fbpx

טיפים ירוקים לחיים טובים – חלק ב'

טיפים ירוקים לחיים טובים – חלק ב'

הילדה מתקלחת שעה ארוכה? הנער מקשקש כל היום בסלולרי? עליכם ההורים מוטלת המשימה לגרום להם להתחיל לחסוך, לא רק למען הכיס אלא גם למען הסביבה. הגיע הזמן לשנות אורח חיים. מבעד לעיניים ירוקות


בעשורים האחרונים אנחנו עדים לתופעה הנקראת “שינויי אקלים”, שמתבטאת, בין היתר, בעליית הטמפרטורות הממוצעות ברחבי העולם. עובדה זו אינה מיטיבה גם עם האקלים הישראלי. ישנו קשר ישיר בין שינויים באקלים לבין כמויות המשקעים, וכידוע – כמות המים בישראל אינה מזהירה. המקור היחיד למים נקיים הוא הכנרת, שמפלסה הול ויורד מדי שנה. במצב כזה, אין מנוס מלתת את הדעת על כמות הליטרים של המים שאנו צורכים.
בד בבד, כולנו עדים למשבר הדלק המתגבר בשנים האחרונות. המחירים נוסקים ורק ילכו ויתגברו עקב כך שהנפט אוזל והביקוש עולה. הפקת הנפט לייצור דלק מסכנת את הסביבה (אם באמצעות קידוחים בים במפרץ מקסיקו שיכולים לדלוף, ואם בשל שריפת הנפט לצורך הפקת הדלק, שמזהמת את האוויר ואת הסביבה הקרובה).
גם על הקרינה הנפלטת מהמכשירים הסלולריים ומהאנטנות שלהם כבר דובר רבות. כידוע, עבור רוב המתבגרים שלנו, מכשיר הנייד הוא אחד החברים הקרובים. מלבד לנסות לשכנעם לדבר בנייד כמה שפחות (ולהעדיף את הטלפון הקווי כשהדבר מתאפשר), תוכלו לצמצם את כמות הקרינה הנפלטת. לפניכם, העצות החשובות בשלושת התחומים הללו:

יותר מתמיד: חבל על כל טיפה

בלי אמבטיות: ותרו על אמבטיה וצמצמו את זמן המקלחות שלכם. מקלחת ממוצעת אורכת כשש דקות וצורכת 60 ליטרים של מים (כל דקת מקלחת גוזלת בממוצע כעשרה ליטרים). אם כל אחד מאתנו יתקלח בסך הכול שתי דקות פחות, נוכל לחסוך 20 ליטר של מים ביום לאדם! בחישוב חודשי, החיסכון יגיע ל- 600 ליטר לאדם. כך, משפחה בת ארבע נפשות יכולה לחסוך מדי חודש 2,400 ליטר מים.
חסכמים: מתקן זה נועד להתקנה על כל הברזים בבית, במטרה להקטין את כמות המים הזורמת  מהברז ולהשיג חיסכון במים. הקטנת כמות המים, דרך החסכם, אינה מקטינה את לחץ המים ומאפשרת שימוש רגיל תוך חיסכון של עד 40 אחוז מכמות המים.

כך תחסכו בדלק

מזגן ברכב: הפחיתו את השימוש במזגן הרכב, כדי למנוע בזבוז דלק. פיתחו חלונות, ובכל מקרה  אל תתניעו את הרכב עם מזגן פועל. בתום הנסיעה, הקפידו לכבות את המזגן.
בתחילת הנסיעה, כשתא הנוסעים חם מאוד, במקום להפעיל מזגן פתחו את כל חלונות הרכב ותנו לאוויר החם לצאת. כך פעולת הקירור תהיה מהירה ויעילה יותר.
מתנו את נהיגתכם: האצות חזקות הן בדרך כלל מיותרות וצורכות דלק רב. לכן, הימנעו מהן והשתדלו להאיץ בעדינות ובמתינות.
רוקנו את תא המטען: לכובד המשקל ברכב ישנה השפעה על כמות צריכת הדלק. הוציאו את כל הציוד המיותר מתא המטען, וכך תחסכו בדלק.

רק כמה מילים על הסלולרי

להטעין ולנתק: בהטענת מכשיר סלולרי יש להתחשב בכמות האנרגיה שהוא צורך. עם סיום הטעינה, ברגע שנשמע צליל המתריע על כך, יש לנתק את הכבל מהנייד ומהחשמל. כל דקה נוספת של הטענה גורמת לבזבוז אנרגיה ולשחרור קרינה שעלולה להיות מסרטנת.
להימנע מלשוחח בנייד באזורים ללא קליטה: ברכבת, במעלית ובמקומות אחרים שבהם הקליטה נמוכה, הקרינה גבוהה בהרבה. הביאו עובדה זו לידיעת ילדיכם.
להרחיק את המטען ואת הנייד: הטעינו את המכשיר הרחק ממקום הימצאותכם כדי למנוע פליטת קרינה מיותרת. לפני השינה, אחסנו את המכשיר במגירה ליד המיטה, מכיוון שזו חוסמת חלק גדול מכמות הקרינה הנפלטת.
הכותב הוא עוזר מחקר ופיתוח לקמפיינים, צוות גרינפיס ישראל

לחלק הראשון של הכתבה, ובו עצות ירוקות לחיסכון בחשמל, עידוד המיחזור והפחתת השימוש בחומרים מזיקים

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.