fbpx

הישרדות זה רק בטלוויזיה

הישרדות זה רק בטלוויזיה

עזבו אתכם משלל העצות “איך לשרוד את הקיץ עם הילדים”, בואו לנסות זווית אחרת: במקום לתת לחופש הגדול לנהל אתכם, נהלו אותו בעצמכם. לעובדה שילדינו כבר התבגרו יש יתרונות נהדרים! דיאנה אידלמן מציעה איך לנצל אותם לטובתנו בשלושת השבועות שנותרו


זה מעורר קנאה, אין להם דאגה אחת על הראש. הם לא צריכים לקום בבקר לעבודה או לבית הספר, הם גדולים מדי בשביל ללכת לקייטנה שהיא סוג של שגרה, הם מבלים בכל ערב עם חבריהם הטובים, צוחקים וצורחים בקולי קולות, נכנסים הביתה אחרי חצות הישר למקרר כדי לאכול – ולאחר מכן למיטה (ולא נרדמים עד שצופים בסרט אחד לפחות), ואז ישנים עד הצהריים. אחחח….החיים הטובים של המתבגר בחופשת הקיץ.
אבל בתמונה הזו חשוב לשלב כמה מהתוספות הבאות כדי שתהיה אותנטית: הרצון להיות מקובל בין החברים; פיתויים של אלכוהול, סיגריות ולעתים גם סמים; הקאות והתפקחות משיקול דעת מוטעה במקרים של האנגאובר; היקלעות לתקריות אלימות; מיניות מתפרצת; חוויות שליליות כמו דחייה, אהבה נכזבת, בדידות, שעמום, חצ’קונים…ואם הילדים שלכם אינם עסוקים בעבודה, בתנועת נוער או בעיסוק אחר שמלהיב אותם, החופש הגדול עלול להפוך עבורם ממקור למנוחה חשובה ומשמעותית לסיוט מתמשך מול מסך המחשב והטלוויזיה.

תודו שכל זה כבר הרבה פחות מעורר קנאה, אפילו מדאיג. הורים נדרשים להגדיר עבור ילדיהם את גבולות החופש הגדול גם (ואולי בעיקר) בגיל ההתבגרות. מה שחשוב שנזכור זה שאיננו יכולים או מבקשים לנהל את המתבגרים שלנו, אך אנו יכולים – ואף מחויבים – לנהל את היחסים שלנו איתם.

מה נשתנה הקיץ הזה?

בואו נשים לרגע בצד את כל העצות והטיפים שמושמעים לנו פעם אחר פעם בירחונים ובתוכניות הבוקר, שמעבירים כולם את המסר שחופשת הקיץ עם הילדים בבית היא משהו שצריך “לשרוד” או “לעבור בשלום” – אני מציעה להתבונן בהזדמנות שמעניקה לנו חופשת הקיץ כדי לנצל את היתרונות והערך המוסף שטמונים בה לטובת ניהול טוב יותר של היחסים המתפתחים שלנו עם הילדים המתבגרים.
אלו הם הדברים המבדילים את חופשת הקיץ משאר ימות השנה, ושנוכל לנצלם לטובת היחסים:

1.
אנחנו סומכים על המתבגרים שלנו מספיק כדי להשאירם לבד בבית במשך כמה שעות:
הילדים שלנו גדלו, לכן סביר להניח שאנחנו דואגים להם פחות וסומכים עליהם יותר.
מה עושים עם זה? ספרו לילדיכם  על כך: איזו הקלה זו לדעת שהם מסוגלים לקבל על עצמם אחריות, שהם לא יעשו דברים מסוכנים לעצמם ולרכוש בהיעדרנו. העבירו אליהם את האחריות לשמור על הבית: להשקות עציצים, להפעיל את המדיח או לשטוף כלים, לכבס ולתלות, למדו אותם היכן נמצא ארון החשמל – איפה השיבר הראשי של הבית.
אין כל סיבה שילדים בגילאי עשר ומעלה לא ילמדו ויבצעו פעולות כאלה, ואל תשכחו שאתם מקנים להם כלים שיעזרו להם לנהל בתים ולהיות בני זוג שיתופיים בהמשך חייהם. המסר שלכם צריך להיות: “איזה כיף שגדלת, שאפשר לסמוך עליך. הבית הוא המקום החשוב ביותר למשפחתנו ואת/ה שומר/ת עליו”.

