fbpx

משפחתי וחיות אחרות

משפחתי וחיות אחרות

כשהוא היה קטן וביקש שנביא לו כלב, אמרנו לו לחכות כמה שנים עד שיגדל ויוכל לשאת באחריות. אז הנה, הוא גדל, ועדיין אנחנו נרתעים מהפרווה ומהמאמץ. רגע לפני שתשיבו בשלילה, ריכזנו עבורכם את היתרונות הרגשיים, החברתיים והטיפוליים שמתלווים לחוויית הגידול של בעלי חיים


נעם, בן 14, נער מופנם ומאופק, ביקש מהוריו במשך זמן רב כלבה מסוג אמסטף. לאחר שההורים חקרו וביררו (כלבי אמסטף נחשבים מסוכנים, אך למעשה הם כאלה רק אם אילפו אותם לצורך כך), הם ערכו הסכם אחריות עם הנער, והכלבה הובאה לביתם. במהלך השנתיים שלאחר מכן, נעם השתנה מקצה לקצה. מעבר לאטרקציה שבלקיחת כלבה “אימתנית” לטייל והאחריות הכרוכה בטיפול בה, הנער למד לחשוף את רגשותיו והתמלא ביטחון עצמי. מנער מפוחד, שפחד להיפצע, להיאבק או להביע רגשות שליליים, הוא למד איך להביע כעס בצורה מבוקרת, איך לפנק ואיך לתת אהבה.
חוויית גידול הכלבה גרמה לנעם לחזור לשחק ולהשתעשע, והוא משתובב עם האמסטף שלו ונותן לילד שבו לצאת החוצה. גם במישור החברתי ניכר שינוי: נעם הפך אסרטיבי יותר וכבר נמנע הרבה פחות מעימותים ומשיתוף ברגשותיו החיוביים. הוא הפך מנער מנותק רגשית, שכמעט אף אחד בסביבתו הקרובה אינו יודע מה הוא חש, לנער משתף, קשוב, אמיץ כדי לומר את האמת שלו ואמפתי כלפי הסביבה.

על חיות ויתרונות

רק המחשבה על גידול כלב או כל בעל חיים אחר בעלת פרווה, קל וחומר זוחלים (נחשים ולטאות למיניהם), מעוררת חלחלה בהורים רבים. אולם לא תמיד העובדה שהצלחתם להיחלץ מתחנוני הילדים שלכם לגדל חיית מחמד או חיה אחרת בהיותם קטנים, מרמזת על המצופה לכם כשהם יתבגרו. גיל ההתבגרות גורם לילדים שלנו להיות עקשנים, בעלי כושר התמדה ועצמאיים יותר, ולכן אם אתם מתכננים להמשיך לשלול על הסף כל אפשרות של גידול חיה בבית – אתם בבעיה. לפני שתקבלו כל החלטה, חשוב שתכירו את היתרונות הרבים שמתלווים לגידול בעל חיים עבור ההתפתחות של ילדכם המתבגר.
נוכחות בבית ונתינה (קונטרה לפייסבוק): התקשורת העיקרית בעידן האינטרנט היא דיגיטלית – תקשורת שבה רק המוח עובד, ואילו תפקודים אחרים אנרגטיים של הגוף אינם פעילים. כתוצאה מכך, לאחר משחק ממושך מול המחשב הנער עלול להיות עצבני ואפילו מדוכא (מחקר חדש מראה שישיבה מול המסך במשך שעות עלולה לגרום גם לבעיות קשב וריכוז, שינויים במצב הרוח וחרדות).
כיום, בני נוער רבים נכנסים הביתה, זורקים את הילקוט בכניסה לחדר וסוגרים את הדלת. כל מה שהם “צריכים” נמצא בחדרם: טלוויזיה, מחשב, סלולרי.
גידול בעל חיים, במידה שהמתבגר אכן מבקש ורוצה בכך, מחייב את המתבגר להיות נוכח בבית – להתנתק מהמחשב ולטפל במישהו אחר בצורה עקבית ורציפה.
חיבור לרגשות, למגע ולתנועה: מחקרים מראים כי גידול בעלי חיים מחבר בני נוער לרגשותיהם. במשחק עם בעל חיים, המתבגר חווה ברמה האנרגטית חוויה חיובית, מלאת חיים. משחק עם חיה (שוב, בשונה ממשחק מחשב) מפעיל את כל החושים, כרוך במגע ומלווה בחמימות ואהבה.
“אימון” חברתי: הקשר של המתבגר עם החיה מלמד אותו בעקיפין תקשורת לא מילולית, קשר באמצעות השפה של הטבע. קשר כזה מפתח במתבגר רגישות ומאפשר לו לחדד את יכולותיו להבין איתותים ורמזים בסביבתו. זה סוג של אימון המאפשר למתבגר לחזק את כישוריו בתחום החברתי והזוגי ולפתח רגישות והבנה לשפת גוף, מחדד את החושים ואת ההקשבה לניואנסים שמעבר למילים – הקיימת בתקשורת בין שני יצורים חיים, בין אם הם שני אנשים או אדם ובעל חיים.
שיפור הביטחון העצמי והדימוי העצמי: שיפור זה הוא תוצאה של תחושת ההצלחה ושל ההשלכות החיוביות שיש לגידול החיה על הילד.

