fbpx

עיניים שלי: הזמן להיכנס לפוקוס

עיניים שלי: הזמן להיכנס לפוקוס

הילד שלכם מבלה שעות ארוכות מול המחשב? יש כמה דברים שתוכלו לעשות כדי שהוא לא יסבול בעתיד מנזקים כמו “עיניים יבשות”, רגישות יתר לאור, כאבי ראש ואפילו קוצר ראייה. מתרגילי מיקוד לעיניים ועד ארגונומיה. לא ניתן למחשב להרוס להם את העיניים


הילדים ובני הנוער של היום מבלים שעות ארוכות מול מסכים. הפייסבוק, משחקי המחשב והסמארטפון הפכו, מכורח המציאות, לחלק בלתי נפרד מחיי הצעירים. אפילו חלק ניכר משיעורי הבית נעשה מול המחשב. כמובן שיש במחשבים תועלת רבה להתפתחות יכולות קוגניטיביות והשתלבות ילדינו בעולם המודרני, אך לא נוכל להתעלם מהחסרונות. אחד מהם (לצד סכנות כמו אובדן הפרטיות, חשיפה לתכנים בעייתיים ובריונות ברשת) הוא פגיעה בראייה בעקבות ישיבה ממושכת מול המסך.
בהייה ארוכה במסך המחשב עלולה לגרום לבעיות שונות הקשורות בראייה. ביניהן: עייפות וכאבי ראש, ראייה מטושטשת לרחוק ולקרוב, תחושת אי נוחות בעיניים בליווי יובש או אודם מוגבר, כאבי ראש, כפילות ראייה ורגישות יתר לאור.

קושי בהתמקדות

למה זה קורה? ילדים ובני נוער רבים משחקים במחשב שעות ארוכות, בריכוז גבוה מאוד, דבר שעלול להוביל להפרעות שונות בראייה. בהייה ממושכת לאורך זמן עלולה לגרום לבעיות כמו קוצר ראייה (עד כדי צורך ממשי במשקפיים), עייפות כללית וקושי בהתמקדות למרחקים שונים (בעיות פוקוס/ אקומודציה).
העין האנושית נוצרה כדי להתבונן למרחקים. כשאנו מביטים למרחק הגדול משישה מטרים, העיניים שלנו נמצאות במצב הרפיה. אולם ככל שהאובייקט קרוב יותר, הן מפעילות מאמץ גדול יותר כדי להתמקד בו. במערכת הראייה מעורבים שרירים חיצוניים ופנימיים, והפעלת כל שריר לאורך זמן רב מדי עלולה לגרום להתכווצותו. לכן, כשהילד מביט זמן רב  מדי במסך המחשב, עלול להיגרם כיווץ שרירים ונעילה של מערכת הפוקוס על המרחק הקבוע מהמסך. לאחר מכן, כשהילד יתבונן למרחק, עיניו יהיו מכוונות עדיין לראייה לטווח קצר. כלומר, הוא לא יראה ברור עד שהשריר ישתחרר בהדרגה.
הפתרון: מומלץ להרפות את מערכת הראייה בעזרת מבט למרחק. הנחו את ילדכם לעשות בכל 20 דקות הפסקה קצרה מהמסך ולהביט קדימה למרחק של לפחות שישה מטרים – למשך כחצי דקה. הרפיה כזו תפחית עייפות וחוסר ריכוז, תייעל את תפקוד השרירים ותמנע נזקים חמורים לראייה. בנוסף, ניתן לכסות בעזרת כפות הידיים את העיניים, בהיותן פקוחות, למשך דקה או שתיים (החושך שנוצר מרגיע את העיניים).