2.
רוב המתבגרים מתעוררים לבית ריק, בזמן שאתם כבר בעבודה. זוכרים איזה כיף זה?
זוהי בעצם הזדמנות נדירה של הילדים שלכם להשתלט על הבית במובן החיובי, בתיאום אתכם כמובן.
איך עושים את זה? שוחחו עם הילדים שלכם על העניין. תשאלו אותם מה הכי כיף להם בסיטואציה הזו: לשים מוזיקה חזקה שהם אוהבים ולרקוד בסלון? לנסות להכין לעצמם משהו שחלמו לאכול? להזמין חברים לישון? כך תעודדו אותם ליהנות מהסיטואציה, להשתעמם פחות ולהעריך את התקופה הזו עוד יותר.

3.
בילויים, בילויים, ועוד בילויים:
הילדים רוצים לבלות בחופש כמה שיותר. אבל אם עד עכשיו הילד ביקש מכם כסף כל יומיים לבילויים ואיבדתם שליטה על הארנק שלכם, זה הזמן לשנות את הכללים (מוטב מאוחר…).
איך עושים את זה? הגדירו יחד עם הילדים “תקציב בילויים” לשלושת השבועות שנותרו לחופש. הציעו להם לכתוב רשימה מסודרת של מה שהם עדיין לא הספיקו לעשות והם מתכננים להספיק –  ומה אתם כמשפחה יכולים להרשות לעצמכם ומה לא. כך תלמדו אותם שגם הם יכולים לנהל את החופשה ולתקצב אותה על פי המציאות הכלכלית של הבית..

4.
למתבגרים יש המון זמן במשך היום:
זו ההזדמנות שלנו להעמיד את אורח חיינו מול עיני הילדים הגדולים שלנו. לא הגיוני שהורה יעבוד כל היום ואז יצטרך להמשיך ל”משמרת שנייה” כשיש מתבגרים בבית. זה רגע חשוב שבו עלינו לא רק לראות את הילדים, אלא גם לגרום להם לראות אותנו.
איך עושים את זה?
כדאי לשוחח עם המתבגר על “אנרגיה הורית” כמשאב מוגבל, שגם הוא זקוק לטעינה. לכן, המתבגרים, שמבלים שעות רבות בבית, צריכים כאמור גם לעזור.

5.
וגם לחברים שלהם יש המון זמן:
בחופשת הקיץ יש לכם הזדמנות להכיר טוב יותר את החברים של ילדיכם.
איך עושים את זה? הזמינו אותם לישון אצלכם, צרפו אותם לימי כיף משפחתיים, שתפו אותם ב”פרויקטים” משפחתיים כמו הפיכת פינה במרפסת ל”פינת זולה”, הקפיצו אותם לבריכה והקשיבו בזמן הזה למוזיקה שהם וילדיכם אוהבים – בזמן הזה תוכלו לשאול שאלות על אותם זמרים ולהביע עניין בעולם של הצעירים.

6.
גם להורים מגיע חופש:

השנים עוברות מהר. החופש הגדול מאפשר לכם לבלות כמה ימים רצופים יחד עם הילדים, כשהם אינם במסגרת הלימודית.
איך עושים את זה? קחו גם אתם כמה ימי חופשה מהעבודה ונצלו את הזמן הזה כדי לחבק אותם, לצלם אותם, לעזור להם לראות שאתם מבינים שהם גדלו ושזה לא תמיד פשוט (במיוחד בהיבט החברתי). תאמינו או לא, יום אחד באמת יגיע החופש הגדול של הילדים שלנו…היום שבו הם יעזבו את הקן.

עשרה דברים שלהורים כדאי לדעת לפני הטירונות

ויש גם כאלה שעבורן זה בעיקר הישרדות. בלוג

רוצים לדבר על זה? פורום הורים למתבגרים בתפוז / פורום הורים לילדים ביסודי בתפוז



עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

תגובה אחת

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.