fbpx

12 מי יודע?

shutterstock_187170350
טיול בת מצווה. צילום: shutterstock

גם לטיול בת מצווה אפשר לצקת תוכן ערכי ומשמעותי עבור הנערות הצעירות, מתוך הבנה כי זהו טקס התבגרות שרצוי להתעכב עליו ועל המסר שאנו מעבירים באמצעותו. הילה פינקלשטיין הייתה שותפה לארגון טיול בת מצווה כזה והיא חזרה עם התרשמויות והתרגשויות

 

לטיולים מאורגנים של בני ובנות מצווה יצא שם של עוד משהו שההורים “חייבים” לעשות. זה בערך כמו מסיבת הבת מצווש שכולם עושים ואחר כך מגחכים וצוחקים על עצמם שזהו מנהג שטחי ולא ערכי, “אבל מה לעשות? כולם עושים והילדה מאוד רצתה”… אבל זה לא חייב להיות ככה. אני מאמינה שההורים בוחרים מה חשוב להם ומה הם רוצים להנחיל לילדיהם כערך משפחתי. כל הורה מחליט מה הצומת החשוב לו – חינוך ביתי, בית ספר אלטרנטיבי או מסיבת בת מצווה. כן, גם למסיבה או לטיול בת מצווה אפשר לצקת תוכן ערכי ומשמעותי עבור הנערות הצעירות, מתוך הבנה כי זהו טקס התבגרות שרצוי להתעכב עליו ועל המסר שאנו מעבירים באמצעותו.
לאחרונה השתתפתי בטיול אמהות ובנות מצווה לברצלונה ולפירנאים. למעשה, לא רק השתתפתי בו אלא גם הגיתי, יזמתי וחלמתי אותו עם שותפתי – איילת המטיילת (וגם בשיתוף “קשרי תעופה”). ייחודו של הטיול היה השילוב של סדנאות קשר, תקשורת והעצמה של אמהות ובנות, ובשיאו ערכנו טקס בנות מצווה במוזיאון היהודי בחירונה שבספרד.
האמהות בחרו לצאת לטיול כי הן להעניק לבנות שלהן חוויה חד פעמית המשלבת בתוכה טיול בחו”ל, סדנאות קשר וטקס המציין את ההתבגרות של הבנות ואת האהבה וההערכה השוררות בין אמא לבת. הטיול הזה סיפק לאמהות אפשרות להיות עם בנותיהן במשך שבוע שלם בנופים מרהיבים ומעוררי השראה ולחוות חוויות שמחזירות אותן לכוח הגרעיני האמיתי שלהן. במילים אחרות – כיף ותוכן ערכי בחבילה אחת.

לטורים האחרים של הילה פינקשלטיין

אין כמו בבית: מי אמר שחייבים לחגוג בגדול?

מונולוג של אמא: כך הוחרמה בתי על ידי בנות כיתתה

לפנות זמן כדי לשוחח ולהקשיב

בגיל ההתבגרות של הבנות, ובמיוחד בשנת המצווה של הבנות, חלק מאיתנו מרגישות שהזמן הזה שבין ילדות לנשיות מצריך כיונון מחדש של הקשר וחניכה לקראת המעבר לעולם המבוגרים. האמהות מייחלות לזמן שהן יהיו לבד עם בנותיהן, ינשמו עמוק ויוכלו לדבר בשקט, אבל תוך כדי השגרה והיומיום אנחנו לא תמיד מוצאות את הזמן לדבר, להתקרב ולהגיד את מה שחשוב לנו. מצד שני – גם הבנות לא תמיד פנויות לשמוע. הן מתרוצצות בין חוגים, שיעורים ומטלות יומיומיות, ואנחנו כמעט לא מצליחות לייצר לנו זמן של שקט והנאה נטו עם הבנות (גם עם הילדים האחרים, כמובן). והשקט הזה נחוץ כדי שהבנות שלנו באמת יקשיבו.
עוצמתו של טיול כזה טמונה בתמהיל של זמן נטו עם הילדה בשילוב עם זמן לעצמנו כאמהות וכנשים. החוויות בטיול שערכנו כללו שיט בנהר, טיול אופניים, אבובים ומגלשות שלג, לצד טקס בת מצווה מעצים ומרגש, סדנאות של גיל ההתבגרות ותקשורת בין אם ובת, ושופינג כמובן. לדברי המשתתפות, מעבר לחוויות של ביחד ולבד לאמהות ולבנות, נוצרה קבוצת חברות מגובשת בין האמהות והבנות שהשתתפו בטיול. למרות שלא הייתה ביניהן הכרות מוקדמת או קרבה גאוגרפית, כולן נותרו חברות קרובות, שנפגשות בסופי שבוע ומנהלות שיחות ערות בווטסאפ ובפייסבוק.
בעיניי, הדרך הכי טובה לשוחח עם ילדים בגיל ההתבגרות היא קודם כל לפנות אותם ואותנו מכל העיסוקים היומיומיים המסיטים את תשומת ליבנו, לאתגר אותם עם חוויות מסעירות, ואז להגיע אל ליבם באמצעות רגש אמיתי.

הכותבת היא פסיכותרפיסטית ומנחת קבוצות העובדת עם בני נוער ומשפחות. לאתר של הילה

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.