מאבחנת ומטפלת בשיטת אלבאום בהפרעות קשב וריכוז וקשיי תפקוד ולמידה, מנהלת מרכז “עיגולים של שמחה” ובעלת “מרכז אלבאום למצוינות אישית”
www.elbaum.co.il
רוצים לדבר על זה? פורום הורים למתבגרים בתפוז
איך עוזרים לילד שדוחה מטלות ואינו יודע לנהל את זמנו?
מה עושים אם הילדה מתאפרת בסתר בניגוד לרצונכם?

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.