fbpx

עיר החטאים

בתי בת ה-16 רוצה לנסוע לאילת עם שלוש חברות ואני מאוד מתלבטת האם להרשות לה. ראיתי כתבה בחדשות על מה שקורה באילת עם הצעירים ונחרדתי – הם שותים אלכוהול, מעשנים סמים ונזרקים ברחובות. מצד אחד אני סומכת על בתי, ומצד שני אני חוששת שאולי היא תיגרר אחרי אחרים, או שיקרה משהו נורא שלא באחריותה (למשל, שישימו לה משהו בשתייה). אני יודעת שאהיה ממש בחרדות אם אאפשר לה לנסוע, מה לעשות?

[credit]מאת:  ד”ר ברוך קסטנר. 26.07.11[/credit]

מילת המפתח כאן היא “אמון”. אני תמיד אומר להורים שהדבר החשוב ביותר לבני נוער זה להיות עצמאיים וכמה שיותר. כדי לזכות בעצמאות הזו מההורים, הילד חייב להראות שהוא אחראי וראוי לכך שההורים יסמכו עליו – לא פעם ולא פעמיים, אלא בעקביות ולאורך זמן.  ככל שהילד בונה את האמון של ההורים בו, כך הוא יקבל הזדמנויות רבות יותר להוכיח עצמאות.
את אומרת שאת סומכת על בתך. אולם כדי לחזק את טענתך, כדאי שתשאלי את עצמך: האם במשך שלוש השנים האחרונות הבת עמדה בקריטריונים שלכם? האם יש לה אמון בך כאמא? האם היא סומכת על המילה שלך? האם היא קיבלה בעצמה החלטות נבונות במצבים דומים בעבר? ואולי השאלה החשובה מכולן: האם בתך תוכל לעמוד בפני לחץ חברתי, הנוגד את העקרונות האישיים שלה?
גם אם התשובה לשאלות האלה היא חיובית, חשוב שתנהלי איתה שיחה שבה תספרי לה על החששות שלך. אולי היא תסמוך על המילה שלך ובכל זאת תחליט לא לנסוע? רוב הסיכויים שהיא לא תרצה לוותר על הנסיעה, אז מה עושים?
ראשית עלייך להבין שהחששות שלך לגבי אילת נכונים גם לתל אביב או לכל מקום אחר שבו את גרה. מישהו יכול בקלות להכניס כדור לתוך השתייה שלה גם בבר במרכז כל עיר. האם אפשר ללוות אותה לכל מקום? הרי ידוע שאחד הדברים הכי קשים להורה זה “לשחרר” את גוזליו מהקן.
ופה אני חוזר לעניין של האמון. בררי היטב מי החברות שנוסעות עם בתך?  האם את מכירה את ההורים שלהן? האם אפשר לסמוך עליהן שישמרו האחת על השנייה, או שהן מחפשות תירוץ להיסחף להרפתקה סוערת ומרגשת?
מכיוון שהסיטואציה כוללת את שתי האפשרויות: מצד אחד זכות של ההורה להגן על ילדיו, ומהצד השני עצמאות גדולה מאוד שהנוער דורש היום לעצמו – יש למצוא דרך שתכלול הבנות משותפות על גבולות בעניינים שונים, על בסיס אמון הדדי בינכם. לצורך כך, כאמור, נחוצה שיחה בארבע עיניים. כשתחושי שהתקשורת ביניכן טובה, תרגישי רגועה יותר לאפשר לה להתרחק ולהשגיח עליה מרחוק. בסיס תקשורתי טוב יאפשר לך לשמור על קשר רצוף בטלפון הנייד, ולנשום לרווחה כשאת שומעת את קולה ויודעת שהכול מתנהל כשורה.

המשיב הוא פסיכותרפיסט, חבר בצוות המומחים של “מה הבעיה?” ייעוץ פסיכולוגי מיידי בטלפון

מה קורה לסקס שלכם בחופש הגדול? עצות להחזרת האינטימיות

משחקים מסוכנים ברחוב: היינו עדיפים לחשוב שאין דברים כאלה

רוצים לדבר על זה? פורום הורים למתבגרים בתפוז / פורום הורים לילדים ביסודי בתפוז


עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.