fbpx

“המתבגרים”: סוף סוף חינוך מיני אחראי ובגובה העיניים

 

הסדרה החדשה בערוץ הילדים עוררה ביקורת ציבורית מצד הורים (וגם מצד ח”כ אחד בוועדת הכנסת) המזועזעים מהעובדה שילדים מדברים על פורנוגרפיה ויחסי מין לעיני ילדים אחרים. נירית דווקא חושבת שאין חינוך מיני ראוי מזה, ואולי רק כדאי לדאוג שהצפייה תהיה מגיל עשר ומעלה

 
ביקורת חריפה נשמעה השבוע בוועדת החינוך של הכנסת על אודות הסדרה החדשה לבני הנוער “המתבגרים”, העולה בימים אלה בערוץ הילדים. הסדרה היא מעין דוקו-דרמה שבה בני הנוער מדברים על ה-כול. הם יושבים מול המצלמה, נשאלים על נושאים שונים ומדברים בפתיחות ובגילוי לב על עניינים הנוגעים לעולמם. כולל כאלה שאנחנו המבוגרים מעדיפים להאמין שאינם חלק בעולמם, כמו פורנוגרפיה ויחסי מין.

ח”כ מיקי זוהר מ”הליכוד” ביקר בוועדת החינוך את הסדרה, וטען כי הזדעזע מתכני התכנית וכי אין התאמה ביניהם לבין הגדרת קהל היעד כילדים בגילאי שמונה ומעלה. הדיון והסדרה עוררו ביקורת ציבורית חריפה מצד הורים שטענו כי ערוץ הילדים אינו המקום לשוחח עם ילדים על מין ומיניות. מערוץ הילדים נמסר בתגובה כי התכנית משודרת בשעה שמונה וחצי בערב, וכי לפניה מופיעה שקופית שלפיה הצפייה מתאימה לגילאי שמונה ומעלה. “ביקשנו להעלות את גיל הצפייה לעשר”, הוסיפו בערוץ, “אבל כרגע אין הגדרת צפייה כזו מבחינת הרגולטור. לא אנחנו קבענו את תקנות גילאי הצפייה”. אגב, הפרקים ניתנים לצפייה גם ביוטיוב. אבל אני לא באמת צריכה לספר לכם מה עוד הילדים שלכם יכולים לראות שם (אם לא יהיה מי שיעצור אותם).

בסדרה “המתבגרים” אין כלל תוכן פורנוגרפי, מראה או אקט, אלא בעיקר תכנים על פגיעה מינית ודימויי גוף. בכל זאת, בעיניי הסדרה מתאימה בעיקר לילדים בגילאי עשר ומעלה, אולם היא מבורכת ונחוצה ביותר. מי שאינו מכיר בנחיצוּת הסדרה חייב להיות או עיוור או תמים.

מידע מפוקח במקום מידע מעוות

לא נוכל להמשיך להיתמם. לא נוכל להמשיך להשלות את עצמנו שהילדים שלנו יכולים ללמוד הכול מהכול – גם על מיניות ועל יחסי מין – בלי שנתערב, ננתב ונתווך. אנחנו מתבוננים בילדים שלנו, רואים שכבר בגיל 12 הם יודעים על מין מה שאנחנו לא ידענו בגיל 16 (מה שלא בהכרח אומר, אגב, שהם מגלים בגרות נפשית גדולה יותר), ואנחנו טועים לחשוב שהם יכולים ללמד אותנו על מין ומיניות. אנחנו גם יודעים שהנוער של היום מקיים יחסי מין בגיל צעיר יותר, גולש ברשתות החברתיות וביוטיוב תוך חשיפה לתכנים מיניים מסוגים שונים, מעביר בווטסאפ תמונות בעלי תוכן מיני, ואף גולש באתרי פורנו. גם הסרטים והסדרות בטלוויזיה אינם חוסכים מהילדים שלנו חשיפה. נשיקה צרפתית לוהטת שהמשכה בקיום יחסי מין מלאים הם סצנה שכמעט אף יצירה טלוויזיונית (מי אמר ריאליטי?) אינה חוסכת מאתנו. בסדרות אחרות נמצא שלל דוגמאות להתנהגויות מיניות סטריאוטיפיות, כמו: זה שזורקים אותו אחרי סטוץ, זו ששוכבת עם המורה שלה, זו שנכנסת להריון ומתלבטת אם לעשות הפלה, זו שחוזרת הביתה עם בחור שפגשה דקה קודם לכן בבר, ועוד ועוד.
אבל החשיפה הזו, כמו שיותר ויותר הורים מתחילים להבין, רק מגבירה את הבורות של בני הנוער. מומחים ואנשי מקצוע העובדים עם בני נוער מתריעים פעם אחר פעם שהילדים שלנו נחשפים למידע מעוות ומוקצן, וכי אינם יודעים את מה שהם באמת צריכים לדעת: איך נכנסים להריון, מדוע אמצעי המניעה כל כך חשובים, מה הסכנות במין לא בטוח, ומה המרחק בין סרטון הפורנו שהם קיבלו אתמול בווטסאפ לבין המציאות.

עושים בשבילנו את העבודה

ראו איזה יופי, במקום שנצטרך לתור אחר ספר הדרכה בנושא מיניות וגם לשכנע את הילד שלנו לקרוא בו, דאגו לנו לתכנית טלוויזיה שתספק לילדים הדרכה מינית אחראית (הסדרה בפיקוח משרד החינוך) בדרך אטרקטיבית ובגובה העיניים. הפעם למונח “גובה העיניים” יש משמעות ממשית ולא רק סימבולית, כי בניגוד לספרים או הרצאות המועברים על ידי מבוגרים – הילדים הם אלה שמתבוננים בסוגיות מבעד לזווית הראייה שלהם. ולא רק בענייני פורנו עסקינן, אלא גם בנושאים יומיומיים כמו: מה הם מרגישים כשהם צופים בפרסומת של בר רפאלי – האם זה בכלל ריאלי לנסות להיראות כמוה?, איך הם מגיבים כשיוצא להם חצ’קון על הבוקר?, ועוד.
אחרי שצפיתי בפרקי הסדרה, אני יכולה להבטיח לכם שאין בה ולו נושא אחד שהילדים שלכם לא שמעו עליו כבר – לפחות אם הם בגיל עשר ומעלה. בואו לא נטמון ראשנו בחול, הילדים נחשפים גם לנושאים שהיינו מעדיפים לחשוף בפניהם רק עוד כמה שנים טובות. לכן הפתרון אינו להתעלם מנושאים של מיניות, אלא להתמודד עמם כראוי ולתווך להם אותם בצורה אחראית.
“המתבגרים” היא סדרה חשובה המיועדת לילדים בעשור השני לחייהם, וניתן לצפות בה גם יחד עם ההורה. את הצפייה עם הילד נוכל ‘לנצל’ לקיום שיחה על הנושא בתום התכנית, כדי להפגישו עם המקום שבו הוא מתחבר לחייו האישיים. ואם הסדרה מעוררת כזו תשומת לב וסערת רגשות, אולי גם הגיע הזמן לעדכן את החלטות הרגולטור ולדאוג שתהיה הגדרת צפייה לגילאי עשר ומעלה – הגיל המתאים באמת לצפייה בתכנית.
 
# המתבגרים – יום ה’, 20:30, ערוץ הילדים. בהמשך התכנית תהיה זמינה גם ב-VOD

ילדים טובים לא רואים פורנו? רק נדמה לכם 

כך תסייעו לבתכם להתגונן מפני תקיפה מינית

התרבות המינית בקרב בני הנוער בישראל 

 

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.