fbpx

לא מחכים לאחרי החגים

לא מחכים לאחרי החגים

איך גורמים לילדים שלנו לצאת מהמסכים ולאמץ אורח חיים אקטיבי יותר? ד”ר איתי זיו וקרן שכטר, מומחים לכושר גופני, מביאים את הטיפים הכי בריאים שיש

ישראל היא בין המדינות המובילות בעולם בתחום ההשמנה ועודף משקל בקרב ילדים. למעשה, אחד מ- 3 ילדים סובל מעודף משקל והשמנה. כיום כבר כולם יודעים שחוסר ביצוע פעילות גופנית, בנוסף לאורח חיים שבו הישיבה מרובה וחוסר תשומת לב לתזונה נכונה ובריאה, עלולים לגרום להגברת תופעת ההשמנה בקרב ילדים, ולכן על פי הארגונים המובילים בתחומי הבריאות, כגון הקולג’ האמריקאי לרפואת ספורט ומשרד הבריאות, כדי להילחם בתופעה זו, חשוב שילדים יבצעו פעילות גופנית בכל יום למשך 60 דקות לפחות (שיכולות להתחלק למשך כל היום).

כאשר מעוניינים להפעיל יותר את הילדים, ולעודד אותם לאמץ אורח חיים אקטיבי יותר, חשוב לשים לב לפרטים הקטנים, מכיוון שבמרבית המקרים הם יהיו אלה שיביאו את הילד לעסוק/לא לעסוק בפעילות גופנית על בסיס קבוע.

להלן מספר טיפים חשובים שיעזרו לכם, ההורים, להביא את הילדים למצב בו יהיו פעילים גופנית, בין אם מדובר על פעילות יומיומית מוגברת ובין אם בפעילות ספורטיבית:

חוויה והנאה– הכלל החשוב ביותר הוא שילדיכם יהנו מהפעילות הגופנית אותה הם מבצעים. ההנאה היא תוצר של מספר גורמים יחד, לדוגמה ליווי של חבר/ה טוב/ה, הדרכה מצוינת, אווירה נעימה, הומור, פעילות שמתאימה ליכולות ולשלבי ההתפתחות הרגשיים והקוגנטיביים של הילד ועוד.

התאימו את דרגת הקושי– בכדי להעלות מוטיבציה בילדים, כדאי שהילד ירגיש שהוא מצליח. תחושה זו תגיע, בין היתר, כאשר דרגת הקושי של הפעילות תהיה מותאמת ליכולותיו: אם דרגת הקושי תהיה קלה מידי, הוא יתלונן שמשעמם לו ואם תהיה קשה מדי, הוא יחווה כישלונות ואז ירצה לעזוב. לכן צריך שדרגת הקושי תהיה מותאמת ומאתגרת באותה מידה.

צרו פינת פעילות ביתית– נסו להפוך קיר אחד בתוך הבית לפינת פעילות (המלצה של הפיזיותרפיסטית מירלה בבצ’יק). אפשר לתלות כדורסל קטן, מסמר עם חישוקים תלויים, או כל אמצעי עזר שילדיכם אוהבים שיכול להפוך את הפינה הזו לפינה פעילה.

פינת הפעילות של הפיזיותרפיסטית מירלה בבצ'יק
פינת הפעילות של הפיזיותרפיסטית מירלה בבצ’יק

בנו מסלול מכשולים משותף – לחילופין אתם יכולים להפוך מדי פעם את הסלון למסלול מכשולים שאותו אתם בונים יחד.

תנו חיזוקים חיוביים – ללא שיפוטיות וביקורת שלילית. לחיזוקים יש תפקיד חשוב עד מאוד בעידוד ילדים לביצוע פעילות גופנית, וגם לבניית הביטחון העצמי שלהם.

רישום לחוג/פעילות מסודרת שפועלת כל השנה – חשוב שלילד תהיה פעילות גופנית קבועה בזמנים קבועים וידועים מראש, מה שעוזר לסדר ותורם להתמדה. מומלץ שיהיה חלק מקבוצה, וכך זה גם יעזור לו לבנות כישורים חברתיים וערכים חינוכיים, כמו משמעת, שיתוף פעולה, הקשבה ועוד.

הביעו תמיכה ועידוד מהבית– אם הילד לוקח חלק בפעילות גופנית קבועה, הביעו התעניינות בפעילות ושאלו שאלות ספציפיות שיראו לו שאתם מעוניינים לשמוע יותר. אתם גם יכולים לבקש ממנו להראות לכם תרגילים, ובכך לייצר עוד שעות פעילות – והפעם ביחד.

תנו דוגמה אישית –בצעו פעילות גופנית כחלק מהשגרה. בצעו אותה יחד עם הילדים מעת לעת, הראו התלהבות והתמידו, שתפו את הילדים גם כאשר קצת קשה לכם והראו להם איך בכל זאת אתם לא מוותרים, מפני שזה מספיק חשוב לכם.

צאו לחופשות משפחתיות פעילות – שלבו פעילות גופנית בחוויות המשפחתיות, טיולים, שחייה בבריכה או בים, טיול אופניים, הליכה סתם כך ביום יום תוך כדי ניהול שיחה תוך ועוד. כך מתחילה ההפנמה של פעילות גופנית כדרך חיים אצל ילדים.

מתחו גבולות– הגדירו ראשית לעצמכם ואחר כך לבני המשפחה, כמה זמן ביום אתם מוכנים שילדיכם יהיו מול המסכים השונים. זכרו שזמן זה מעודד אורח חיים יושבני ובא על חשבון מפגשים חברתיים וכתחליף ליציאה מהבית ותנועה.

ארגנו צפייה משותפת באירועי ספורט – אירועים ספורטיביים, כגון אליפויות, תחרויות ומשחקים בענפי ספורט שונים, מאפשרים חוויה אחרת. השתדלו לשלב אירועים שכאלה מעת לעת. אם אין אפשרות ללכת לאירועים כאלו, ניתן לצפות בהם יחד מול הטלוויזיה. גם זו דרך להעלות המודעות לאורח חיים ספורטיבי.

ד”ר איתי זיו (Ph.D) עוסק בתחום הפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר קרוב ל- 35 שנה. מנהל תחום חינוך והסברה בסוכנות למניעת סימום בספורט. 

קרן שכטר (B.Ed) בחינוך גופני – מאמנת כושר אישית, מרצה בתחום של אימון ילדים ואורח חיים בריא משפחתי ומובילת תחום מדריכי הכושר ב”מכבי אקטיבי”, מרכז לטיפול בילדים ובני נוער בעודף משקל ב”מכבי שירותי בריאות”.
השניים הוציאו לאחרונה את הספר “ילדים בריאים כדרך חיים”

 עצומה חדשה נלחמת על הבריאות של הילדים שלנו דרך החינוך

מה זה פומו ואיך זה הפך להיות המגפה הכי גדולה שמאיימת על הילדים שלנו?

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.