fbpx

גיוס לצבא

הגיוס לצה”ל מהווה אבן דרך משמעותית הן לבני נוער והן לכם, ההורים. הוא מסמן את המעבר מגיל ההתבגרות לבגרות, ומביא איתו סט ייחודי של אתגרים והזדמנויות. במדריך זה, נחקור את הקשיים שאתם וילדיכם עלולים להתמודד איתם במהלך שירותם בצה”ל ונציע תובנות כיצד תוכלו להתמודד עימם ולהדריך את ילדיכם.

אנו בעיצומה של מלחמת חרבות ברזל, והורים למלש”בים מוצאים עצמם תוהים, כיצד לסייע לילדיהם להתמודד עם החששות והאתגרים שניצבים מולם במהלך השירות הצבאי. במקביל, ההורים עצמם חוששים ודואגים לשלום ילדיהם ומתמודדים עם אתגרים הוריים משלהם. בשורות הבאות נפרט מהם האתגרים הללו, באילו דרכים ניתן להתמודד עימם, ואיך תוכלו לסייע לילדיכם להתכונן לשירות הצבאי ולצלוח אותו בהצלחה.

הקשיים עימם מתמודדים בני נוער במהלך השירות בצה”ל

  • התאמה תרבותית – בני נוער פוגשים אנשים מכל קשת האוכלוסייה ומכל רחבי הארץ. יש שעבורם מציאת מכנה משותף קורית באופן טבעית, ואילו עבור אחרים היא מעט יותר מאתגרת. לצד זאת, על החיילים הצעירים להסתגל להיררכיה הצבאית ולמערכת חוקים חדשה. כדי לסייע להם, עודדו אותם להשתתף בתוכניות טרום שירות, דונו איתם בציפיות שלהם לפני גיוס וחברו ביניהם לבין חיילים שמשרתים בסדיר, כדי שיוכלו לשוחח גם עימם, לשאול שאלות ולשתף בלבטים וחששות.
  • דרישות פיזיות ורגשיות – אימוני כושר, עמידה בלוחות זמנים והלחץ הרגשי של חיי הצבא יכולים להיות מכריעים עבור בני נוער שהתרגלו לעצמאות וחופש פעולה. לפני מועד הגיוס, כדאי לעודד את ילדכם להיכנס לכושר, לרכוש טכניקות לניהול מתחים וניהול זמן. כל אלו יסייעו לו ויקלו עליו את ההסתגלות לדרישות המערכת.
  • עצמאות ואחריות – המעבר לתפקיד אחראי ועצמאי ביותר יכול להיות מרתיע עבור חלק מהמתגייסים, אך הוא לא צריך להיות מכריע. עידוד תחושת אחריות בבית, טיפוח מיומנויות קבלת החלטות, ניהול זמן ועצמאות במהלך תקופת טרום השירות תסייע לילדיכם לקבל על עצמם את דרישות התפקיד והשיבוץ. 

כך תעזרו לילדיכם להסתגל למסגרת הצבאית ולהעניק שירות משמעותי

  1. עודדו הגדרת יעדים – עזרו לילדיכם להגדיר מטרות אישיות ומקצועיות לקראת השירות הצבאי, עדיף מוקדם ככל האפשר, כך שכבר במועד הצו הראשון יוכלו להצהיר על כוונותיהם  ועל היעדים אליהם הם מכוונים להגיע. זה מספק תחושה של מטרה וכיוון, מה שהופך את החוויה למשמעותית יותר.
  2. קדמו הזדמנויות לתפקידים רצויים – דונו עם ילדיכם בתפקידי מנהיגות פוטנציאליים בצה”ל, יחידות שעשויות לעניין אותם ואופנים שונים בהם יוכלו לתרום ולהפוך את השירות הצבאי למשמעותי. דונו באפשרויות לצמיחה אישית ומקצועית וסייעו לילדיכם לחתור אל עבר היעדים שהם רוצים להגיע אליהם באמצעות השתתפות בתוכניות הכשרת מנהיגות, קורס סייבר, אימוני כושר וכדומה.
  3. הדגישו את החשיבות של לכידות היחידה – עבודת צוות ואחווה הן חלק משמעותי במהלך השירות הצבאי. הכנת בני נוער לעבודה בשיתוף פעולה עם אנשים מגוונים יכולה לשפר את תחושת השייכות שלהם ולהקל עליהם את הסתגלותם למערכת הצבאית ודרישותיה.
  4. ספקו מנגנוני התמודדות – ציידו את ילדיכם במנגנוני התמודדות עם מתח, געגועים הביתה והאתגרים שבשגרת הבסיס הצבאי. דונו עם ילדיכם בחשיבות של חיפוש תמיכה מחברים, ובמידת הצורך, גם מאנשי מקצוע.
  5. הדגישו את ערך השירות – חיזוק המשמעות של התרומה לביטחון הלאומי ולקהילה יעודד את ילדיכם להיות פעילים ולתת מעצמם לטובת הכלל. האפשרות לראות את התמונה בכללותה ולהבין את המטרה הגדולה יותר יכולה להניע בני נוער בזמנים קשים.
  6. הישארו מחוברים – שמירה על ערוצי תקשורת וקשר רציף עם בני המשפחה והחברים חיוני להסתגלות ילדיכם למערכת הצבאית. זכרו שאתם מערכת התמיכה העיקרית שלהם והקפידו על שיחות, ביקורים, וחבילות מפנקות במידת האפשר. תחושת החיבור למערכת התמיכה של ילדיכם היא קריטית לרווחתו הרגשית ואחד הדברים החשובים ביותר שאין להקל בהם ראש.
  7. ספקו מידע חיוני לפני השירות הצבאי – ודאו שילדיכם מבינים היטב לקראת מה הם הולכים – סוג השירות והתפקיד (אם זה ידוע מראש), חוקי המערכת הצבאית, שגרת היום בבסיס הצבאי, תנאי השירות ועוד. שוחחו על הערכים של ילדיכם והציפיות מהם, הכינו אותם נפשית לאתגרים שהם עלולים להתמודד איתם ודונו בדרכים שישפרו את יכולת ההסתגלות שלהם.
  8. חגגו הישגים – הכירו בהישגיהם של ילדיכם וחגגו אבני דרך והישגים במהלך השירות. חיזוק חיובי מטפח תחושת הישג ומניע להמשך מסירות.

