fbpx

תכנית המאיץ המדעי – הילדים הישראלים במקום הראשון

הסטארטאפים שהציגו משלחות התיכוניסטים הישראלים בתכנית המאיץ המדעי, זכו במקומות הראשונים בתחרות חלל בינלאומית שהתקיימה בבלגיה. קראו על התכנית הייחודית שנותנת הזדמנויות לצעירים וזוכה לשבחים

ישראלי, טורקי, ניגרי ואיטלקי נפגשים  – זה לא התחלה של בדיחה אלא תכנית בינלאומית בשם “המאיץ המדעי” המכשירה בני ובנות נוער ליזמות חלל. כך, תלמידי חטיבה ותיכון מרחבי הארץ, למדו בקבוצות רב גילאיות ולאורך השנה עם תלמדים מחו”ל. הם פגשו מדענים/יות של נאס”א, מנכ”לים/ות של חברת הזנק בתחום החלל, אסטרונאוטים/יות, רופאי חלל ולמדו לעומק על מערכת השמש, התנאים על הירח ומאדים, משימת ארטמיס של נאס”א לאיוש הירח, יזמות ויזמות חלל וגם איך לא, איך לגייס את כלי ה-AI לטובתנו. ואם לא די בכך הרי שבסוף השנה התלמידים המצטיינים שעלו לגמר, יצאו למחנה חלל בינלאומי במרכז החלל בבלגיה, שכלל גם למידה מעמיקה וחווייתית על חיי האסטרונאוטים והאתגרים בחלל. וחוו בין השאר הדמייה ממשית של הליכה על הירח והמאדים. הם פגשו שם לראשונה את חבריהם לתכנית מהמדינות האחרות והתחרו בתואר סטארטאפ החלל הטוב ביותר.

גידול צמחים בחלל, ניטור אלרגנים ועוד

יום התחרות היה מותח במיוחד וניכר גם לצופים בבית (הורים ומנהלים) שישבו מתוחים מול המרקע. הקבוצות הגיעו בזו אחר זו וענו לשאלות ארוכות וקשות של השופטים שקיבלו הוראה לא להתייחס לגילם הצעיר של התלמידים. לאחר כשעתיים וחצי כולם יצאו להפסקה בזמן סיכום הניקוד וההכנות לטקס ההכרזה.

במקום הראשון זכה הסטארטאפ- Astrogardens  – קפסולה אוטונומית לגידול צמחים בשיטת איירופוניקה בחלל למחקרים מדעיים ומחייה. חברי הקבוצה הגיעו משני בתי ספר: כפר הנוער יוענה ז’בוטינסקי: שראל בנרר, זיו בלייבר, נועה שלוסברג, נועם זרעוני טישלר, אפק בן נחום, דור יפרח ואנטון דומינוב. ומתיכון קלעי בגבעתיים: תומר בכלר, בן מיינרץ, עומר אופיר, זהר גנץ, ניקס בלגולוב ואיתי אבן טוב – מנטור צעיר בתוכנית.

את המקום השני קטפה קבוצת Dust Buster מכפר הנוער כנות אשר המציאה מכשיר אלקטרוני לניקוי אבק של  פאנלים סולריים על מאדים במטרה להאריך את חייהם ובעתיד להגן על ההביטאטים מפני אבק שמשבש את פעולת הפאנלים הסולריים. חברי הקבוצה: לארה אלן, נדב קרזו, נוי שחר, רון באדר, נועם דניאלי, גילעד קשלס, אסף קפלן, עז כהן, נגה כגן ועמרי סבן מנטור צעיר בתוכנית.

למקום השלישי, הגיעה קבוצת  EpiSpace מתיכון אהל שם ברמת גן אשר המציאה מכשיר חכם לניטור אלרגנים המכיל מזרק אפיפן זעיר ממדים שמשתחרר במידת הצורך על ידי פקודה קולית או לחיצה ויגן על אסטרונאוטים ותיירי חלל על הירח ובחלל. חברי הקבוצה: ליה בר, ליעד אמיתי, עילאי מאנה, איזק ברנס, יואב דרור, אריאל גת, איתן כהן, איתי שוואגר ונועם גן מכפר הנוער כנות.

פרויקטים נוספים שהוצגו בגמר על ידי קבוצה מתפוח פיס עמק חפר וניגריה – SPACR MAKER  מכונת שתיה של קפסולות לתחנת החלל הבינלאומית, תלמידי המאיץ המדעי מטורקיה פיתחו את ALLON מטען רב שימושי לחלל עשוי מחומרים חזקים ועמיד גם בטמפרטורות קיצוניות ורעידות אדמה ותלמידי שמעון בן צבי בגבעתיים המציאו את DOC רובוט שירותי המסייע לאסטרונאוטים להיות חלק מהבית גם מרחוק.

תכנית המאיץ המדעי – הילדים הישראלים במקום הראשון

מהי תכנית המאיץ המדעי?