עיניים יבשות ומגורות

למה זה קורה? בהייה ממושכת במסך גוררת תחושת יובש בעיניים, ועקב כך לתחושת גירוי – משום שהעיניים מאדימות ויש לנו נטייה לשפשף אותן.
הסיבות העיקריות ליובש בעיניים הן: החשמל הסטטי שנוצר ממסך המחשב גורם לסביבה יבשה; הפחתה משמעותית בכמות המצמוצים (עפעוף), שהכרחיים להתחדשות הדמעות, כתוצאה מהריכוז הרב במסך המחשב. הירידה באיכות שכבת הדמעות גורמת לתחושת יובש ופוגעת באיכות האופטית-ראייתית; סביבת עבודה שאינה מותאמת לנתונים הגופניים של הילד. למשל: ילד היושב מול שולחן שגובהו מותאם למבוגרים, נאלץ להביט למעלה בזווית בעייתית. הוא נאלץ לפתוח את העפעפיים יתר על המידה, מה שמוביל לייבוש מוגזם של הדמעות בתהליך של אידוי. מעבר לכך, הזווית שבה נתונים שרירי העין במאמץ אינה טבעית ועלולה להוביל גם לכאבי ראש.
הפתרון: תכנון ארגונומי נכון של סביבת העבודה של הילד או הנער. הגביהו את הכיסא שלו כך שהוא יוכל לשלוח לעבר המסך מבט הנמוך מעט מגובה העיניים שלו, משום שזווית כזו גבירה את תדירות המצמוץ – ועקב כך מפחיתה את היובש. בנוסף, ודאו שהילד אינו יושב קרוב מדי למסך המחשב והניחו מסעד לרגליו, בהתאם לצורך. כדאי גם לוודא עמו שהגדרות המסך (גודל הפונטים, מרווח בין השורות) מתאימות לו. כשהמחשב אינו בשימוש, הקפידו לכבות את המסך.

כאבי ראש כתוצאה ממאמץ יתר לעיניים

למה זה קורה? ילדים ובני נוער ניחנים בכושר הסתגלות גבוה, ולכן גם אם הישיבה מול מסך המחשב גורמת להם למאמץ רב הם לא יטרחו לנסות להשיג תנאים אופטימליים לשימוש בו. ברוב חדרי הילדים והנוער התאורה חזקה מדי לצורך פעילות מול מחשב, ולכך מתווספת התאורה שהמסך עצמו מקרין. מכיוון שהעיניים נדרשות להסתגל לרמות גבוהות של תאורה, בעיקר לקראת אמצע עד סוף היום, עלולים להיגרם לילד כאבי ראש.
הפתרון: רמת התאורה הנאותה בחדר היא לא יותר מ-50 וולט. כמו כן, ניתן להשתמש בתאורה משתנה, שאינה יוצרת השתקפויות וסינוורים מיותרים. כדי למנוע סינוור מבחוץ, אפשר להסיט וילון או תריס (נוכל להבחין בסינוור כשנניח מראה קטנה מול המסך, ומקור האור ישתקף בה).

ומה לגבי עזרים?

מומלץ להשתמש במסך באיכות טובה, תוך מתן עדיפות לקצב רענון מסך ורזולוציה גבוהים. על הילד לכוון לעצמו את בהירות וניגודיות המסך, להשגת תחושת נוחות בצפייה (הוא ירגיש זאת מיידית). יש לבחור בתצוגה פחות בהירה, תוך התאמת ניגודיות אופטימלית.
יחס רענון מסך הוא בין המרכיבים הפחות ידועים, אך בעל השפעה ניכרת על כאבי ראש ועייפות עקב ישיבה ממושכת מול מסך המחשב. הגדרה של יחס ריענון מסך לקוי תגרום במהרה לכאבים בעיניים ובראש, בשל הריצוד המתמיד במסך המחשב. ריצוד זה אמנם אינו מורגש מיד בעין בלתי מזויינת, אך הוא יורגש היטב לאחר שעות ארוכות של בהייה במסך. ההמלצה היא על הגדרת יחס ריענון של 75HZ לפחות.
מעבר לכך, הורים רבים שואלים לגבי עזרים חיצוניים שעשויים להפחית את הנזק הנגרם מצפייה ממושכת במסך. חשוב להדגיש כי אכן מגנים הנתלים על מסך המחשב, שמפחיתים את כמות קרינת האור המועברת אל עינינו. אולם יש להביא בחשבון כי הם אינם מקטינים קרינה נוספת, הבוקעת מסביבת המסך.

הכותבת היא בוגרת תואר שני באופטומטריה מאוניברסיטת פילדלפיה ארה”ב, אופטומטריסטית ברשת אופטיקה שפי בחיפה

כישורים חברתיים בעידן האינטרנט

בלוג: קוני פרנסיס קוראת לילד בשמו: משבר גיל ה-40

מוצרי חלב זה טוב או רע?

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.