על ידי התמודדות עם הקשיים האלו ומתן תמיכה יזומה, בכוחכם לתרום משמעותית להסתגלות המוצלחת של המתבגרים שלכם לשירות צה”ל. הכרה באתגרים ועבודה אקטיבית לקראת התגברותם מבטיחים חוויה חיובית ומשמעותית יותר הן עבורכם והן עבור ילדיכם במהלך תקופה מאתגרת זו.

ובאשר אליכם, ההורים,

דאגות ואתגרים איתם מתמודדים ההורים של המלש”ב

  • בטיחות ורווחה – דאגות לגבי הבטיחות והרווחה הכללית של ילדיכם במהלך השירות הצבאי הן דבר טבעי. כדי להתמודד עימן, הישארו מעודכנים לגבי פרוטוקולי הבטיחות של צה”ל, תקשרו באופן שוטף עם ילדיכם וסמכו על ההכשרה והמחויבות של צה”ל לשמירה על החיילים.
  • חרדת פרידה – ניהול האתגרים הרגשיים של הפרדה הפיזית מילדיכם יכול להיות מאתגר. לשם כך מומלץ להקים רשת תמיכה עם הורים אחרים, לעסוק בפעילויות השומרות על תחושת חיבור (למשל, כתיבת מכתבים, שליחת חבילות טיפול), ולהתמקד בהיבטים החיוביים של גדילת ילדיכם והמעבר לשלבי בגרות מבורכים.
  • אי ודאות ותקשורת מוגבלת – התמודדות עם חוסר הוודאות סביב השירות של ילדיכם והתקשורת המוגבלת בתקופות אימון אינטנסיביות אינה פשוטה. בתקופות אלו הדגישו את חשיבות האמון, הבינו את מגבלות התקשורת של הצבא, זכרו את החשיבות של ביטחון שדה, ומצאו נחמה בידיעה שצה”ל נותן עדיפות לרווחת חייליו.
  • השפעה על האחים והדינמיקה המשפחתית – בהתחשב באופן שבו הגיוס משפיע על האחים ועל הדינמיקה הכוללת בתוך המשפחה, טפחו יחסי משפחה חיוביים, תקשורת פתוחה עם אחים, התייחסו לדאגותיהם ושמרו על שגרה משפחתית כדי לספק יציבות במהלך השינויים.
  • מחיר רגשי של ההורים – כדי להקל על ההתמודדות עם המחיר הרגשי של הדאגה לרווחתם של ילדיכם, עסקו בפעילויות להפגת מתחים, חפשו תמיכה מחברים והורים אחרים, ושקלו להצטרף לקבוצות תמיכה להורים כדי לחלוק חוויות ומנגנוני התמודדות.
  • אשמה וחששות של ההורים לגבי תמיכה – תחושת אשמה על חוסר היכולת לתמוך בילדיכם באופן פעיל וחששות לגבי נאותות התמיכה הם טבעיים. הכירו בכך שתמיכה רגשית בילדיכם היא בעלת ערך, הישארו מעורבים באמצעות מכתבים, חבילות טיפול וביקורים במידת האפשר, והבינו שזהו שלב התבגרות משמעותי עבור ילדיכם, המצריך מכם להיות שם בשבילם כמערכת תמיכה, אך גם לתת לו להתמודד ולמצוא את דרכו בין אתגרי הגיוס והשירות הצבאי. במידת הצורך, בקשו ייעוץ והדרכה להורים מארגונים או קבוצות תמיכה המתמחים בצרכי הורים של חיילי צה”ל.
  • אתגרים פיננסיים ומעשיים – ניהול אתגרים כלכליים ומעשיים הקשורים בשירות הצבאי של הילד יכול להיות מאתגר עבורכם. תכננו מראש התאמות פיננסיות פוטנציאליות, חקרו משאבים והטבות זמינות, ותקשרו בפתיחות עם ילדיכם על כל דאגה מעשית.
  • התמודדות עם שינויים בדינמיקה של הורה-ילד – עליכם לדעת לנווט את השינויים ביחסי הורה-ילד ככל שהילדים הופכים לעצמאים יותר ולוקחים אחריות של מבוגרים. כדי לעשות זאת בהצלחה, אמצו את מערכת היחסים המתפתחת, התמקדו בהיבטים החיוביים של הגדילה של ילדיכם, ושמרו על איזון בין מתן תמיכה למתן עצמאות.

לסיכום,

הגיוס לצה”ל הוא חוויה טרנספורמטיבית המעצבת את אופיים של אנשים צעירים. כהורים, תפקידכם הוא מכריע במתן התמיכה וההכוונה הדרושים להסתגלות המוצלחת והשירות המשמעותי של המתבגרים שלכם. על ידי הבנת האתגרים, עידוד תקשורת פתוחה והתייחסות לדאגות שלכם, אתם יכולים לנווט את המסע הזה יחד, ולהבטיח חוויה חיובית ומספקת עבורכם ועבור ילדיכם.

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.