fbpx

איך נסגל לילדנו הרגלים בריאים

איך נסגל לילדנו הרגלים בריאים

גם אם ילדכם כבר סיגל לעצמו הרגלי תזונה בעייתיים, אפשר לעזור לו (וגם לכם) לשפר אותם ולאמץ אורח חיים בריא יותר

ישראל מדורגת במקום השלישי בעולם בתור המדינה שבה אחוז הילדים הסובלים מהשמנת יתר הוא הגבוה ביותר. הנתון הלא מחמיא הזה מהווה קריאת השכמה עבור ההורים שצריכים לבחון מחדש את הרגלי התזונה של ילדיהם ולנסות לשפר אותם במידת האפשר. נכון, זה קשה במיוחד כאשר מדובר במתבגרים דעתניים שהתרגלו לדרך החיים שלהם, אך עם נחישות והתמדה השינוי בהחלט אפשרי

חשוב להבין שהשמנת יתר היא לא בעיה אסתטית אלא בריאותית, ולכן יש להתייחס אליה בכובד ראש. במהלך השנים פורסמו אין סוף מחקרים שהוכיחו את הקשר בינה לבין מחלות קשות, ביניהן סרטן, סכרת, לחץ דם והרשימה לצערנו רק הולכת וגדלה, כשרק לאחרונה פורסם מחקר שקושר אותה גם למחלת האסתמה.

מדובר במגפה ברמה העולמית ובישראל המצב חמור יותר ממה שאפשר לדמיין: מדינתנו נמצאת בראש דירוג השמנת יתר בקרב ילדים באירופה ובמקום השלישי בעולם, עם 12.6% מהילדים שמוגדרים כסובלים מהתופעה. מה גורם לכך? אורח חיים לא בריא באופן כללי ובעיקר תזונה לקויה. לכן, כדי למנוע או לטפל בבעיה, יש צורך לערוך שינוי הרגלים מקיף ואחריותנו כהורים לדאוג שזה יקרה.

אף פעם לא מאוחר מדי

כשמדובר בילדים בגיל ההתבגרות, אי אפשר להתכחש לעובדה שההרגלים הרעים (במידה וקיימים) כבר הושרשו ויש קושי לעקור אותם. עם זאת, היו מעודדים ודעו שזה עדיין אפשרי, ושיש מספר דרכים לעזור לילדנו לסגל אורח חיים בריא יותר:

למדו אותם מהסרטים – חשוב להדגיש כבר מההתחלה שהדרך לגרום לילדים שלכם לסגל הרגלים בריאים לא עוברת דרך הטפה, שיכולה “להתנקם” בכם ולהשיג את התוצאה ההפוכה. צפו איתם בסרטים המתאימים לגילם, כאלה אשר מלמדים על גוף האדם ומה קורה להתפתחות כשאנחנו אוכלים אוכל מזין או לא. הסברים מפורטים שמגיעים ממקור חיצוני יכולים לעורר בהם תובנות שססמאות כמו “אל תאכל את זה, זה לא בריא” לא בהכרח יכולות.

למצוא את החיובי – לרוב הילדים בגיל העשרה יש דמויות מוערצות, ואנחנו ההורים יכולים להשתמש בהן בשביל לעודד אותם לאכול בריא יותר. אתם יכולים לבדוק מי מאותן דמויות מהווה גם מודל לחיקוי מבחינת אורח חיים בריא ולהבליט את הצד הזה לילדכם. באופן טבעי, לא משנה בני כמה אנחנו, אנחנו תמיד נרצה להידמות למושא אהבתנו, ולכן יתכן שזה בדיוק מה שהם צריכים כדי לעורר בהם מוטיבציה לשינוי חיובי.