אמור לי מי החיה שלך…

לא כל מתבגר שמבקש לגדל בעל חיים מבין במה זה כרוך ומוכן לכך. אולם אם אנחנו רואים שהנער או הנערה דבקים בדרישתם ומביעים נכונות ורצון עז, נוכל להסיק שמאחורי המשיכה שלהם לגדל בעל חיים מסוים עומד הצורך “לעבד” נושאים רגשיים לא פתורים, למשל, צורך בקִרבה, באחריות אישית, במשחק, בבחינת גבולות ולמידה חווייתית דרך קשר משמעותי ובטוח. כמו כן, העובדה שהמתבגר מביע רצון כן לגדל בעל חיים מראה על כוחות שקיימים בו ועל יכולת נתינה ונשיאה באחריות.
לבעלי חיים יש יכולת מופלאה “לרפא” רגישויות ותכונות אופי ולהעצים את המתבגר, כאשר כל חיה מעניקה חוויית גידול שונה ועונה על צרכים אחרים.
נחשים וזוחלים: בני נוער רבים נמשכים לנחשים בשל המשיכה למגע. הנחש הוא חיה שקטה ורגועה מאוד, וקל לטפל בו. מעבר לכך, גידול נחש או כל חיה אחרת ממשפחת הזוחלים, כמו איגואנה או עכבישים ארסיים, מעניק לילד המתבגר חוויה ייחודית ומהבחינה הזו תורם לביטחונו העצמי. זוחלים מאפשרים לנער/ה מפגש עם פחדים ואומץ, משיכה ודחייה.
צב, לטאות: מחדדים את יכולת הריכוז, מאטים את הקצב ומעניקים לילד את היכולת להתבונן בפעילות שקטה ומעטה. ככלי טיפולי, מתאימים לילדים עם בעיות קשב והיפראקטיביות.
גידול כלב: ההחלטה לגדל כלב כרוכה באחריות רבה, בדומה לגידול תינוק. יש צורך לנקות אחריו, לטייל עמו, לשחק ולאלף. בשנה הראשונה, כשמדובר בגור כלבים, נדרש המתבגר למחויבות רציפה ורבה מאוד בטיפול. אולם יש לזכור שהשמחה המתלווה לגידול גור משתובב וחמוד, היא שמחה אמיתית. מעבר לכך, החוויה של גידול כלב מלמדת את הילד גבולות ונאמנות, איך לתת מרחב האחד לשני, ואיך ליהנות ממנוחה משותפת ולא רק מפעילות.
גידול כלבים קטנים, חתולים, או בעלי חיים פרוותיים קטנים אחרים (מכרסמים קטנים), תורם מאוד לילדים רגישים הסובלים מחרדות.
כך או כך, כל ילד נמשך לחיה אחרת שמעניקה לו מענה אחר, ולכן אם מחליטים לגדל חיה כדאי להקשיב לילד ולהניח לו לבחור בחיה האהובה עליו.

החיה ככלי טיפולי

בעלי החיים הם בעלי עוצמה רבה ככלי טיפולי, מכיוון שיש להם נשמה ויכולת תקשור המאפשרת להם לתת משוב מיידי למי שמתקשר איתם. לכן, כיום מקובל מאוד לשלב בעל חיים בתהליך טיפולי-חינוכי בבני נוער בתחומים השונים (בנוסף על טיפול בבעיות תקשורת ובעיות התנהגות גם בגילאים נמוכים יותר).
טיפול באמצעות בעלי חיים מסייע בהפחתת אלימות בקרב ילדים ובני נוער, מעלה את רמת התקשורת החיובית עם הסביבה ומפתח אינטליגנציה רגשית. בתחום המוטורי-פיזי, תקשורת כזו מגשימה את הצורך במגע עבור צעירים שנפגעו ממערכת יחסים אלימה. אנשים כאלו זקוקים למגע חם ויחד עם זאת פוחדים ממנו, והקשר עם החיה מסייע לפתרון הקונפליקט הפנימי הזה.
לצורך המחשה, הנה כמה “רגעים” הלקוחים מטיפול במתבגרים באמצעות בעלי חיים:
נער דחוי מסרק כלב, ובכל פעם שהוא מפסיק הכלב מבקש עוד. הבקשה של הכלב נוגעת בדיוק במוקד הבעיה ומחמיאה מאוד למטופל, שמדי פעם מפסיק לסרק בכוונה רק כדי שהכלב “יבקש” עוד.
נער אלים שהחיות נרתעו ממנו הבין מהר מאוד שכדי להתחבר עם החיות עליו להתחשב ברגשותיהם. לאחר תהליך, הוא יכול היה לעבוד אפילו עם עכברים, שהם חיות קטנות עדינות ופגיעות (המטרה הסופית הייתה כמובן להמחיש לו שכדי להתחבר עם אנשים עליו  להתחשב ברגשותיהם).

בעבודה טיפולית באמצעות בעלי חיים, המטופל הופך למטפל: המטופל הוא זה שמטפל בחיה, והתפקיד של המטפל המבוגר הוא להבין היטב את המשולש הזה (מטפל – מטופל – חיה), לקרוא את המתרחש בשטח בגלוי ובין השורות ולנצל זאת לטובת המטרה.

רמי סלימני הוא מטפל מוסמך באמצעות בעלי חיים;
שרון אדלר היא מטפלת באמנות ובתנועה, מנחת קבוצות של מתבגרים ומעבירה הדרכה להורים למתבגרים

על הקשר המופלא של מתבגרים ובני נוער עם ספרי וסרטי פנטזיה

חשבתם שהחופש הגדול יקר? שכחתם לחשב את העלויות הכרוכות בחוק חינוך “חינם”

אהבתם? הצטרפו אלינו גם בפייסבוק!

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.