fbpx

תיכון חדש

תיכון חדש

בימים האחרונים עברנו דירה מהעיר למושב מרוחק, ועקב כך הילד עומד להתחיל ללמוד בתיכון חדש. הבנתי שהתלמידים בבית הספר שבו הוא ילמד עברו יחדיו מבית הספר היסודי, ולכן מדובר בחבורה מגובשת מאוד. אני מלאת חשש מפני האפשרות שבני, הרגיש והמופנם, לא ימצא את מקומו במקום החדש, והייתי רוצה לדעת איך אוכל להנחות אותו ולחזק אותו.

[credit]מאת: משה טוביה. 24.08.11[/credit]

העתקת מקום מגורים מכל סיבה שהיא כרוכה במעבר מסביבה מוכרת ובטוחה לסביבה שאינה מוכרת, מבחינה פיזית, חברתית ותרבותית. הספרות המקצועית מתייחסת למעברים בכלל – ובתוכם מעבר של מקום מגורים – כאל “אירוע משברי” מבחינה פסיכולוגית, המצריך הכנה והיערכות לשם התמודדות מוצלחת.

אז מה ניתן לעשות?

היכרות פיזית עם היישוב: הכוונה היא להגיע למקום המגורים החדש, להסתובב במקום ברגל, להכיר את דרכי הגישה לבית או לשכונה ולראות היכן ממוקמים מוסדות היישוב. כדאי לנצל את טיול ההיכרות כדי לשוחח במהלכו עם הילד ולשאול אותו איך הוא רואה את המקום. ניתן לבחון עמו פינות חמד מיוחדות ביישוב, וכדאי כמובן גם לבקר בבית הספר שבו הוא עתיד ללמוד (ניתן לתאם זאת עם המורה או המנהל). מכיוון שהנער עולה תיכון, ייתכן כי הוא יעדיף שהוריו לא יצטרפו אליו ל”טיול ההיכרות” – ואז חשוב כמובן לעודד אותו “לחקור את הסביבה” באופן עצמאי ולאפשר לו לשתף ולחלוק עם ההורים את חוויותיו. תוכלו גם להציע לו להזמין את חבריו הוותיקים, מהיישוב הקודם, כדי לערוך להם סיור היכרות ביישוב, כשהוא יהיה ה”מדריך” (כך גם יוכל להבטיח את המשך הקשר החברתי עמם).
בנוסף, ניתן לפנות למחנכת הכיתה שבה עתיד הילד ללמוד כדי לקבל ממנה פרטים של תלמיד או שניים שיהיו מוכנים ללוות את הנער בימיו הראשונים בבית הספר החדש.

היכרות באמצעות האינטרנט: כדאי לרתום את האינטרנט כדי להרחיב ולהעמיק את ההיכרות עם היישוב החדש ובית הספר החדש. לעתים קרובות ליישוב עצמו יש אתר באינטרנט, וכיום יש יותר ויותר בתי ספר שמחזיקים אתר משלהם ובו אפשרות להשתתף בפורומים. מידע מרוכז כזה הוא חשוב מאוד, אינו מצריך מאמץ פיזי ומאפשר לנער “להבין מה קורה” בהיבטים החברתיים והתרבותיים.

לסמוך על הילד: החשש של האם לגבי אופן ההשתלבות של בנה הרגיש והמופנם והשאלה המטרידה “האם ימצא את מקומו” הם מובנים בהחלט, אך חייבים להיות מוצנעים. במקומם, על האם לבסס ביטחון ולהעביר לבנה את המסר שעל אף הקושי הראשוני היא בטוחה שהוא יצליח לבנות מעגל חברתי שמתאים לו.

דוגמה אישית: אופן ההתנהלות של ההורים ביישוב החדש חשוב לא פחות, מכיוון שהוא מהווה עבור הילד מודלינג. לכן ישנה חשיבות לאופן שבו ההורים עצמם יוצרים קשר, משתלבים בקהילה החדשה, מרחיבים את המעגלים החברתיים והופכים את המקום החדש והלא מוכר “לבית”. הדגש צריך להיות על נטילת יוזמה: לא לחכות שיגשו אלינו (שזה תמיד נוח יותר), כלומר לא גישה פסיבית אלא אקטיבית

לא להתנתק מקשרים קודמים: מעבר למקום מגורים חדש לא אמורה לנתק אותנו ממעגלים חברתיים שיצרנו במקום המגורים הישן, והם יכולים להישאר משמעותיים עבורנו. עבור ילדים בגיל ההתבגרות, העניין הזה בדרך כלל חשוב ומשמעותי מאוד, ולכן פרידה או התרחקות פיזית מחבריהם הוותיקים עלולה לעורר בהם רוגז והתנגדות. כהורים, חשוב שנדע לכבד את תחושות הילד ולעודד אותו להמשיך ולשמור על קשריו החברתיים.

שיהיה בהצלחה!

המשיב הוא עובד סוציאלי קליני בכיר בלשכת הבריאות ועוזר הפסיכיאטר המחוזי בדרום, חבר צוות ‘מה הבעיה’ במרכז לייעוץ פסיכולוגי מיידי בטלפון

בן ה-16 מעדיף את החברים שלו על פני חופשה משפחתית

הילדה מודיעה לכם שהיא עושה פירסינג. מה אתם צריכים לדעת?

אהבתם? הצטרפו אלינו גם בפייסבוק

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.