לשדרג את האוכל – אתם יכולים לקחת את האוכל שהם כבר מכירים ואוהבים, ולנסות להכין אותם בגרסה הבריאה שלהם. כך, למשל, עוגת שוקולד ניתן להכין מקמח כוסמין ולהמתיק אותה באמצעות תמרים, את הצ’יפס אפשר לאפות בתנור במקום לטגן, את הפתיתים אפשר לערבב בקערה אחת עם קנואה, את הקטשופ ניתן להחליף בקטשופ בהכנה ביתית שעשוי רק מעגבניות וללא סוכר. כשזה נוגע לממתקים, אפשר להכניס הביתה רק את הבריאים יותר והנוראים פחות, כמו שוקולד מריר 80% מוצקי קקאו. בגזרת השתייה, אפשר לוותר על זו הממותקת ולהמתיק את המים באמצעות חופן גוג’י ברי שצובעים את המים בצבעם ויוסיפו מתיקות. היתרון בדרך הזו היא שהנגשת האוכל הבריא נעשית בצורה הדרגתית – הילדים עדיין אוכלים את מה שהם אוהבים רק בצורה מעט שונה ומגלים תוך כדי שזה ממש לא נורא.

עודדו אותם לבשל – אם הילדים שלכם אוהבים לבשל, נצלו את התחביב הזה כדי לעודד אותם לאכול בריא. איך? בשלו איתם את המאכלים האהובים בגרסה הבריאה ובנוסף הכירו להם מנות חדשות ובריאות. חלק מהעניין כשמבשלים הוא הרצון להתנסות בהכנת מאכלים חדשים, ולכן זו הזדמנות מצוינת לכוון אותם דווקא לאופציות המזינות יותר. כמו כן, “צלחתו” איתם בסוף את המנה – כל הדברים הללו יחד יוצרים אצל הילד תחושת מעורבות חזקה והערכה גדולה יותר למה שהם הכינו, וכך גדלים הסיכויים שהם יטעמו מרצונם ויכירו מאכלים חדשים.

הראו דוגמה – צריך להבין שני דברים עיקריים: הראשון הוא שילדים לוקחים דוגמה מההורים שלהם והשני הוא שילדים אוכלים את מה שיש בבית. לכן אחת הפעולות החשובות שיש לנקוט בהן היא להכניס את אורח החיים הבריא הביתה, ולא לשדר מסר כפול – כלומר, אי אפשר מצד אחד להכניס מאכלים לא בריאים הביתה ומצד שני לומר לילד שאסור לו לאכול מזה כי זה “לא בריא”. כולם צריכים להירתם למשימה.

לקחת בחשבון שקיימת גם סביבה חיצונית – בדיוק כמו שחשוב שאנו נשמש דוגמה לילדים שלנו ונכניס אוכל בריא הביתה, חשוב לדאוג שגם שאר המקומות שהילדים שלנו נמצאים בהם יהיו מתואמים. מומלץ לשתף ולרתום את בית הספר, מדריכי החוגים אחר הצהריים, סבא וסבתא, את ההורים של החברים שלהם וכדומה. אם כולם ידברו על החשיבות של אוכל בריא ומזין לגוף שלנו, יהיה קל יותר למנוע מצב שבו הילד אוכל בבית אוכל בריא אבל בחוץ “חוגג”.

לדאוג לשיעור תזונה מעשית – בחלק מבתי הספר כיום יש לילדים אפשרות ללמוד שיעור לבחירתם, כשאחת האופציות היא שיעורי תזונה מעשית שבמהלכה הילדים לומדים לבשל בריא, ולהכיר ולהעריך את החשיבות הרבה של הקפדה על תזונה נכונה. לשיעורים הללו יש חשיבות עליונה וההשפעה החיובית על התלמידים ניכרת כבר מהשיעורים הראשונים (כשהם חוזרים הביתה ומבקשים מההורים לבשל ארוחה בריאה שלמדו בשיעור, למשל). הבעיה היא שעל אף שתכנית הלימודים הזו מאושרת על-ידי משרד החינוך, היא לא קיימת בכל בתי הספר ולכן מומלץ לוודא מול ההנהלה אם הוא נלמד במוסד של ילדיכם. אם כן – תוכלו להכווין את ילדיכם לבחור בו. אם לא, תוכלו להציף את הנושא מול ההנהלה ולבחון את האפשרות שיוכנס.

הכותבת היא אחראית על כתיבת תוכנית הלימודים “אוכלים בריא” ומורה לשיעורי תזונה בריאה בבתי הספר.

עיסוק של נשים בספורט נחשב בלתי ראוי ואפילו יוצא דופן. למה בעצם?

הגיע הזמן שגם אנחנו, האמהות, נדאג קצת לעצמנו

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.