תכנית המאיץ המדעי חדשנית ומורכבת. לאורך שנת לימודים התלמידים נדרשים ללמידה עצמאית בליווי מורה מנטור המייעץ ומסייע. התלמידים מציבים לעצמם בכל שבוע יעדים אישיים וקבוצתיים בהתאם למשימות הקיימות שניתנות לבחירתם. בנוסף לשעות אלו, התלמידים נפגשים מידי שבוע בשעות הערב למפגשי למידה בזום בהם מתקיים מפגש עם התלמידים מהמדינות השונות ועם מרצים מנאס”א (כמו המדען הראשי של נאס”א איימס שמלווה את התוכנית ועובד בעמק הסיליקון). כבר מהזום הראשון התלמידים מבינים מה זה אומר עבודה באקו סיסטם בינלאומי שכולל הבדלי שעות, שפה ותרבות בין מדינה למדינה ותוך כדי כך משפרים את השליטה באנגלית.

על מנת להכשיר את התלמידים שבאים ללא רקע בחלל וביזמות  – להיות יזמי חלל היא מחולקת לשני חלקים. בחלק הראשון של השנה (האינקובטור) עובדים איתם על הכישורים והידע הבסיסי שהם צריכים להבין על יזמות, חדשנות וחלל, חשיבה יצירתית, מחוץ לקופסה. שלב זה מסתיים בתחרות חצי גמר במסגרתה התלמידים מציגים באולם על במה (אל מול חבר שופטים מקצועי וקהל גדול) את הרעיונות שהגו לסטרטאפי חלל. בחלק השני: אקסלרטור (האצה) נבחרים הפרויקטים שיש להם את הפוטנציאל הטוב ביותר להפוך ליזמות חלל. בשלב זה הקבוצות הופכות גדולות יותר ובינלאומיות. כך השנה היו קבוצות של תלמידים מניגריה, טורקיה וישראל שעבדו יחד על פרויקט אותו הציגו בגמר הגדול. בשלב זה התלמידים גם עובדים עם מנטורים מקצועיים ומנטורים צעירים שמסייעים להם לפתח את הפרויקט גם מבחינת התחקיר, המוצר, ההתכנות העסקית שלו והאסטרטגיה העסקית שיווקית. לתחרות הגמר שהתקיימה בבלגחיה הגיעו כל הקבוצות עם מודל של המוצר שלהם בתלת ממד, מודל פיזי שהוגש לשופטים במהלך הגמר, One pager  שנותן ידע הכרחי על הפרויקט, אותו השופטים מקבלים לפני התחרות לבחינה יחד עם סרטון שיווקי שהתלמידים מכינים לבד. במעמד הגמר הם נדרשים לעשות פיץ’ מכירות בן 10 דק’ בלבד על הפרויקט ולאחר מכן לעמוד בפני שאלות מאוד מאתגרות שהשופטים מפנים אליהם. הכל כמובן באנגלית.   

תכנית המאיץ המדעי – הילדים הישראלים במקום הראשון

סולידריות וחברויות בינלאומיות

מעבר ללמידה המשותפת תלמידי המאיץ רוקמים חברויות לחיים. התכנית שמה דגש מיוחד על חברויות ומעודדת לסולידריות חברתית בינלאומית, כך למשל בעת רעש האדמה העוצמתי שפגע בטורקיה השנה, אספו המאיצים כספי תרומה לטובת ניצולי הרעש הטורקים. בזמני לחימה בישראל, הטורקים, הניגרים והאיטלקים שלחו הודעות מחזקות לתלמידים הישראלים ששהו במקלטים. בזמן שריפות ענק בקליפורניה שלחו התלמידים מישראל מסרים מחזקים לתלמידים האמריקאים. התלמידים מציינים במשובים בכל שנה את החברויות כאחד הדברים המשמעותיים שקיבלו בתכנית,

התכנית מומלצת על ידי משרד החינוך ונמצאת במאגר גפ”ן, היא מאושרת כהערכה חלופית לבגרות במגמה הנדסית טכנולוגית במסלולים חלל, רפואה ורובוטיקה. התכנית הוכרה כתוכנית מצטיינת על ידי משרד החינוך, עיריית גבעתיים וסנטור של קליפורניה והוצגה בכנסי החלל הגדולים בעולם. לפרטים נוספים על התכנית, כאן

צפו בסרטוני הקבוצות שעלו לגמר:

הכותבת היא מנכ”לית OUT OF THE BOX עסק חברתי לקידום יזמות וחדשנות בתעופה ובחלל.

עוד בנושא

אין פוסטים נוספים בנושא זה
commentIcon

הורים למתבגרים / מתבגרות?

גם אנחנו!

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו אחת לשבוע כתבה חשובה ומעניינת על ההתמודדות עם התבגרות הילדים שלנו בעידן הנוכחי.